Apuva! Vinkkejä miten saisi aineenvaihduntaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maamikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maamikki

Jäsen
17.07.2004
529
0
16
vilkatettua? Siis minä olen sellainen elimistöltäni, että voin olla vaikka viikon syömättä mitään, ja paino ei putoa grammaakaan :(
Nytkin olen syönyt pisteillä viikon, mutta ei minkäännäköistä muutosta. Olenkin miettinyt, et oliskohan esim. luontaistuotekaupassa jotain sellaista valmistetta, joka kiihdyttäisi aineenvaihduntaa ja helpottaisi laihdutusta, lasken siis painonvartijoiden pisteitä. Kertokaa pliis, jos joku valmiste on teitä selkeästi auttanut. :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2005 klo 14:23 millamaria kirjoitti:
ananas ja koivunlehti tapletit ainakin kiihdyttää aineeen vaihduntaa,ja varmasti niitä on muitaki mitä saa luontaistuotekaupasta.. :)

Juu, pitää heti huomenna mennä käymään. Voi kun oikeesti löytäisi semmoisen, mikä auttaisi :p

Kokeilepa Valmarinia. Siitä on nettisivutkin, www.valmarin.fi
Minä ostin sitä ja laittaahan tuo ainakin minulla vauhtia aineenvaihduntaan. On kyllä tosi pahan makuista mutta tottuuhan siihen pikkuhiljaa. Ongelmana vaan on etten aina muista ottaa tuota ainetta. Sitä otetaan ruokailun jälkeen ruokalusikallinen lasilliseen vettä.

Mulle ei auta mikään... yks mikä silloin tällöin voi tepsiä on liikunta ja paljon vettä.

Mulle määrättiin sit nesteenpoistolääkkeet ihan lääkärillä kun mulla paino nous nesteen takia aina 2-4kg viikon aikana ja sit lähti yhdessä päivässä :x

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2005 klo 10:14 Ellida kirjoitti:
Kokeilepa Valmarinia. Siitä on nettisivutkin, www.valmarin.fi
Minä ostin sitä ja laittaahan tuo ainakin minulla vauhtia aineenvaihduntaan. On kyllä tosi pahan makuista mutta tottuuhan siihen pikkuhiljaa. Ongelmana vaan on etten aina muista ottaa tuota ainetta. Sitä otetaan ruokailun jälkeen ruokalusikallinen lasilliseen vettä.

Kävin lukaisemassa, vaikutti aika hyvältä. Pitääpäs kokeilla. Olen valmis mihin vaan :headwall:

Aineenvaihdunnan kiihtymisestä ei sinänsä ole kyse, jos jollakin valmisteella tai sen sellaisella poistetaan kehosta nestettä (eikä se nesteenpoisto muutenkaan mitään rasvakudoksen häviämistä - eli oikeaa laihtumista - ole... Jos kehossa on jatkuvasti liikaa nestettä eli turvotusta niin silloin ongelma varmaankin kannattaa hoidattaa ihan lääkärillä liittyi tavoitteisiin lahtumista tai ei...)

Aineenvaihdunnan kiihtymisestä ei ole kyse myöskään silloin, jos jollain valmisteella lisätään kuitua ruokavalioon (siitä on kyse monissa luontaistuotteissa, jotka lupaa "aineenvaihdunnan kiihtyvän"). Riittävä liukenemattoman ravintokuidun saaminen kyllä vähentää sitä kuinka paljon kaloreita syödystä ravinnosta imeytyy, joten on enemmän kuin tarkoituksenmukaista varsinkin laihduttaessa huolehtia, että kuitua saa runsaasti. Kaikenmaailman valmisteita huomattavasti halvemmalla ja samalla kylläisyyttään lisäten kyllä pääsee, jos kuidun hankkii leseitä ym. kuitupitoista syömällä.

Rasvasiepparit ja sen sellaiset taasen eivät vallan turvallisia ole eikä rasvaa kertakaikkiaan ole laihduttamattomankaan tarkoitus syödä niin paljon, että sitä mihinkään tarvitsisi sitoa ja poistaa kehosta sitä kautta... Siepparit eivät siis tehosta mitään vaan aiheuttavat ns. rasvaripulin, jonka terveellisyyden on yksi sun toinen järkevä taho kyseenalaistanut.

Jos aineenvaihdunta on lähtökohtaisesti epänormaali esim. kilpirauhasen toiminnan häiriön vuoksi tai on kyseessä muu sairaudesta/ häiriötilasta johtuva aineenvaihdunnan ongelma niihin on olemassa reseptillä saatavat lääkkeet - tervettä yksilöä ne eivät tiemmä edes auta.

