Apuja nukuttamiseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SEV
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SEV

Vieras
Kaipailisin apuja nukuttamiseen päiväunille. Haluaisin nukuttaaa 1-ja 2-vuotiaan päiväunille samaan aikaan samaan huoneeseen puolen päivän aikaan, mikä sopii molempien päivärytmiinkin oikein hyvin.

Mutta 1-vuotias on ihan todella hankala nukutettava! Saattaa rääkyä täyttä kurkkua, sitten taas välillä juttelee, nousee koko ajan seisomaan, sitten taas raivoaa lisää... Välillä auttaa vaan, että pitää häntä pitkään (jopa 15 min) käsistä kiinni sängyssä siten, ettei pääse nousemaan, niin saattaa rauhoittua. Nukahtaminen saattaa kestää jopa 45 minuuttia. Välillä on helpompaa, useimmiten ei. Ei tietääkseni mikään vaivaa, sairaus, allergia tms.

Ei tunnu oikeudenmukaiselta, että 2-vuotias joutuu nukahtamaan jopa 45 minuuttia kestävään huutoon ja riehumiseen. On muutenkin hiljaisempi tapaus ja jää helposti vähemmälle huomiolle, kun 1-vuotias on vaativa tapaus.

Silloin kun 2-vuotias oli vielä ainoa lapsi, nukutin hänet päiväunille siten, että istuin itse nojatuolissa samassa huoneessa lukemassa lehteä, ja hän nukahti rauhassa itse omaan sänkyyn. Noin haluaisin nytkin toimia...

Illalla on vähän helpompaa, kun menevät unille eri aikaan, mutta nämä päiväunet on kyllä aivan kaaosta...

Noh, lapset ovat erilaisia. Esikoisesi on ollut ilmeisesti hyvin helppo lapsi, joten vaikka tämä nuorempi olisi "normaali"muksu, tuntuu hän tietysti haastavammalta. Meillä ei kukaan 3 lapsesta ole 1-vuotiaana nukkunut päiväunia sisällä, johtuen juuri siitä, että nukahtaminen olisi kestänyt tunnin vähintään. Meillä nytkin 1-vuotias nukkuu tuolla ulkona vaunuissa päikkärinsä. Voisiko teillä pienempi nukkua ulkona ja isompi sisällä sängyssään?

Meillä vastaavassa tilanteessaolen nukuttanut 1v:n pitämällä sylissä ja silittelemällä. Sitten olen siitä nostanut sänkyyn. Aikaa nukahtamiseen mennyt noin 5-10 min ja nukkuivat molemmat tyytyväisinä. Tämä toimi tosi hyvin meillä. Nyt tuota silloin 1v:tä ei enää tarvi nukuttaa päivä tai yöunille.

Meidän keino on tää: huone pimeäksi pimennysverhoilla. Makaa siinä pinnasängyn vieressä lattialla hiljaa ja esitä nukkuvaa. Jos lapsi nousee seisomaan, älä reagoi siihen mitenkään. Jos lapsi huutaa, voit silittää pinnanraosta esim jalasta jolloin lapsi yleensä tulee makaamaan, jolloin voi silitellä vaikka niskasta kunnes huuto rauhoittuu, sitten jäät siihen makaamaan kunnes nukahtaa. Hätätilanteessa voit tietysti välillä ottaa syliin ja uudelleen sänkyyn kunnes nukahtaa. Mihinkään kiinnipitämiseen en lähtis, enkä myöskään siihen että jos lapsi nousee seisomaan käyn kippaamassa makuulleen, silloin lapsi vaan oppii että seisomaan nousemalla saa äidin huomion. Kun itse olet makuulla niin lapsi oppii että makaamalla saa paremmin sun huomion.
Sitten kun Lapsi oppii rauhoittumaan itsekseen, siirryt päivä päivältä kauemmas pinnasängystä ja lopulta ulos ovesta..

Meillä vanhempi lapsi n nukahtanut ihan helposti pienemmän huudosta huolimatta, kunhan itse pysyn rauhallisena. Kaksvuotias kyllä huomaa jos äiti hermostuu eikä itsekään rauhoitu. Jos itse pysyt rauhallisena vauvan huudosta huolimatta niin isompi nukahtaa kyllä.

Kiitoksia kaikista tähänastisista vastauksista! Se on totta että sänkyyn kippaamisesta tulee helposti jatkuva leikki, kun lapsi pomppaa heti uudestaan ylös.. Varmaan myös turhaan tulee "säälittyä" tuon 2-vuotiaan kohtaloa, varmaan tosiaan äidin rauhallisuus riittää, vaikka sisko mekkaloisikin kovasti. Vaunuihin meillä ei valitettavasti enää nukahda, tai ainakin herää siellä saman tien ja jää unet lyhyeksi.

Yhteistyössä