Apujaa!!!

Epäilen meijän 9kk vauvalla olevan silent refluksi. Oireet viittaa ainakin vahvasti siihen, suolisto peränen maitoallergia todettu jo 2kk. Siirryttiin Almironiin. Muutama kuukaus meni ihan hyvin ja tyttö oli ilonen ja tyytyväinen päivisin. Omituista virka yskää ollu jatkuvasti, päiväunilta herää itkusena ja itkee kivusta n. tunnin putkeen, toisinaan jopa pidemmän aikaaki. Yöllä heräilee monta kertaa, itkee ihan hirveesti, ähisee ja puhisee sängyssä ja sit siihen herääki. On todella levoton ja ärtyny. Syöttäessäki saattaa alkaa kiljumaan, mutta silti syö hyvällä halulla kaiken mitä tarjoo. Maitoo ei suostu juomaan, välillä sit pieniä määriä menee. Ei tykkää olla mahallaan, ei selällään ja sylissäki punkee aina pystyasentoon ja tätä on tehny jo 4kk asti. Saa karmeen itku kohtauksen jos yrittää sylissä pitää lepo asennossa ja/tai istuma asennossa. Öisin myös ollaan todella useesti myös valvottu aamuun saakka. Tytär herää ekan kerran 1 aikaan ja huutaa naamapunasena, ei auta syli, ei heijaus, ei hellittelyt ja silittelytkään. Sänkyyn jos laittaa, niin alkaa hirvee ähinä, puhina, ärtyy, alkaa huutaa naamapunasena ja sit jo onkin pakko nostaa ylös ja ruveta valvoo. Viikko ennen joulua tuli omituinen äänen käheytyminen, oli nuhanen ja pientä lämpöö oli vaan yhtenä päivänä. Sillon ei suostunu syömään mitään ja juominenkin oli hirveetä taistelua. Valvo monta yötä putkeen ja vaan huusi koko aika ja päivisin oli tajuttoman levoton ja äree. Äreys jatkuu ja samoin noi itkukohtaukset. Ei tässä muuta, mutta huolettaa jo kun tyttären paino seilaa miinuksella ja neuvolasta vaan mäkätetään etten, syötä tyttöö tarpeeks. Syötän todellakin ja juotan, mutta kun hyvästä ruokahalusta huolimatta toi paino ei vaan nouse :(.

Huomenna ois aika yksityiselle lääkärille terveystalolla. Mutta, lähinnä mietin että, miten ihmeessä saan sen vakuuttuu siitä että, meijän tyttärellä on silent refluksi? Oon ite kerran aijemmin käyny ton asian tiimoilta lastenlääkärillä terveyskeskuksessa ja sillon tää kyseinen lastenlääkäri alko nauraa ja vaan sano mulle miehelle, että tää on tää tyypillinen toiminta kun on eka lapsi, niin haetaan syitä sille itkulle näistä. Sanoin että, oon tästä asiasta varma. Sit lisäsin sillon sen että, olin varma myös tyttären maitoallergiasta ja niin vaan selvis että, sillä oli suolisto peränen maitoallergia. Monella lääkärillä ravattiin ja aina meitä miehen kanssa vähäteltiin. Mentiin yksityiselle niin selviski yllättäen että, tyttärellä oli maitoallergia. Lastenlääkäri meni hetkeks hiljaseks ja vaan sano, että ei noi oireet ole silent refluksista johtuvaa ja sano että, voitte jatkaa seurantaa kotona. Jos teillä on suppoja voitte antaa niitä, kun lapsi itkee kivusta.

