Apuja! Uniasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Meillä tuo 1v 5kk poika on ennen mennyt ihan kiltisti nukkumaan niin päivä kuin yöunilleenkin. On viety vaan sänkyyn ja sinne sitten itse nukahtanut.
Mutta nyt tän viikon aikana on alkanut ihan hirveästi raivoamaan ja huutamaan kun on sänkyyn jätetty! Rauhoittuu heti kun menee huoneeseen ja käy nukkumaan. Ei tarvi olla kun samassa huoneesa, ei tarvitse edes paijata.
Nyt en oikeen tiedä että pitäskö vaan huudattaa vai mitä?! Onko tuo vaan jotain protestointia vai jonkunlaista eroahdistusta?! Mitään ihmeellistä ei elämässämme ole tapahtunut. Ainoastaan pojan lelut on nyt siirretty olohuoneesta hänen omaan huoneeseen, mutta tuo kuitenkaa ei varmasti vaikuta... :/

Onko muilla samanlaista? Miten toimia?

Meillä tyttö 1v9kk pelästyi yksi aamu, kun heräsi ikkunamme takana (kerrostalossa) hommia tekevään ja poraavaan remonttimieheen.
Sen jälkeen illalla pelkäsi hirveästi nukkumaanmenoa ja piti maata vieressä muutamana iltana eli siis nukuttaa.
Ajattelin kuitenkin, että on syytä opetella taas, että yksinkin nukahtaminen on ihan turvallista. Puhua tietenkin olin yrittänyt ja selittää juurta jaksain, mutta ei mitään tehoa.
Pinnasängyssään huusi ihan hirveästi, joten nostin meidän sänkyyn, toivottelin hyvät yöt jne. ja lähdin pois. Tunnin verran hän jaksoi tulla huutaen olohuoneeseen, mutta vein aina takaisin. Lopulta raivosi jo väsymystään ja sitten kysyin,että "kummassa haluat nukkua", jolloin näytti omaa sänkyä ja simahti sinne.
Seuraavina iltoina taas huutoa, kun jätin pinnikseen ja lähdin pois. Jäin sitten lähelle ovea makaamaan ja lukemaan ja tyttö tyytyi siihen. En puhunut mitään, lapsi hetken (n. 45min...) päästä nukahti ja näin päästiin se ilta. Seuraavana iltana sama juttu, mutta siirryin jo oven rakoon.
Sen jälkeen on taas jäänyt ilman ongelmia omaan sänkyynsä.

Tämä sama konsti -eli pikkuhiljaa kauemmas ja kauemmas sängystä- tehosi silloinkin, kun 1v3kk:n iässä opeteltiin nukahtamaan itsekseen.

Meillä on tyttö kohta 1v 7 kk, päikkäreille on nukahtanut ihan itekseen vielä n. 2 viikkoa sitten, yöunille on joutunut vielä nukuttaa.eli vieressä pötkötetään.
Nyt yhtäkkiä tyttö ei nukahda millään päikkäreille ja yöunillekin saa maata joskus melkein tunninkin. Ihan hirveän raskasta...Tänäänkään ei ole nukkunut vielä ollenkaan (Klo nyt 15.15.) Onko tämä tosiaan vain joku ohimenevä vaihe vai mitä??? tytöllä on kyllä tosi vahvasti päällä minä itse vaihe nyt.
Laulut ja rauhottumiset illalla tehdään. Laitankohan tyttöä sitten nukkumaan liian aikaisin tai liian myöhään...

Olen siis ketjun aloittaja...

Eli toteutin tuon nukkumaan menon nyt sitten "huudattamalla" ja välillä aina kävin sanomassa että ei mitään hätää ym. . Nimittäin pistin merkille että oli selvää protestointia tuo nukkumaanmeno :/ Poika nimittäin osoitti mieltään repimällä kaikki lakanat ja petarit ylös alaisin. Ja välillä aina kuunteli tuleeko joku.. Samanlaista raivoamista on kun ptäisi lähteä ulkoa sisälle, tai kun joutuu mennä istumaan kauppakärreihin. Elikkäs ilmeisesti ei haluaisi mennä nukkumaan vaan vain leikkiä ym.

Mutta ihmeen helpolla pääsin :) Nyt oli toinen ilta (vai kolmas?) "huudattamista" eikä poika huutanut ja raivonnut sängyssään kuin max. puoli minuuttia kun sinne laittoi. Sitten rauhoittui ja makaili siellä... Huh, onneksi näyttää että olis menossa tuo huuto vaihe ohi ;)

Täytyypä sitten sitkeästi itekin kokeilla tuota itekseen nukahtamista...ollaan kokeiltukin, ja sit aina menty loppujen lopuksi makkariin. Meillä tyttö kans repii joskus lakanat sängystä, ei onneks itke mutta kälättää ja huutaa Mammmaaaaaaa!!!! Sellasta...

Yhteistyössä