Omaa perusenergiankulutusta (eli sitä mistä aineenvaihduntana puhutaan) voi tehostaa kasvattamalla lihasmassaansa sillä lihaskudos kuluttaa enemmän kuin rasvakudos. Sen vuoksi onkin myös tärkeää, että laihduttaessa pyrkii välttämään jo olemassa olevan lihaskudoksen häviämistä sillä siinä vain ehdointahdoin pienentää omaa energiankulutustaan, joka joka tapauksessa vähenee laihtumisen myötä. Paino häviää nimenomaan ensisijaisesti lihaksista mm. silloin, kun laihdutetaan liian pienillä päivittäisillä energiamäärillä (tämä tilanne tulee väkisin mm. useilla sinänsä turvallisilla laihdutusvalmisteilla) ja maltillisestikin painoa pudotettaessa lihaskudosta häviää rasvaa helpommin, jos liikuntaohjelmaan ei kuulu lainkaan lihaskuntoa ylläpitävää anaerobista liikuntaa.

Sitäpaitisi lihaskuntoharjoittelu kiinteyttää ja kaipa itse kukin sitä haluaa pelkän painon putoamisen lisäksi!

Lykkyä laihduttamiseen kaikille :flower:

Hyvä vastaus AM! Mulla auttoi siis ainoastaan lääkäri, tiettävästi jatkuvalla liiallisella nesteenkertymisellä on vaikutusta sydämen toimintaan?
Mutta kokemuksesta tiedän että on turhauttava seurata painoa jos laskua ei näe kun tilalle kertyy nestettä..
Haittana on myös öky tukala olo!!

lesehiutaleet ja paljon vettä.
Mulla on taipumusta ummetukseen ja se paheni hieman raskausaikana, eikä aineenvaihduntakaan oo koskaan oikeen toiminu.
Syön aamulla lautasellisen bran flakeseja ym. kuitupitoisia muroja ja puoli litraa vettä niiden yhteydessä. Liikun päivittän, jolloin huomaan "kuonan" lähtevän liikkeelle.. heh :)
välipalaksi myös samanlainen satsi ja joskus myös illalla.
Yleensäkin runsaskuituinen ravinto ja liikunta auttaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2005 klo 15:25 AkateeminenMamma kirjoitti:
Aineenvaihdunnan kiihtymisestä ei sinänsä ole kyse, jos jollakin valmisteella tai sen sellaisella poistetaan kehosta nestettä (eikä se nesteenpoisto muutenkaan mitään rasvakudoksen häviämistä - eli oikeaa laihtumista - ole... Jos kehossa on jatkuvasti liikaa nestettä eli turvotusta niin silloin ongelma varmaankin kannattaa hoidattaa ihan lääkärillä liittyi tavoitteisiin lahtumista tai ei...)

Aineenvaihdunnan kiihtymisestä ei ole kyse myöskään silloin, jos jollain valmisteella lisätään kuitua ruokavalioon (siitä on kyse monissa luontaistuotteissa, jotka lupaa "aineenvaihdunnan kiihtyvän"). Riittävä liukenemattoman ravintokuidun saaminen kyllä vähentää sitä kuinka paljon kaloreita syödystä ravinnosta imeytyy, joten on enemmän kuin tarkoituksenmukaista varsinkin laihduttaessa huolehtia, että kuitua saa runsaasti. Kaikenmaailman valmisteita huomattavasti halvemmalla ja samalla kylläisyyttään lisäten kyllä pääsee, jos kuidun hankkii leseitä ym. kuitupitoista syömällä.

Rasvasiepparit ja sen sellaiset taasen eivät vallan turvallisia ole eikä rasvaa kertakaikkiaan ole laihduttamattomankaan tarkoitus syödä niin paljon, että sitä mihinkään tarvitsisi sitoa ja poistaa kehosta sitä kautta... Siepparit eivät siis tehosta mitään vaan aiheuttavat ns. rasvaripulin, jonka terveellisyyden on yksi sun toinen järkevä taho kyseenalaistanut.

Jos aineenvaihdunta on lähtökohtaisesti epänormaali esim. kilpirauhasen toiminnan häiriön vuoksi tai on kyseessä muu sairaudesta/ häiriötilasta johtuva aineenvaihdunnan ongelma niihin on olemassa reseptillä saatavat lääkkeet - tervettä yksilöä ne eivät tiemmä edes auta.