Eli valmiiks jo järkyttävä kammo huomisesta, oon varma että, taas kohtelu lähestulkoon sama :(. Ja tytär vaan kärsii noitten vaivojensa takia, oon niin huolissani. Oisin valmis antaa kaikki mun rahat että saisin mun tyttären kuntoon. Tää painaa mieltä koko aika ja samalla tytär kärsii koko aika, että mua itkettää:'(. Miks noita lääkäreitä ei kiinosta?? Miks ne selvienkin oireitten perusteella vaan vähättelee?? En aijo siltikään luovuttaa vaikka huomenna ois sama kohtelu, ajan tätä asiaa eteenpäin niin kauan että, se kans varmistetaan. Ja oon varma että meijän tyttärellä on.

hei! meidän isommalla muksulla (nyt n.4.5v, silloin puhjetessa n.3v.) on allerginen refluksi. refluksia voi olla myös rakenteellista laatua.. aina huusi päivät yöt masukipuja jo n. kaksiviikkoisesta alkaen. tämä oli neuvolasta normaalia. sitten puhkesi astma. allergioita ei edelleenkään ole todettu epätyypillisten allergiaoireiden takia, jotka eivät näy testeissä. nieleskelee, röyhtäilee, kröhii, tulee ylösnousuja, hengitysvaikeuksia.. hän pienenä buklasi paljon, nukkui vain kantoliinaan.

onko vauvalle tehty pH-mittausta? tästä voi kyllä jäädä hapoton ja kaasut mittaamatta, mittaa hapollisen refluksin.

lääkityksenä meillä on koetettu zantac, prepulsid ja losec mups. näistä tuo losec 10mg oli aikanaan se, jolla vähän helpotti.

lääkärien kanssa olen huomannut sen, että he eivät pidä siitä, kun äidit ovat itse tehneet diagnoosin, ja kertovat, mikä vauvalla on. sama linja kuin neuvolassa, että pitäisi antaa itse huomata oireet.. mutta ne ovat niin yleisen kuuloisia oireita, ettei useinkaan kiinnitetä huomiota, vaan äidistä voidaan tehdä ylireagoiva kuten teidänkin kohdalla kuulostaa käyneen.

jos lääkäri on pätevä, äitiä kuunnellaan ja oireidenkin perusteella (jos selkeitä) voinee jo saada lääkityksen kokeiluun. missäpäin asutte? pääkaupunkiseudulla suosittelen lääkäri Tiina Tuomelaa (Pikkujätti ja Mehiläinen vastaanotot). olen kuullut Tampereen suunnalta lääkäri Tarja Ruuskasta. muutoin kannattaa palstalla kysellä oman asuinpaikan suunnilta refluksin tunnistavaa lääkäriä.

Ei lääkäri osannu sanoa taaskaan yhtään mitään. Sano vaan että, hampaista johtuvaa on. Toki myös hampaat vaivaa, mutta ne ei kyllä nyt pelkästään saa tota tytön oloo noin kurjaks. Viime yö meni taas itkevää lasta kanniskellessa. Heräs järkyttävään itku kohtaukseen yhen aikaan yöllä ja itki ja kitisi kuuteen asti ja väsähti mulle syliin.

Ei oo tehty pH-mittausta, kun noitten lääkäreitten mielestä joilla oon käyny, niin siihen ei oo tarvetta. Kun noi vaivat johtuu kuulema hampaista tai sit ne ei osaa sanoa muuta, kun en tiä kyllä yhtään mikä teijän tyttöö vois vaivata. Ei se näytä yhtään kipeeltä. Alan olla aika epätoivonen :(.

Asutaan Pirkanmaalla ja pitäis varmaan seuraavaks yrittää tuolta Tampereen päästä yksityisiltä saada aikaa tolle tytölle, että sais sen olon helpottaa. Tää on painajaista :'(

Varaa aika Mehiläiseen tampereelle Tarja Ruuskalle. On todella pätevä gastroenterologi ja TUNTEE silent refluksin. Pitää vastaanottoa parina päivänä viikossa.
Sieltä saat varmasti avun ja asiantuntevaa palvelua.

Ja Tampereella tehdään taysissa ph-rekisteröintiä, myös impedanssia, joamsiis tunnistaa ja löytää refluksin paremmin. Ruuskan kautta pääsette myös mittauksiin Taysiin.

