apuja: pojalla kakka tosi tiukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Poika on 4v, päiväkodissa kysyivät joskus viikolla että milloin on kakannut. MUtta nuorin pyöri jaloissa (myö pk:ssa) ni jotenkin vaan ajattelin hänen kakkaamisiaan, koska oli alkanut yöllä kakkaan. Nimetki alkaa samalla kirjaimella. Oon nyt antanut pojalle levolakkia 10ml, kaksi mikrolaksia, joista toinen lens melkeen heti kaarena vessan oveen, joten sitä ei lasketa mukaan. Kakkaa ei ole vieläkään kuulumut, poika oli aivan hiestä märkä ja itki että käy kipeää. Nyt nukkuu. Voikohan pojalle antaa vielä jotain, kakka pitäsi saada tänään tuleen. Sääliksi käy reppanaa, kakkaaminen tulee oleen todella tuskallista :(

laxoberoniakin ois kotona :) Mulla näet itselläkin on välillä jumi (kerran meinas taju lähteä) ja sit tällä pojalla pienempänä ku söi vähänkään juustoa. Mä kyllä kans aloin miettiin lääkäriin soittoa

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Tuota parempia vinkkejä en osaa antaa, mutta huolehdi jatkossa, että poika juo riittävästi vettä, niin vältytte vastaavalta :(

Juo paljon, mutta en sit tiedä ovatko päikkärissä antaneet juustoa. Sillä ei kestä antaa ollenkaan. Nyt poika huutaa minua, heräsi torkuiltaan

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
laxoberoniakin ois kotona :) Mulla näet itselläkin on välillä jumi (kerran meinas taju lähteä) ja sit tällä pojalla pienempänä ku söi vähänkään juustoa. Mä kyllä kans aloin miettiin lääkäriin soittoa

anna niitä tippoja ne on hyviä,lääkäri määräsi kerran meidän pojalle.

Soita lääkäriin/päivystykseen mitä kotikonstein vielä voisi tehdä.
Kaikkein tiukimmassa tilanteessa joitakin aikoja sitten silloin nelivuotiaalle tehtiin näin. Annoin tunnin välein kaksi microlaxia (en tiedä montako saisi antaa mutta muuta en keksinyt) laitoin pepun suulle lisäksi (varmaan turhaan) ruokaöljyä jotta lähtö olisi varmasti liukas ja istutin pojan pöntölle. Kirja käteen ja luumupussi, otettiin mielikuvitus mukaan.... "Kuinkahan iso kakka on tulossa, onkohan isilläkään koskaan niin iso tullut kuin sinulta kohta jne. kehittelin kaikkea hauskaa juttua jotta sain pojan nauramaan ja rentoutumaan". Aina se lopulta kotikonstein onnistui, mutta itkun kanssa välillä. Ja joka kerta päätin että tästä lähtien joka ainoa aamu aloitetaan luumulla/luumumehulla ja varalta levolacilla. Yhtä monta kertaa unohdin päätökset kun rupesi taas tuli hyviä päiviä väliin. Lopulta ummetus loppui kuin seinään pojan ollessa 4v 2kk. Ja todellakin kesti syntymästään tuohon hetkeen. Jälkikäteen epäilin pojan olleen allergikko, joka reagoi suolellaan, ja jota ei hoksattu tutkia, tiedä häntä. Muista itse olla rauhallinen ja hymyillä, niin ei tartu hermostuksesi lapseen. Toivottavasti helpottaa nopsaan.

Meillä tehosi microlax perä ruiske ja niin kuuma kylpy mihin lapsin pystyy menee mutta olkaa varuillaan se voi tulla nopeasti sitten kylvyssä. Niin meille kävi ja ammeessa oli pitkä jötikkä mutta ei löysä ;-)

Meillä 8 kk ongelmana toi kova vatsa kans usein..yritän juottaa vettä,syöttää luumua/ruusunmarjaa,käyttää lämpimässä vedessä loikoilemassa..tuntuu että parhaiten tossa auttoi toi ruusunmarja,mut silti kakka oli kovaa,ja näki miten tuskaista oli tehdä se. Nyt sit laitoin saunan jälkeen lämpimän jyväpussin masulle,niin nukahti :)

Meillä on ollut vastaava tilanne. Mitkään - edes sairaalassa annetut - lääkkeet eivät tehonneet. Suoli avattiin sairaalassa peräruiskeiden ollessa tehottomia käsin eli lääkäri ronklasi sormin valtavan määrän kakkaa ulos. Oli kivuliasta, mutta lapsi oli todella helpottunut sen jälkeen ja kivut ilmeisesti jäivät käytöksestään päätellen toimenpidepöydälle. Poika oli 2-vuotias.
Myöhemmin on paljastunut, että poikamme on moniallerginen ja allergiansa huomioiva ruokavalio ei enää aiheuta vastaavaa.
Sanoit että teillä ei voi antaa juustoa lapselle ollenkaan - maitoallergia on yksi meidän pojan allergioista ja se voi puhjeta myös 2-vuotiaana eikä välttämättä heti vauvaiässä kuulemma.
Menkää sairaalaan.

