Apuja/näkemystä lapsen ruokailuun( kohta 4v.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaipailisin ulkopuolisten näkemystä / apuja meidän perheen nirsoilijan ja niukkaruokaisen kanssa. Oma järki ei enää oikein tiedä mitä tekisi eikä neuvolassakaan ole kuin hymistelty ja ihmetelty. Sanottu että jos kovin vielä hoikistuu niin jotain tutkimuksia pitäisi ajatella. Lapsi kohta 4v. 105cm ja 16kg.

Ollut vauvasta asti hyvin niukkaruokainen, ei herännyt öisin syömään. Päivälläkään ei nälkäänsä ole itkenyt eikä ruuat maittaneet vaikka ruokaväli venyy ja venyy. Rasvalisillä vauva-aika notkuttu ja syöttämällä jotain uponnut, ei aina niinkään. Ongelma alkaa tulla nyt kun ikää jo tuo yli 3.5v. ja edelleen äiti monesti syöttää. Itse olen jo tuota syöttämistä vastaan, mutta ei voi vain vierestä seurata kun lapsi hilluisi päivät syömättä. Itse syö muutamia herkkuruokia, muihin ei hipaise vaikka vuorokauden nälässä pitäisi. Tuossa tapauksessa olen sitten lasta ruokailn ohessa autellut.

On todella vilkas lapsi ja koko ajan äänessä. Ruokailusta ei meinaa tulla mitään kun siinäkin vain hilluu ja pupua papattaa. Ei auta sanomiset "ole hiljaa ja syö" tms. Nyt vielä uhmakin voimakasta ja tietysti vain villiintyy kun kieltää. Kaksi muuta lasta hyviä syömäreitä, joten en usko että tavoissa ym.mitään väärää. Vaikka noudattaa kaikkia järkeen mahtuvia ohjeita, ei herkkuja, ei mitään naposteltavaa välillä, ei auta. Lapsen ruokahalut tod.heikot.

Meillä käytössä sana-sol, ei apua. Aamulla haukku tai 2 leipää ja hörpyt maitoa. Lounaan jättäisi välistä kuten kaikki muutkin ruuat ellei miellyttävää ruokaa tarjolla. Sitten yhdellä ruualla syö jos hyvää ruokaa lapsen mielestä. Toista lämpimää ruokaa ei yleensä syö vaikka olisikin ruoka hyvää. Tahtojen taistosta ei meillä varmaan kyse kun en halua tehdä ruokailusta sotatannerta, mielestäni vain lapsi tuollainen että syö jos ruoka miellyttää mutta ei mitään ongelmaa olla vaikka koko päivää syömättä. Oksennystaudin jälkeen oli 2 viikkoa täysin syömättä, että näin...

Mitä ajatuksia herättää, syöttäisitkö lasta vielä vai lopettisitko sen kokonaan tuon ikäiseltä? Mitä ihmettä tällaisen lapsen kanssa tulisi tehdä jolta tuntuu puuttuvan ruokahalu lähes täysin?

Meillä esikoinen on vähän samantyyppinen ruokailija ja hänellä ikää nyt 5v. Jos ei ole mieluista ruokaa, on mieluummin vaikka koko päivän syömättä ja jaksaa silti touhuta normaalisti. On ollut myös paljon jonkinlaista aistiyliherkkyyttä, mikä yhdistettynä varovaisuuteen kaikkea uutta kohtaan, on ollut melko haastava yhdistelmä. Esim. oli kausi, että mikään liha ei mennyt alas, ei mitenkään. Ruoka jäi suuhun pyörimään, ei pystynyt nielemään ja sitä sitten kaivettiin illalla suusta hammaspesun yhteydessä viimeistään.

Nyt kun ikää on tullut 5v, alkaa hieman helpottaa. Poika suostuu maistamaan helpommin uusia ruokia ja hieman tuo herkkyys tietynlaisia ruoan koostumuksia kohtaan on helpottanut. Meillä on käytössä nykyään "maista 5 haarukallista", eli sen verran ainakin pitäisi saada maistettua ruokaa ennen kuin pääsee pois pöydästä.

Meillä 4v tyttö 103.5cm ja 14.3kg. Aina ollut laiha, syö kyllä, mutta vähän. Tutkittu on, kaikki arvot kunnossa. Kasvaa miinuskäyrällä, mutta notkahduksia ei ole, niin siksi saadaan jo olla rauhassa.