Viimeksi muokattu:
Tarja Ruuskalle kävin jo tunti sit varaamassa netin kautta ajan. Maanantaina 17.1 ois aika. Nyt sit vaan odottelua ja kyllä alkaa pahin ressi jo helpottaa. Sit huokasen helpotuksesta kun tyttö alkaa voida hyvin. Ja kiitos teille vastauksista, oli iso apu. Oisin muuten alvariinsa ravannu noilla yleislääkäreillä ja sun muilla tk-lääkäreillä ja turhaan. Joten iso kiitos teille :).

Ei sit taida meijän kohalla toi odottelua onnistua. Viime yö meni ihan mettään, tyttö huusi tuskissaan kivusta ja annoin supon ja sen jälkeen tunnin hyssyttelin ja rauhottelin. Sit nukahti loppu viimein omaan sänkyyn. Nyt tän päivän aikaan ei oo sustunu syömään eikä juomaan, ja jos yrittääki niin itkee ja vääntyilee syöttötuolissa. Soitin jo hätäpäissäni Tampereen mehiläiseen ja sieltä vaan sanottiin että, pitäis ehdottomasti tutkia toi. Yleislääkäri on siellä kuulema seittemään saakka paikalla.

Tyttö ei oo pystyny tänään leikkimään eikä tekemään mitään muutakaan ja on todella kipeenä noitten oireittensa kanssa. Nyt taas menty todella huonoon suuntaan. Tänään on sit parempi että jotain kans tehtäis ton asian eteen, ei onnistu enää se, että lasketaan hampaitten varaan ja vähätellään noita oireita. Suututtaa toi noitten lääkäreitten suhtauminen noihin asioihin.

Älä kuitenkaan peru Ruuskan aikaa, jos joudutkin jossain muualla tässä välissä käymään. Minä kävisin ottamassa hänen mielipiteensä joka tapauksessa.
Noi yleislääkärit on vähän niin ja näin, joku on tosi hyvä ja ottaa hoitaakseen mutta useimmat on kyllä ihan...Huomenna ois tietty lastenlääkäreitä muitakin pitämässä vastaanottoa, jos pärjää huomiseen. Mehiläisessä on ihan hyviä, esim. Uitti ja Simonen. Tampereella terveystalolla on myös Peter Csonka ja Pihlajalinnassa Shulz. Noita voi ainakin lastenlääkäreistä suositella.
Toi refluksi on pitkittyeessään tosi paha, tekee lapsen olon todella kipeäksi. Minä sen tiedän tosiaan myös, meillä lapsi oireili vauvasta asti ja kunnon tutkimuksiin ja lääkitys saatiin 2- vuotiaana....
Refluksihan oireilee aaltomaisesti, eli välillä on todella hyviä jaksoja ja sitten tulee huonoja jaksoja. Näin miedän refluksilapset oireilee edelleen, vaikka lääkityksellä ovatkin. Eli välillä ei ole mitään oireita ja sitten paukahtaa oireet päälle ja kaikki ruoka oksennetaan pois...

Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo ihan refluksilta kuulostaa! Syöminen voi olla hankalaa ja tuskallista vauvalle, jos ruokatorvi on jo päässyt tulehtumaan eli jotain lääkitystä tilanne nyt vaatisi(esim. Losec tai joku vastaava)

Koska teillä on jo tuota allergiaa todettu, niin on aika mahdollista että refluksi olisi ainakin osittain myös allergian oireena. Meillä lapsella oli vauvana imetyksellä oireena ripulia, mutta myöhemmin käytännössä "vain" refluksia. Almironista esimerkiski tuli refluksioireilua ja Neocate sitten sopi. Lapsi syö varmaan jo kiinteitä ja joku niistä voi olla myös pahentuneen oireilun taustalla. Meillä esim. peruna, marjat ja kotimaiset viljat (ja tosi moni muu) aiheutti refluksia.

Monet ovat kehuneet muuten myös Erkka Valovirtaa tosi hyväksi näissä refluksijutuissa eli vaikka hänenkin vastaanotolleen saattaa hiukan ajomatkaa tulla, niin melkein uskaltaisin suositella kuulemani perusteella!

