Apuja, pojan hampaista

Pitäisiköhän tässä ottaa yhtyettä ennen elokuuta itse hammaslääkäriin kun on siellä nyt seurattu pojan alkavia reikiä ja nyt kun poju oli massutaudissa ja ei hampaita saatu pestyä muutamaan päivään, niin tuntuu et ne reiät on kauheesti kasvanu...etuhampaassa on ja sitten ihan takana takahampaassa niin iso reikä että nään se ihan itse.. :ashamed: nyt hävettää kun olen parhaani mukaan pitänyt pojan hampaista huolta (iltapesut ja fluoritabletit) ja silti noin tulee..juu tiiän et pitäis aamullakin pestä, mutta se aina unohtuu vaikka olen koittanut pojallekin sanoa että muistuttaisi äitiä, mutta se aina jää...hävettää, hävettää todellakin... :ashamed: :snotty: :headwall:

Ja namipäivä on kerran viikossa, joskus saa viikolla pienen tikkarin tai jotain sellaista...(pappa pahin namintyrkkääjä, ei usko vaikka kuinka aina sanon asiasta)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäinen lapsi? Miten ne reiät voi itse nähdä, miltä näyttävät? Mikai niitä reikiä ei ole paikattu, jos ovat jo niin isot, että voi itse ne nähdä?
poika kohta 4½ vuotta...sanoivat viimeksi että seurataan vielä...silloin en tiiä minkä kokonen takahampaan reikä ollut, mutta nut ihan kunnon lovi siellä... :ashamed: ..eruhampaasta olen sen ruskean pilkun nähnyt aina, mutta minusta se suurentunut
 
vieras
No, voih. Sun kannattais varmaan soittaa huomenna hammashoitolaan. Ei sun kannata tuosta asiasta noin kovaa syyllisyyttä kantaa, kun olet kuitenkin yrittänyt hampaita hoitaa. Meillä on 2-vuotiaan kanssa tosi ongelma, kun ei anna pestä hampaita. Väkisin on vaikea harjata, kun laittaa suun tiukasti kiinni ja kiemurtelee karkuun. Toivon, ettei kohta ole reikiä hampaissa.

Mä annan tuolle 2-vuotiaalle monta kertaa päivässä xylitolitabletteja (maistuu karkilta, on täysxylitolia). Jospa ne edes vähän suojelisi hampaita. Oletko sinä kokeillut lapsellesi xylitolipastilleja tai purkkaa?
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
poika syö purkkaa ja söis sitä koko ajan jos antais...jotenkin vaan tuntuu että olen epäonnistunut äitinä kun jo 4v:llä on reikiä hampaissa hoidosta huolimatta :ashamed:


Ei mitään, mikä on käyny omassa suussa, lapsen suuhun! Tietävätkö tämän myös isovanhemmat ja muut lapsen läheiset?

Tosin nyt on jo liian myöhäistä. Mutta seuraavan kohdalle tiedoksi. Siinä ei pesemiset sun muut auta, jos pikkulapsi saa pahan bakteerikannan joltain aikuiselta...
 
Vieras
Lapsesi on saanut aikuisilta ne pahanlaatuiset bakteerit suuhunsa. Olet varmaan hoitanut hampaita ihan hyvin, mutta bakteerikanta on tehnyt tehtävänsä. Juuri tämän takia meillä ei mene lusikka aikuisen suusta lapsen suuhun eikä nuolla samaa tikkaria.

Lohdutukseksi voin sanoa, että minulla itsellä oli reikiä maitohampaissa, mutta ensimmäiset reiät rautahampaisiin sain vasta yli 20 vuotiaana eikä niitä reikiä ole ihan hirveästi vieläkään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
poika syö purkkaa ja söis sitä koko ajan jos antais...jotenkin vaan tuntuu että olen epäonnistunut äitinä kun jo 4v:llä on reikiä hampaissa hoidosta huolimatta :ashamed:


Ei mitään, mikä on käyny omassa suussa, lapsen suuhun! Tietävätkö tämän myös isovanhemmat ja muut lapsen läheiset?