Mutta mitä tohon teidän tilanteeseen tulee, kuulostaa huolestuttavalta. Lapsen mitat kyllä kuulostavat olevan ok, vai onko paino pudonnut, sitten eri asia? Perheneuvola tai psykologi olis varmaan paikallaan ja ihan lääkärin tutkimukset, jospa lapsi ei vaikka tunne nälkää kunnolla?

Itsekin pelkään tuota että jokin vialla ja se olisi esim psyykkistä. Mutta mistä se voisi johtua ettei tunne nälkää? Jokin sairaus, vai adhd? Todella ahdistavaa tämä ainainen ruokailun mietintä!

[QUOTE="vieras";28264718]En syöttäisi. Jos ei syö niin anna olla syömättä, ei ne lapset itseään nälkään tapa.[/QUOTE]

Voih,jos se olisikin niin helppoa! Enkä tarkoita tuota pahalla! Minäkin aina yritän muistaa tuon, mutten enää ole täysin varma tuon lauseen paikkansapitävyydestä...

[QUOTE="vieras";28264733]Itsekin pelkään tuota että jokin vialla ja se olisi esim psyykkistä. Mutta mistä se voisi johtua ettei tunne nälkää? Jokin sairaus, vai adhd? Todella ahdistavaa tämä ainainen ruokailun mietintä![/QUOTE]

Veikkaan kyllä, että kyse on vaan siitä, että lapsi nyt pelaa tollasta peliä ja sepäs se hauskaa onkin, kun on niin niskan päällä. Minkälaiset ruokailuvälit teillä on? Kannattais koittaa niin, että ette kiinnitä lapseen minkäänlaista huomiota, kun syötte. Ette vastaile hölmöyksiin, ettekä komenna ei tms.. jospa se auttais, kun mielenkiinto loppuu.. itse oon joskus tehnyt tytölle niin, etten pöydässä katsonut häneen päinkään.

Veikkaan kyllä, että kyse on vaan siitä, että lapsi nyt pelaa tollasta peliä ja sepäs se hauskaa onkin, kun on niin niskan päällä. Minkälaiset ruokailuvälit teillä on? Kannattais koittaa niin, että ette kiinnitä lapseen minkäänlaista huomiota, kun syötte. Ette vastaile hölmöyksiin, ettekä komenna ei tms.. jospa se auttais, kun mielenkiinto loppuu.. itse oon joskus tehnyt tytölle niin, etten pöydässä katsonut häneen päinkään.

Voih, kiitos sinulle! Toivon että se olisikin tuota eikä jotain tod.vakavaa. Lapsi on kovatahtoinen ja voimakasluonteinen kyllä ja hyvin voikin olla tuollaista peliä vaikka itse olen myös hyvin jämpti. Minulla aina ne hermot on ensin riekaleina enkä ole uskaltanut lähteä vielä kertaakaan siihen, että antaisin vain olla vaikka viikon niillä hyvin niukilla ruokailuilla ja katsonut josko se nälkä voittaisi ja alkaisi tajuamaan että itse on huolehdittava!

[QUOTE="vieras";28264814]Aamupala 8.30. Lounas 12. Välipala 15. Päivällinen 17- 18. Iltapala 20. Mielestäni nuo ihan ok?[/QUOTE]

Meilläkin joskus päivällinen venyy niin, että kello on jo 18.00, kun tyttö on lopettanut. Siitä kaksi tuntia, on meilläkin iltapala ja silloin ei syö kunnolla. Eli kaksi tuntia väliä on meillä liian vähän. Välipalaa meillä ei vapaapäivinä edes ole, aamupala on suunnilleen klo. 8-9, lounas klo.12-13, päivällinen klo.16-17 välillä syöty. Ja iltapala klo.19-20 välillä syöty. Onko teidän lapsi päiväkodissa, miten siellä syö?

Meilläkin joskus päivällinen venyy niin, että kello on jo 18.00, kun tyttö on lopettanut. Siitä kaksi tuntia, on meilläkin iltapala ja silloin ei syö kunnolla. Eli kaksi tuntia väliä on meillä liian vähän. Välipalaa meillä ei vapaapäivinä edes ole, aamupala on suunnilleen klo. 8-9, lounas klo.12-13, päivällinen klo.16-17 välillä syöty. Ja iltapala klo.19-20 välillä syöty. Onko teidän lapsi päiväkodissa, miten siellä syö?

