ARGH. Meidän pihassa on häirikköjengi

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Mitähän noille voisi tehdä? Selväsi kolmen kopla on ottanut meidän lintulaudan herruuden. Nimenomaisesti kolmen pikkuvarpusen kolpa.

Siellä ne valtaavat lintulaudan orret ja heittelevät siemeniä maahan. Onneksi talitintit, sinitiaiset, kuusitiaiset, närhet ja harakat sentään käyvät puhdistamassa maata. Jos talitintit menevät talipallosille niin heti mennään perään sinne syömään. Lintukirja väittää että tali ei oo pikkuvarpusten herkkua. Joo, niin muka ei oo.

|O Oikein korpeea katsoa, kun just täytin laudan ja heti mennään sotkemaan paikat. Hyvää ruokaa. Joo, mä en laittanut nyt niitä kuorittuja auringonkukansiemeniä ja joukossa oli tyhmää kauraa. Olikohan se protesti?

Kun ruokitte lintuja , muistakaa että annatte myös hiirille ja rotille samalla ruokaa. Minusta paras lintulauta on sellanen, missä on ennen maahanputoomista viellä sellanen varmistusastia, mihin putoo siemenet "talteen"...onko sellasia? Mä en ruoki lintuja, koska täällä tulee heti hiiriä perään, yäks. Musta ne saa puutarhoista ihan tarpeeksi omenaa ja marjanloppuja ja "myrkkymarjoja" jotka ei kelpaa ihmisen ruuaksi.

[QUOTE="mä";22401721]Kun ruokitte lintuja , muistakaa että annatte myös hiirille ja rotille samalla ruokaa. Minusta paras lintulauta on sellanen, missä on ennen maahanputoomista viellä sellanen varmistusastia, mihin putoo siemenet "talteen"...onko sellasia? Mä en ruoki lintuja, koska täällä tulee heti hiiriä perään, yäks. Musta ne saa puutarhoista ihan tarpeeksi omenaa ja marjanloppuja ja "myrkkymarjoja" jotka ei kelpaa ihmisen ruuaksi.[/QUOTE]

No monet linnut syövät hyvin nuo putoavat siemenet. Erityisesti kun isot linnut: fasaanit ja harakat käyvät siivoamassa paikat. Mutta tämä häirikköjengi on ihan mahoton. Siemet siis lentelee ympäriinsä, kun nämä pääsevät vauhtiin. Aikaisemmin alusta oli kohtuu puhdas...

Mutta pikkunisäkkäitä riittää täällä ihan ilman mun ruokkimistani enkä usko että tuo vaikuttaa kovinkaan paljon siihen... Vaikkapa niitä marjoja ja omenoita on valtavasti...

Täällä sama ongelma, paitsi että niitä häiriköitä on 10-15. Nuo tekevät sitä ihan tahallaan. Nyt tälläkin hetkellä yksi varpunen istuu lintulaudan reunalla ja viskoo vain kuoritut auringonkukan siemenet alas laudalta muutama kerrallaan, ihan kuin protestiksi. Toisella laudalla on kaksi varpusta, jotka urakoivat ihan kunnolla lintulaudan säiliötä tyhjäksi. Päivässä tyhjentävät 4-5 litran säiliön maahan. 🙄 Keväisiä rottia odotellessa…