Tosin nyt on jo liian myöhäistä. Mutta seuraavan kohdalle tiedoksi. Siinä ei pesemiset sun muut auta, jos pikkulapsi saa pahan bakteerikannan joltain aikuiselta...
Myöhäistä tuossa vaiheessa mitään varoa!
 
on mennyt samaa lusikkaa suuhun, koitin välttää sitä ekan vuoden, mut ois pitänyt näkujöön koittaa välttää kauemmin vielä...toivottavasti ei kuopukselle tule noita ongelmia, olen hänen kanssaan tarkempi tuon "syljen vaihdon" kanssa, jotta hän ei joutuisi tätä kokemaan...

Itse nimittäin olen hammasvikainen, reikiä, oikomista, hampaiden repimistä, jotta muut mahtuu tuleen...en halua omien lapsieni sitä kokevan.

Mitenköhän helposti ne antaa nukutukseen tuon ikäisen? siitä oli jo alustavasti puhetta hammaslääkärin kanssa, mutta onko se miten helposti saatavissa, jotta lapselle ei kehittyisi pelkoa hammaslääkäriin kuten minulle tuli lukuisten hoitojen vuoksi...

entä oletteko kokeilleet sitä uutta maitohappobakteerijuttua joka on hampaille? sen pitäisi ehkäistä reikiintymistä mutta meidän hammaslekuri ei tiennyt mitään siitä...vois sellaista sitten kokeilla kun on nuo reiät saatu kuntoon :ashamed:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Lapsesi on saanut aikuisilta ne pahanlaatuiset bakteerit suuhunsa. Olet varmaan hoitanut hampaita ihan hyvin, mutta bakteerikanta on tehnyt tehtävänsä. Juuri tämän takia meillä ei mene lusikka aikuisen suusta lapsen suuhun eikä nuolla samaa tikkaria.

Lohdutukseksi voin sanoa, että minulla itsellä oli reikiä maitohampaissa, mutta ensimmäiset reiät rautahampaisiin sain vasta yli 20 vuotiaana eikä niitä reikiä ole ihan hirveästi vieläkään.
Vaikka sen bakteerin saisikin, ei setarkoita että tulee reikiä. Silloin ei ole kaikki asiat kohdallaan jo stulee reikiä. Mehut, sipsit ja limsa on kaikkein pahimpia. Kirjoitin jo yhteen ketjuun et hampaat kestää 5-6 ateriaa päivässä. ei siis naposteluja. yhdestä makaronin palastakin tulee ½tunnin happohyökkäys
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Lapsesi on saanut aikuisilta ne pahanlaatuiset bakteerit suuhunsa. Olet varmaan hoitanut hampaita ihan hyvin, mutta bakteerikanta on tehnyt tehtävänsä. Juuri tämän takia meillä ei mene lusikka aikuisen suusta lapsen suuhun eikä nuolla samaa tikkaria.

Lohdutukseksi voin sanoa, että minulla itsellä oli reikiä maitohampaissa, mutta ensimmäiset reiät rautahampaisiin sain vasta yli 20 vuotiaana eikä niitä reikiä ole ihan hirveästi vieläkään.
Vaikka sen bakteerin saisikin, ei setarkoita että tulee reikiä. Silloin ei ole kaikki asiat kohdallaan jo stulee reikiä. Mehut, sipsit ja limsa on kaikkein pahimpia. Kirjoitin jo yhteen ketjuun et hampaat kestää 5-6 ateriaa päivässä. ei siis naposteluja. yhdestä makaronin palastakin tulee ½tunnin happohyökkäys


Mulla oli nuorempana reikiä, nykyään pesen kerran päivässä, latkin mehua/limppaa kokoajan, syön karkkia, sipsejä jne. Hampaat on ihan virheettömät. Että kyllä se on hammaslaadustakin kiinni.
 
Joillakin ihmisillä on suussa bakteerikanta sellainen, että reikiä tulee herkästi vaikka niitä hoitaisi kuinka. Vaatimalla saa kunnalliselta puolelta vaikka nukutukseen lähetteen. Meillä tk seurasi pojan hampaita niin kauan, että hampaat alkoivat särkemään. Vaadi hoitoa ennen kuin hampaat alkavat särkemään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Lapsesi on saanut aikuisilta ne pahanlaatuiset bakteerit suuhunsa. Olet varmaan hoitanut hampaita ihan hyvin, mutta bakteerikanta on tehnyt tehtävänsä. Juuri tämän takia meillä ei mene lusikka aikuisen suusta lapsen suuhun eikä nuolla samaa tikkaria.