Ei ole päiväkodissa kun olen kotona kuopuksen 1v kanssa. Kerhossa käy pari kerta viikossa mutta eväät aina lähes koskemattomana tuo kotiin. Aamuplan siis syö kotona ennen lähtöä joten ei varmaan vielä ole nälkä kun eväshetki on. Kiinnostunut mitä muilla eväänä jne. Siis kaikista maailman asoista kiinnostunut enemmän kuin omasta ruokailusta. Ei malta jos ei ole tod.nälkäinen... Ja sitä varten ruokavälit pitäisi olla aina 4t! Meilläkin varmaan joskus välit liian lyhyitä... Pitääkin miettiä tuon välipalan pois jättämistä kun monesti se venyy ja sitten jää liian lyhyt aika päivälliseen... Muutenkin tuntuu että 4 ateriaa päivässä olisi parempi. Mukava tietää että muillakin niukkaruokaisia mukuloita!

Syöntien välissä voi hyvin pitää 4-5 tuntia, ja luopua kokonaan toisesta lämpimästä ateriasta. Niin minä tein kun en jaksanut vääntää jatkuvasti syömisestä. Aamupala klo 8-9, lounas (eli lämmin ruoka) klo 13-14, välipala klo 17-18 ja iltapuuro klo 20. Kovana kannattaa olla: lapsi syö sitä mitä tarjolla on, ja jos ei, niin sitten ei mitään, eikä ennen seuraavaa ruoka-aikaa heru mitään välipalaa. Maidolla ja leivällä ei kannata nälän terää katkaista.

Mä olen aikuinen ja en tunne nälkää. Mutta mullahan se on ihan eri asia, koska ymmärrän että täytyy syödä henkensä pitimiksi. Välillä tuntuu ettei vaan voi syödä ja siks oonkin juonut jotain nutridrinkkejä tms. Eli neuvoja mulla ei valitettavasti ole, kunhan kerroin että tämmöstä voi olla ettei ole ruokahalua. Mun suurin toive on se että olisi vaan joku yks pilleri josta sais kaiken tarvittavan eikä tarvis syödä.

Meillä saman kokoinen tyttö,eikä ole kyllä käynyt mielessä että olisi liian laiha. Tyttö syö ajoittain hyvin,mutta välillä ei mitään. Meillä ei kiinnitetä ruokailuihin huomiota eli jos ei maistu niin ei syö. Ei lapsi nälkään kuole ruoan ääressä.
Juuri meillä oli nuorimman neuvola ja siellä tuli puhetta,että juuri tuo 4vuotta on ikä milloin tulee huonon syömisen vaihe. Siihen ei vain pidä kiinnittää huomiota ja tarjotaan ruokaa normaalisti,mutta jos ei syö niin missää nimessä ei pidä syöttää. Itse poistan pöydästä jos ruoka ei maistu ja seuraavalla aterialla uusi yritys.

Täältä voi katsoa käyriä:

http://www.kasvukayrat.fi/

Mun mielestä lapsen paino on ihan ok. Ei kaikkien tarvitse olla samalla keskiviivalla, vaan pitäisi hyväksyä se, että toiset ovat vähän pyöreämpiä ja toiset laihempia. Meilläkin neuvolassa valitettiin, kun paino ei ollut lisääntynyt terveydenhoitajan mielestä tarpeeksi. Onneksi osasin jättää valitukset omaan arvoonsa, sillä poika oli täysin normaalipainoinen.

Mä olen aikuinen ja en tunne nälkää. Mutta mullahan se on ihan eri asia, koska ymmärrän että täytyy syödä henkensä pitimiksi. Välillä tuntuu ettei vaan voi syödä ja siks oonkin juonut jotain nutridrinkkejä tms. Eli neuvoja mulla ei valitettavasti ole, kunhan kerroin että tämmöstä voi olla ettei ole ruokahalua. Mun suurin toive on se että olisi vaan joku yks pilleri josta sais kaiken tarvittavan eikä tarvis syödä.

Ihanaa kuulla että kaltaisiani aikuisia on muitakin! Jokainen sana on kuin minun suusta tullut. Minulle tosin aiheuttaa sen etten saa tarpeeksi syötyä ja olen reilusti alipainoinen ja hiukan alan jo olla huolestunutkin.

Ap:lle sanoisin että jos lapsi jaksaa pirteänä ja reippaana eikä tosiaan lähde laihtumaan, olisin aika huoletta. Oma neli vuotiaani on juuri alkanut syömään lautasensa tyhjäksi lähes joka ruokailulla kuin huomaamatta, olipahan tarjolla lähes mitä tahansa. Alunperin on siis ollut erittäin heikko syöjä ( äitiinsä tullut ;) )

Yhteistyössä