Apuja "unikoulussa" :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsyttää

Vieras
Nyt tarvitsisin kokemusta omaavien kannustusta ja neuvoja.
Meillä on 1½v tyttö joka on aina ollut levoton nukkuja. Ensimmäiset kuukaudet, oikeastaan ensimmäisen vuoden nukkui vieressä ja tissillä. Sitten opetettiin nukkumaan omassa sängyssä omassa huoneessa. Yöt oli kuitenkin levottomia. Heräsi tissihuikalle monta kertaa yössä. Reilu 1v:nä lopetettiin imetys sitten kertaheitolla kokonaan ( ei silloin enää tissitellyt kuin öisin ).
Heräili öisin muuten vain ja sain hänet nukahtamaan silittelemällä, laulelemalla tai lukemalla kirjaa ääneen.
Tätä jatkui muutama kuukausi kunnes huomasin että tyttö ei osaa öisinkään nukahtaa itsekseen kun päiväunille ja iltaisin hänet aina nukutan silittelemällä.

Jätettiin sitten silittelyt pois ja se kävi aika helposti. Ekoille päiväunille mennessä huusi puolisen tuntia. Samana iltana vain 10min.
Nukkuu 2 isomman lapsen kanssa samassa huoneessa.

Sen jälkeen yötkin sujui aika hyvin. Kävin vain sanomassa hyvää yötä ja tyttö jäi nukkumaan.
Nyt yöt kuitenkin edelleen vaihtelevia ( hampaita tulossa kulmiin ja poskiin rytinällä ja flunssaakin ollut ). Nytkin karjuu "äiti" sängyssä. Ei itke mutta sellaista komentamista. Kun menen huoneeseen niin alkaa parkua kurkku suorana. Muuten vain komentaa minua luokseen.

Mies yrittää nukkua, isommat lapset yrittää nukkua. Minussa flunssa ja kuumetta ja voimat vähissä. Tunnin on nyt komentanut. Illalla nukkumaan mennessä kitisi jonkun 10-15min ja nukahti. Heräsi muutaman tunnin jälkeen ja kun hieroi huuliaan niin nostin ylös ja annoin lääkettä ( hampaat siis ilmeisesti kipuilee :( ). Oli ylhäällä n. ½h ja nyt on tunnin pian komentanut minua taas sängyssä.

Miten tästä pitäisi jatkaa?? Nostaa ylös että muut saavat nukkua eikä hänen tarvitse huutaa? Tyttö on fiksu ja hoksaa karjua muutaman tunnin sitten muinakin öinä :/ Mennä viereen nukuttamaan? Huuto vain yltyy kun menen samaan huoneeseen enkä kyllä mielelläni lähtisi siihen nukutusrumbaankaan enää kun siitä on päästy eroon ( nukutin illalla tunnin, päiväunille tunnin, yöllä pariin otteeseen sen tunnin :/ loppujen lopuksi minulla oli lasten ohut vaahtomuovipatja, tyyny ja peitto lastenhuoneeen lattialla että sain edes vähän silittelyn lomassa torkuttua ).
Vai antaa nyt komentaa ja nukahtaa kun väsähtää?

Apua :(

Mä tekisin ehkä niin, että nukuttaisin lapsen nyt ihan vaan sillä keinolla, millä parhaiten nukahtaa.
Ihan oman ja perheen jaksamisen kannalta ajatellen. Jos itsekin olet kipeänä niin ei ehkä ole paras hetki unikouluilla. Ja hampaiden tekoaika on muutenkin huono ajankohta unikoululle. Uusin voimin sitten taas, kun itse tervehdyt ja lapsella on hampaiden teon suhteen parempi hetki. Jaksamista!

en osaa sanoa. Meidän samanikäinen poika on ollut häpeällisen helppo nukutettava, mutta eipä ole oikeastaan koskaan yritettykään. Helppohan se on, kun on ainokainen. Rutiinilla vaan, ja kyllä nukahtaa.

Mutta sitten kun on jotain tuommoista että kipeänä tai hampaita tulossa, niin on rikottu rutiini ihan surutta. Aina se on saatu takaisin, kun tilanne on normaali. Nytkin räkätaudissa nukkui pahimman yön mun sylissä sohvalla, onnistuin siinä nukkumaan jonkunverran itsekin.

Mutta en ollut tuolloin vielä itse saanut tautia. Kun se puhkesi, ei minusta olisi ollut nukkuma-alustaksi, olin ihan sumussa. Sitten olisi miehen pitänyt tehdä mitä parhaaksi näkee.

Nämä nyt oli vain tämmöisiä ajatuksia.

Lapsen sänky teidän sänkyyn kiinni. Menet muka itsekkin nukkumaan, älä reagoi mihinkään. Eiköhän se siitä helpotu.

Sitä paitsi sairasta lasta ei saa jättää tuolla tavalla huutamaan.

Tässäkin on täysin kyse siitä, että pikkuiselta puoltoistavuotiaalta vaaditaan sellaista, mihin hän ei ole kypsä.

samaa mieltä edellisen kanssa. mikset ota lapsen sänkyä teidän huoneeseen niin lapsella turvallista äidin vieressä. vie takasin omaan huoneeseen aikanaan kun tilanne siihen sopii.

Yhteistyössä