Lohdutukseksi voin sanoa, että minulla itsellä oli reikiä maitohampaissa, mutta ensimmäiset reiät rautahampaisiin sain vasta yli 20 vuotiaana eikä niitä reikiä ole ihan hirveästi vieläkään.
Vaikka sen bakteerin saisikin, ei setarkoita että tulee reikiä. Silloin ei ole kaikki asiat kohdallaan jo stulee reikiä. Mehut, sipsit ja limsa on kaikkein pahimpia. Kirjoitin jo yhteen ketjuun et hampaat kestää 5-6 ateriaa päivässä. ei siis naposteluja. yhdestä makaronin palastakin tulee ½tunnin happohyökkäys


Mulla oli nuorempana reikiä, nykyään pesen kerran päivässä, latkin mehua/limppaa kokoajan, syön karkkia, sipsejä jne. Hampaat on ihan virheettömät. Että kyllä se on hammaslaadustakin kiinni.
Aikuisten hampaat on eriasia kuin lasten. Lapsill ahampaat reikiintyy helpommin, koska maitohampaiden anatomia on erilainen kuin pysyvien. Ja vasta puhjenneiden pysyvien hampaiden kiille ei ole vielä kerennyt (menee useampi vuosi) kovettua samoin kuin akuisen hampaiden
 
eli soitan huomenna ja panen kovaa kovaa vastaan että saan sen ajan ennen elokuuta (jolloin olisi ollut sopimuksen mukaan seuraava kontrollikäynti) ja sanon että haluan et ne korjataan heti...tosiaan se takahammas näyttää kauheelta :'(
 
ihme ja kumma sain kuin sainkin jo huomiselle ajan, aika on hammashoitajalle, mutta toivottavasti hän ottais vakavasti ja laittais hampilääkärille jotta päästäis hampaiden korjaukseen (vaikka toki sekin tuntuu ikävältä, mut se on se pienempi paha)
 
tuuliska
meillä paikattiin lapsen hammas ei sattunut yhtään oli ohi n.10min. jotenkin puhdistivat reiän ja laittovat paikan ei porattu ollenkaan. ei varmaan tarvii nukutusta. itse jännitin varmaan enemmän kun lapsi.
 
hml
Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
on mennyt samaa lusikkaa suuhun, koitin välttää sitä ekan vuoden, mut ois pitänyt näkujöön koittaa välttää kauemmin vielä...toivottavasti ei kuopukselle tule noita ongelmia, olen hänen kanssaan tarkempi tuon "syljen vaihdon" kanssa, jotta hän ei joutuisi tätä kokemaan...

Itse nimittäin olen hammasvikainen, reikiä, oikomista, hampaiden repimistä, jotta muut mahtuu tuleen...en halua omien lapsieni sitä kokevan.

Mitenköhän helposti ne antaa nukutukseen tuon ikäisen? siitä oli jo alustavasti puhetta hammaslääkärin kanssa, mutta onko se miten helposti saatavissa, jotta lapselle ei kehittyisi pelkoa hammaslääkäriin kuten minulle tuli lukuisten hoitojen vuoksi...

entä oletteko kokeilleet sitä uutta maitohappobakteerijuttua joka on hampaille? sen pitäisi ehkäistä reikiintymistä mutta meidän hammaslekuri ei tiennyt mitään siitä...vois sellaista sitten kokeilla kun on nuo reiät saatu kuntoon :ashamed:
Pitäisi olla tarkkana noiden lusikoiden yms ruokien kanssa ainakin 3-4 vuotiaaksi.Mikäli lapsi sen jälkeen saa streptokokkus mutans tartunnan, on hampaiston reikiintyminen vähäisempää = hampaisto vastustuskykyisempi.