Nyt saatiin selvyyttä asiaan tänään. Käytiin tyttären kanssa Suomen terveystalossa Tampereella. Kalle Kurppa pisti asioihin vauhtia, kuvailin oireet ja sano että, varmasti silent refluksi meijän tyttärellä. Otettiin kattavat verikokeet ja ne oli muuten kunnossa paitsi valkosolut oli koholla. Sano vaan mulle että, hoitaa TAYS:sissa näitä refluksi asioita ja on vasta alottanu pitää tua terveystalollakin vastaanottoa ja sano että, pistää TAYS:siin lähetteen itteleen ja tekee tytölle siellä pH-mittauksen. Perjantaina saadaan asiaan lisä tietoa ja sovitaan myös ajat ja kaikki muu :). Oon niin onnellinen ja helpottunu. Vihdoinkin saadaan tytär kuntoon. Maito altistuksen yhteyteen käski meijän vaatia kattavat allergia testit, koska sano että, toi ihottuma varmaan tytöltä hävii myös vartalolta kun on saatu selville mitkä ruoka-aineet niitä aiheuttaa. Nyt vaan odotellaan. Oli kyllä pätevä lääkäri ja suhtautu vakavasti, eikä yhtään tullu vähättelyä. Joten suosittelen Kalle Kurppaa Tamperelaisille ja Pirkanmaalaisille, kyllä refluksi asiat järjestyy :). Ei määränny meille nyt sakeuttajia ja syyks sano että, yleensä niistä on tässä vaiheessa enempi haittaa kuin hyötyä. Eli toiki lääkitys juttu selvii sit pH- mittauksen jälkeen.

Saatiin selvyyttä asiaan ja vaan sen verran ilmeisesti että, lääkäri vaan sit totes että, refluksi on. Lääkäristä ei kuulunu mitään perjantaina ja eilen soitin Suomen terveystaloon ja sain tietää että, perjantaina ei etes ollu kyseisellä lääkärillä vastaanottoaikaakaan. Seuraava vastaanottoaika on sit 27.1 ja sinne kirjattiin soittopyyntö. Elikkä huomenna mehiläiseen, Tarja Ruuskalle. Alkaa olla toivo mennyttä, kaikki jää vaan siihen puheen ja lupausten tasolle :(. Tyttö menny todella kipeeks noitten oireitten kanssa ja itellään aivan järkyttävä huoli ja ressi päällä. Jos ei huomenna tuu asioihin selvyyttä ja ei rupee järjestyy, niin sit on pakko lähtee Helsingin päähän selvittää tota, ei tässä kohta enää muuta vaihtoehtoo ole. Pitäis saada meijän koko perheen elämä järjestyy, tää on menny hirveeks kaaokseks, kun tyttö on niin kipee. Rahatki on kohta menny ja maksaa saa aivan turhasta, tyhjistä lupauksista.

Kyllä noilla teidän oireilla olisi pitänyt aloittaa lääkitys jo heti. Ph-rekisteröinti tehdään yleensä lääkkeettömänä aikana, joten silloin tulee lääketaukoa. Mutta rekisteröintiin on Taysissa sen verran jonoa, että sitä aikaa ette voi lääkkeettömänä odottaa...
Ruuska on taysissa ylilääkärinä, joten eiköhän se tie sinne Taysiin ja tutkimuksiin käy paremmin hänen kauttaan...
Tulehan kertomaan huomenna mitä Ruuska sanoi!

Asiat järjesty parhainpäin. Ruuska vahvisti meijän epäilykset ja sano että, kyllä ihan selvästi silent refluksilta oireitten peruusteella kuulostaa. Määräs samantien lääkityksen ja uudet kunnolliset rasvat. Kalle Kurppaki soitti ennen Ruuskalle menoa ja oli meistä jo Ruuskalle puhunukki. Oli myös sitä mieltä että, lääkitys pitää alottaa samantien. Ois lähetteen Ruuskalle laittanu, ellen ois ite jo aijemmin tota aikaa varannu. Molemmat tietää toisensa ja ovat TAYS:sissa hoitamassa näitä refluksi juttuja. Lääke mikä määrättiin, on Nexium. Muutaman päivän päästä näkee vasta kuinka lääke alkaa vaikuttaa.