Pellavansiemenöljyä, se luomupullo auttaa, mutta helpompi estää, kun lisää vaikka oikeaa voita ruokiin, juustojen tilalle maustamaton luomujogurtti:

http://www.valioravinto.fi/Products.aspx?id=1482

Soita terveyskeskukseen, tutulle lääkärille tai yksityiselle ja pyydä reseptillä Movicol Junioria. Ja pahoissa tilanteissa yksi Microlax ei auta. Mutta lääkärin apua poika nyt taitaa tarvita. Ruokavalion muutokset sitten, kun pää on taas saatu auki!

Eipä ne terveyskeskuksessa osaa yleensä auttaa. Mutta sairaat tietää kertoa, mistä ei ainakaan vahinkoa pitäs olla:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1196838406/2#2

poika sai npuoltuntia sitten kakattua, tässä välillä ei ollut kipeä tms. kakkas huoneensa lattialle sillävälin kun äiti oksensi vessassa. Ei uskaltanut tulla vessaan kakalle. Mutta pääasia että kakkas, ja tietenkin sen kerroinkin. Ens nlakäynnillä kyselen paljonko vois lisää kotonaolevia lääkkeitä pojalle antaa, jos tämmönen tilanne tulee vielä. pa. kaupat kiinni klo2, apteekit ja yksityiset lääkärit 2tunnin ajomatkan päässä, tk:ssa ei . mut ompa olo molemmilla helpottunut ja onnellinen

muista kuitenkin, että jos tuollainen ummetus on toistuvaa, niin sille pitäisi lähteä etsimään syytä eikä vain ratkaista aina tilannetta milloin milläkin käsillä olevalla lääkkeellä. Ainakin suolisto-oireiseen allergiaan ummetus-oireet sopivat siinä missä ripulointikin ja itse lähtisin sulkemaan niitä pois tai löytämään lastenlääkärin avustuksella.

Meillä kuopus kärsi vauvana/taaperona ummetuksesta. Myös itse hänen syntymän jälkeen. vasta kun tajusin ostaa microlaxeja, alkoi tapahtua. tuo levolac ei auttanut ollenkaan. Olin syntymän jälkeen kuumeessa, jonka arvelin johtuneen ummetuksesta.

ongelmaa ei ole ollut vuoteen, ei sen jälkeen ku poika ei enää saanut juustoa jota rakasti yli kaiken. epäilen että päivähoidossa ovat antaneet kiellosta huolimatta (kielletty antamasta kokonaan, koska joskus saa kotona, juustoaa esim pitsassa tai tosi harvoin leivällä että ei tule liian isoja annoksia kerralla/usein)

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Tuota parempia vinkkejä en osaa antaa, mutta huolehdi jatkossa, että poika juo riittävästi vettä, niin vältytte vastaavalta :(

Ei se vesikään ain auta.. meillä lapsi juo paljon vettä ja silti maha välillä kovalla.. Ruisleipää taikka näkkäriä kannattee antaa lapselle päivittäin..

Movicol Junior tai tavallinen Movicol! Käykää eka terkkakeskuksessa tyhjennyksellä ja sit pyydät reseptin Movicoliin. Loistava apu ollut meiän superkovavatsaiselle 6 vpojalle. Ihan pienestä pitäen ollut hidassuolinen, nyt viimekeväänä meni täysin umpeen.
Lktulooseja vaikka mitä kokeiltiin, Laxoberonia lääkärin määräyksestä, Microlaxia neljä kertaa, ei apua. Microlaxia ei saa enää laittaa koska meiän pojalle se aiheutti niin kamalat tuskat suolen kouristelusta, että meinas pyöryä. Huusi joka kerta vaan vessassa sellasta kamalaa suoraa huutoa vitivalkoisena ja aivan tuskanhiestä märkänä. Eikä siltikään tullut mitään ulos. Viikon oli kakkaamatta kunnes uskoivat ja tyhjensivät suolen yksinkertaisella toimenpiteellä polilla. Vielä kaks kertaa sen jälkeen on jouduttu käymään tyhjennyksellä.
Sitten meiän ihana oma lastenlääkäri käski lopettaa sen suolen laiskaks totuttamisen noilla laktulooseilla sun muilla ja alettiin antaa aikuisten Movicolia. Sen teho ei perustu suolen stimuloimiseen, vaan se kerää nestettä sinne ja pehmentää ulosteen.
Meiän poika ollut kuulemma tämän lääkärin uralla vaikein tapaus kovavatsaisuuden suhteen
Mutta nyt ollaan jo löydetty se oikea rytmi, eli jos menee yksi päivä ettei kakkaa tule, annetaan Movicoli, ja seuraavana päivänä toimii taas.
Tsemppiä, kamala vaiva tuo!
Meille se lekuri sanoikin että ketään joka ei ole itse kokenut ei tiedä miten kokonaisvaltaisen pahan ja kipeän olon totaalinen ummetus aiheuttaa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja muista kuitenkin:
muista kuitenkin, että jos tuollainen ummetus on toistuvaa, niin sille pitäisi lähteä etsimään syytä eikä vain ratkaista aina tilannetta milloin milläkin käsillä olevalla lääkkeellä. Ainakin suolisto-oireiseen allergiaan ummetus-oireet sopivat siinä missä ripulointikin ja itse lähtisin sulkemaan niitä pois tai löytämään lastenlääkärin avustuksella.

Joo, unohtui sanoa että meillä tutkittiin myös sitten kaikki muut mahdolliset ummetusta aiheuttavat sairaudet, mm kilpirauhasen toiminta. Mitään rakenteellista vikaakaan ei löytynyt.

Yhteistyössä