Apuja ruokalistan kanssa: mitä ruokia teillä syödään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saippuasuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Saippuasuu

Jäsen
02.11.2009
473
0
16
Mua on alkanut jurppia kun teen aina vaan samoja ruokia uudestaan ja uudestaan... Nyt aattelin tehdä vaikka viikoksi kerrallaan ruokalistan että tulis tehtyä joskus jotain muutakin, mutta nyt lyö pää ihan tyhjää. Mitä teillä yleensä syödään? Mitkä on lasten herkkuruokia? Entä aikuisten herkkuja? Mitkä ruoat pelastavat kiireisen iltapäivän?

Meillä lasten herkkua on ihan spagetti ja bolognesekastike. Me aikuiset tykätään lasagnesta ja uunibroilerista. Kiireisen päivän helpotuksia on pestomakaronipata ja juustoinen kanapasta.

Pestomakaronipataan laitetaan makaronit kiehumaan, sitten lisätään sinne loppuvaiheessa pakastekasviksia (esim. puutarhurin sekoitus) ja sitten kun vedet on kaadettu pois, niin laitetaan Lidlin punaista pestoa ja vähän pastamaustetta ja sekoitetaan.

Juustoinen kanapasta tehdään niin, että keitetään makaronit. Sitten paistetaan pannulla kanasuikaleet ja nakataan sinne mukaan sitä texmex -hyllyssä myytävää juustodippiä ja maun pyöristäjäksi vähän kevytkermaa. Tarjoillaan makaronien kera.

Kanakastike ja riisi/peruna
(ruskista kanat, mausta, sekaan ruokakermaa (+vettä ), tarvittaessa Maizena)

Uunilohi ja perunanpuolikkaat uunissa
(Osta vaikka ruodoton file, niin helppo. Pellille ja mausta. Samalle pellille kuoritut potunpuolikkaat, öljyä ja maustetta, kaikki uuniin 200C ja puoli tuntia)

Kalakeitto
(Potut, porkkanat ym. kasvikset veteen kiehymaan, kun lähes kypsiä ruoditt ja pilkottu kala joukkoon ja sekaan ruokakermaa/maitoa, anna kalan kypsyä )

Voideltuun uunivuokaan perunasipulisekoituspussi (pakaste) ja sekaan kaupan valmiita kinkkusuikaleita. Päälle purkki ruokakermaa ja vähän mustapippurirouhetta. Uunissa 200 asteessa n. 30-40 min. Tosi nopea tehdä, paistaminen vie jonkin aikaa.

Nyt just mä tapan lapsiani syöttämällä niille makkarakastiketta ja perunamuussia.

Muutenkin yleensä ihan perusruokia. Kastikkeet (kana, jauheliha, makkara tms.), laatikot (kaali, makaroni....) kiusaukset (kinkku, jauheliha, lohi), keitot....
Itse tehdyt kalapuikot, perunamuussi ja kananmuna-tilli-kastike on varmaan lasten ja aikuistenkin arkiruokasuosikki, mutta ihan kauhean usein en jaksa niitä puikkoja pyöritellä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Voideltuun uunivuokaan perunasipulisekoituspussi (pakaste) ja sekaan kaupan valmiita kinkkusuikaleita. Päälle purkki ruokakermaa ja vähän mustapippurirouhetta. Uunissa 200 asteessa n. 30-40 min. Tosi nopea tehdä, paistaminen vie jonkin aikaa.

Ja lisäksi sekaan ranskankermaa...

Lihapullat + muusi
Jauhelihakeitto
Kylmäsavulohikeitto
Kylmäsavulohi-perunalaatikko
Kana-kasvis-nuudeliwokki
Spagetti ja kinkku-juustokastike
Cannellonit/tortillat
Jauheliha-kasvis-riisivuoka
Paistettu lohi/uunilohi

Ainakin näitä meillä syö lapsikin.

Tänään mä tein tällaista:

400gr jauhelihaa
500gr peruna-sipulisekoitusta
1prk apetina fetaa
4dl 5% ruokakermaa
1prk (370ml) Rainbow valkosipulilla maustettua tomaattimurskaa

Ruskista jauheliha ja kuutioi feta.
Sekoita kaikki ainekset uunivuokaan ja laita uuniin 225astetta 60min.

Hiton helppoa ja hyvää. Uppoaa lapsiin kun väärä raha.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Tänään mä tein tällaista:

400gr jauhelihaa
500gr peruna-sipulisekoitusta
1prk apetina fetaa
4dl 5% ruokakermaa
1prk (370ml) Rainbow valkosipulilla maustettua tomaattimurskaa

Ruskita jauheliha ja kuutioi feta.
Sekoita kaikki ainekset uunivuokaan ja laita uuniin 225astetta 60min.

Hiton helppoa ja hyvää. Uppoaa lapsiin kun väärä raha.

Nam! Tätä pitää kokeilla!

-kinkkukastiketta (käytän Kippari Ruokakermaa) ja pastaa
-kiinalainen kalapaistos: seitiä vuokaan,sitruunapippuria,purjoa sipulia,kermaa.. päällimmäiseksi tomaattiviipaleita ja juustoraastetta..uuniin.
-kasvissose-keitto: perunaa,porkkanaa,bataattia,sipulia.. kermaa loraus, koskenlaskija juustoa.
-peruna-sipuli sekoitusta vuokaa,kermaa,suolaa.. lohifile maustetaan sitruunapippurilla ja laitetaan perunoiden päälle nahkapuoli ylöspäin. ruoka on valmis kun nahka irtoaa kalasta helposti.

Tää on muuten yks meidän lasten suosikki: Nopea kalakeitto. Laita kattilaan vettä, kalaliemikuutio tai kaksi ja sinne sitten peruna-sipulisekoitusta ja kasvissuikaleita (mä käytän Pirkan pakasteita). Sitten kun ne on melkein kypsiä, niin mukaan vielä seikuutioita (tai niitä kahden kalan kuutioita) ja puoli purkkia savulohen makuista tuorejuustoa ja tuoretta tilliä oman maun mukaan.

kanakastike + nuudelit/riisi/lohkoperunat/ranskalaiset
spagetti + jauhelihakastike (tomaattipohjainen)
lihapullat + peruna/pasta
itse tehty kebab + ranskalaiset
munakas
(ruskea)jauhelihakastike + peruna
lasagne
''makaronimössö'' (keitetään makaronit, paistetaan j.liha, sekoitetaan keskenään, joukkoon hieman kermaa, ketsuppia ja suolaa. nopeaa ja hyvää)

Yhteistyössä