Ruuska myös tyttären ihon tarkasti, jota ei oo tehny muut lääkärit. Sano että, voi tietysti olla atooppinen iho. Mutta, sano että, epäilee että, on muitaki ruoka-aine allergioita ja niitä aletaan selvittää ja sitten laitetaan ruoka systeemitki kuntoon.

Tää helpotti omaakin oloa ja nyt päästään taas tähän elämään ja taas kiinni :). Ja kiitos teillekkin nyt oikein paljon kaikista neuvoista ja siitä kun suosittelitte Ruuskaa :).

pH-mittauksesta Ruuska soittaa muutamien päivien päästä ja kyselee kuinka lääke on alkanu vaikuttaa. Samalla sovitaan aika verikokeisiin, kun sano että, jotkin ruoka-aine allergiat näkyy kun tekee veriseulan. Ainut vaan että, tonne pH-mittaukseen on kovasti jonoa. Mutta lääkitys kuitenkin on, niin ei tässä kuitenkaan sen suurempaa hätää ole enää :).

Hyvä, että asiat järjestyy. Ruuska on kyllä tosi hyvä lääkäri!

Noihin allergiatesteihin ei kannata luottaa kovinkaan paljoa. Meillä ei esikoisella ollut verikokeiden eikä ihotestien perusteella mitään allergioita mutta oli allerginen melkein kaikelle. Hänellä oli 1-vuotiaana yksi kiinteä ruoka käytössä ja kaikki muut allergisoi...Eli paras keino selviittää allergiat on välttämis-altistamiskoe.

maiskuttelija, miten te pääsisitte Taysiin impedanssiin?

Meillä tehtiin eilen keskimmäiselle impedanssi, tänään oli letkun poisotto. Saas nähdä mitä tulokset kertoo...

Tytär valvoki sitten eilen yhteen saakka ja sit lähinkin sitä nukuttaa. Tappeli kyllä kaikin keinoin vastaan. Sain kuitenkin nukahtamaan sen vasta lähempänä kahta, nyt vaan toivon että, tosta nexiumista on todella sitä apua. Muuten nukkuki koko yön heräämättä ja heräs tänä aamuna kaheksalta. Itkusena ja piereskeli ihan hirveesti. Itki pierujaan ja oli kyllä aika työlään kuulosta kun toinen ähisteli niitä.

Nyt mietinkin että, johtuuko noi ilmavaivat tällä hetkellä vaan siitä, että vasta eilen alotettiin toi lääke ja maha ei viä oo tottunu tohon? Mutta, jos noi rupee jatkuu, niin sit joutuu ruveta harkittee lääkkeen vaihtoo.

Juu, meille sanottiinkin että, allergiat ei välttämättä näy kummassakaan. Eli en luota liikaa kumpaankaan :).

maiskuttelija, miten te pääsisitte Taysiin impedanssiin?

Meillä tehtiin eilen keskimmäiselle impedanssi, tänään oli letkun poisotto. Saas nähdä mitä tulokset kertoo...

oma lääkärimme kertoi, että maksusitoumuksella oman sairaalan kautta (tod.näk. että nämä ei halua lähettää) pääsisi. potilasmuistutukseen vastattu. pääkaupunkiseudulla impedanssi vasta lapsen kengissä tutkimustulosten suhteen, vasta terveiden lasten tulokset saatu nyt 2011.

sitten sanoi, että Ruuskan vastaanotolla jos kävisimme niin voitaisiin päästä sitä kautta suoraan..
toivotaan, että päästäisiin..

millaiset tulokset tulivat teille? minkälainen testi oli?

Yhteistyössä