Omaa perusenergiankulutusta (eli sitä mistä aineenvaihduntana puhutaan) voi tehostaa kasvattamalla lihasmassaansa sillä lihaskudos kuluttaa enemmän kuin rasvakudos. Sen vuoksi onkin myös tärkeää, että laihduttaessa pyrkii välttämään jo olemassa olevan lihaskudoksen häviämistä sillä siinä vain ehdointahdoin pienentää omaa energiankulutustaan, joka joka tapauksessa vähenee laihtumisen myötä. Paino häviää nimenomaan ensisijaisesti lihaksista mm. silloin, kun laihdutetaan liian pienillä päivittäisillä energiamäärillä (tämä tilanne tulee väkisin mm. useilla sinänsä turvallisilla laihdutusvalmisteilla) ja maltillisestikin painoa pudotettaessa lihaskudosta häviää rasvaa helpommin, jos liikuntaohjelmaan ei kuulu lainkaan lihaskuntoa ylläpitävää anaerobista liikuntaa.

Sitäpaitisi lihaskuntoharjoittelu kiinteyttää ja kaipa itse kukin sitä haluaa pelkän painon putoamisen lisäksi!

Lykkyä laihduttamiseen kaikille :flower:

Kiitti "tiukasta" tietopaketista. Mutta tuo, että aineenvaihduntaa ei saa mitenkään kiihdytettyä, sitä on vaikea uskoa! Siis kun toisilla on selvästi nopeampi kuin toisilla. Niin luulisi, että jotain kehossa "muuttamalla", saisi jonkinlaista muutosta aikaan.
Itselläni ei siis ole mitään aineenvaihduntaan liittyvää sairautta, vaan kerta kaikkisen hidas. No, pitää yrittää jotain =)

Kiitti "tiukasta" tietopaketista. Mutta tuo, että aineenvaihduntaa ei saa mitenkään kiihdytettyä, sitä on vaikea uskoa! Siis kun toisilla on selvästi nopeampi kuin toisilla. Niin luulisi, että jotain kehossa "muuttamalla", saisi jonkinlaista muutosta aikaan.
Itselläni ei siis ole mitään aineenvaihduntaan liittyvää sairautta, vaan kerta kaikkisen hidas. No, pitää yrittää jotain =)
[/quote]

Olihan tuossa mun vastauksessa se takuuvarmasti toimiva keino: lihasmassan lisääminen. Eikä se siis tarkoita mitään, että pitäisi Kike Elomaaksi ruveta :D

Valitettavasti asiasta olemassa olevan tutkimuksen mukaan kaikki sellaiset vippaskonstit kuten esim. chilin syöminen, joiden on todettu jonkin verran aineenvaihduntaa vilkastavan niin niiden kohdalla vaikutus on niin pieni, ettei se laihdutusta hetkauta suuntaan eikä toiseen... Esim. chilin syönnillä saisi kaik kulutettua jonkun 100kcal viikossa aina silloin tällöin (ehkä joka toinen viikko tms. ja siis chiliä silloin vähän joka paikkaan ymmärtääkseni) - silloin tällöin vain siksi, että jos esim. chilin syönti on jatkuvaa niin kroppa tottuu eikä kiihtymistä tapahdu.

Kuntoplussassa taisi joskus viime vuonna olla joku artikkeli nimenomaan ravintovalinnoilla tavoiteltavasta 1000kcal viikko vähennyksestä ja siinä osa oli juuri näitä chili ym. juttuja. Etsipä vaikka kirjastosta käsiisi. Nämä on kuitenkin sellaisia juttuja, että sitten ne pitää ne juuri tietyt jutut ympätä ruokavalioon ja viikkorytmiin.

Jos olet kiinnostunut nimenomaan laihduttamisesta ensisijaisesti sen varassa mitä syö niin etsipä tietoa:
- vähärasvaisten maitotuotteiden kautta saadun kalsiumin vaikutuksista laihtumiseen (2x kalsiumin saanti/pvä estää 70kcal edestä rasvaa varastoitumasta/pvä mikäli tutkimustulokset oikein muistan ja muitakin toistaiseksi tuntemattomia vaikutuksia on ymmärtääkseni - enihau runsaan kalsiumin saannin on todettu edistävän laihtumista)

- proteiinin saanti suosituksista (kylläisenä pysyminen, lihasten hankkiminen, proteiiniaineenvaihdunnan suhteellisesti suurempi energiankulutus)

- kuidun lisäämisestä normaaliin ruokavalioon (vähentää syötyjen kalorien imeytymistä, lisää kylläisyyttä)

Puhumattakaan siitä, että nuo edellämainitut nyt muutenkin edistävät terveyttä normaalin ruokavalion perustana.

Varsinainen avain on kuitenkin yhä: kuluta enemmän kuin syöt, älä laihduta liian suurilla energia vajeilla, liiku monipuolisesti ja vähintään 3x vko hikeen asti.

Onnea jälleen laihdutukseen kaikille :flower:

Yhteistyössä