Lapset ovat tuon ikäisinä hyvin erilaisia,joiltain saa melko hyvin paikattua reikiä,toisilta taas ei millään,jolloin pienempiä reikiä voi seurata.Jos kuitenkin tilanne on se, että useita isoja reikiä, eikä hoito onnistu, niin silloin hoitoa anestesiassa syytä harkita.Ensitilassa kokeillaan kuitenkin aina tavanomaista hoitoa sekä hoitoa esilääkityksessä,joka toimii osalla lapsista.
Maitohappobakteerijutuista en tiedä minäkään...tavalliset keinot säännöllinen harjaus, xylitol- ja tarvittaessa fluorituotteet sekä napostelun välttäminen sekä makeiden ruokien rajoitus ovat tärkeintä ja niillä pääsee pitkälle=)
 
vieras
Mulle just hammaslääkäri sanoi, että jos näkee lapsen hampaissa jotain reiäksi epäiltävää niin heti aika hammaslääkärille eikä jäädä odottelemaan mitään tarkastusaikaa. Sanoi tämän siis vaikka meidän pojalla ei ollut mitään hampaissa. Kertoi kuitenkin, että juuri oli eräs lapsi tarkastuksessa ja kauheat reiät. Vanhemmat olivat sanoneet nähneensä ne, mutta odotelleet vain sitä tarkastusaikaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hml:
Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
on mennyt samaa lusikkaa suuhun, koitin välttää sitä ekan vuoden, mut ois pitänyt näkujöön koittaa välttää kauemmin vielä...toivottavasti ei kuopukselle tule noita ongelmia, olen hänen kanssaan tarkempi tuon "syljen vaihdon" kanssa, jotta hän ei joutuisi tätä kokemaan...

Itse nimittäin olen hammasvikainen, reikiä, oikomista, hampaiden repimistä, jotta muut mahtuu tuleen...en halua omien lapsieni sitä kokevan.

Mitenköhän helposti ne antaa nukutukseen tuon ikäisen? siitä oli jo alustavasti puhetta hammaslääkärin kanssa, mutta onko se miten helposti saatavissa, jotta lapselle ei kehittyisi pelkoa hammaslääkäriin kuten minulle tuli lukuisten hoitojen vuoksi...

entä oletteko kokeilleet sitä uutta maitohappobakteerijuttua joka on hampaille? sen pitäisi ehkäistä reikiintymistä mutta meidän hammaslekuri ei tiennyt mitään siitä...vois sellaista sitten kokeilla kun on nuo reiät saatu kuntoon :ashamed:
Pitäisi olla tarkkana noiden lusikoiden yms ruokien kanssa ainakin 3-4 vuotiaaksi.Mikäli lapsi sen jälkeen saa streptokokkus mutans tartunnan, on hampaiston reikiintyminen vähäisempää = hampaisto vastustuskykyisempi.

Lapset ovat tuon ikäisinä hyvin erilaisia,joiltain saa melko hyvin paikattua reikiä,toisilta taas ei millään,jolloin pienempiä reikiä voi seurata.Jos kuitenkin tilanne on se, että useita isoja reikiä, eikä hoito onnistu, niin silloin hoitoa anestesiassa syytä harkita.Ensitilassa kokeillaan kuitenkin aina tavanomaista hoitoa sekä hoitoa esilääkityksessä,joka toimii osalla lapsista.
Maitohappobakteerijutuista en tiedä minäkään...tavalliset keinot säännöllinen harjaus, xylitol- ja tarvittaessa fluorituotteet sekä napostelun välttäminen sekä makeiden ruokien rajoitus ovat tärkeintä ja niillä pääsee pitkälle=)
Täällä otetaan 2 vuotiaana se testi lapsista ja meidän lapset ei ole tartuntaa saaneet. Tuon 2v jälkeen se kuulemma ei tartu enää niin herkästi eikä niin pahana enää. Toki välttää pitäisi tuohon 4v asti sitä tartuntaa kuulemma ja näin olemme tehneet.

Monet vanhemmat vain nykyisinkin vielä sanoo, että pitää saada pussata lasta suulle ja sitten nauretaan ylihysteerisiksi ne, jotka ei tuon tartunnan takia pussaile lapsiaan suulle. Meillä ei pussailla lapsia suulle, mutta ei me heitä sen vähempää rakasteta. Tai ehkä jopa enemmänkin, koska ei olla tahallaan tartutettu mitään tuollaista ikävää lapsille.

 

Yhteistyössä