Apuja.. lapsen isä tahtoo tavata lapsen joka ei ole tähän asti kiinnostanut pätkän vertaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi apua..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko teillä yhteishuoltajuus? Jos olet yh, on sun helpompi estää tapaamisia.

Miten ihmeessä niitä voi estää? Oletpa ilkeä. Kyllä isällä on oikeus lapseen yhtälailla, kuin lapsella oikeus isään.

Kyllä yh pystyy tapaamiset estämään. Joissain tapauksissa on tosiaankin parempi että lapsi ei koskaan isäänsä tapaa.

Yksin ja yhteishuoltajuudella ei ole mitään tekemistä tapaamisten kanssa, ne kuuluu aina etähuoltajalle oli huoltajuusmuotao mikä hyvänsä. Tapaaminen on LAPSEN oikeus toiseen vanhempaan. Ainoastaan jos etävanhemmalla on jotain pahasti vialla voidaan tapaamiset evätä tai järjestää valvotusti mutta siis todella pahasti vialla ja todistettavasti vialla, ei riitä että toinen niin väittää.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Miten ihmeessä niitä voi estää? Oletpa ilkeä. Kyllä isällä on oikeus lapseen yhtälailla, kuin lapsella oikeus isään.

Kyllä yh pystyy tapaamiset estämään. Joissain tapauksissa on tosiaankin parempi että lapsi ei koskaan isäänsä tapaa.

Jep, kyllä yh:t kykenee tapaamiset estämään kokonaan halutessaan. Lankomiehen lapsen äiti ei anna tavata lasta ollenkaan ja lastenvalvojat vain sanoo, että he eivät mahda asialle mitään kun äiti on yh.

Taas yksi ammattitaidoton lastenvalvoja. Ottakaa yhteys lakimieheen jos ei ole mitään syytä evätä näitä tapaamisia.

Joissakin kunnissa (kuten omassani) on hankalaa saada valvottuja tapaamisia. Itse olen saanut järjestää lapsen ja yhtäkkiä innokkaan isän tapaamisia. Edellisestä tapaamisesta tosin oli peräti 5 vuotta. Itse olen ollut myös valvojana, mutta harkitsin myös jonkun muun lapselle läheisen ihmisen pyytämistä. Tapaamiset eivät jatkuneet enää yhden tapaamisen jälkeen. On luultavasti viisaampikin pyytää joku muu kuin mennä itse ko. tapaamiseen. Tapaamisen voi järjestää vaikka kirjastoon tai puistoon tms. julkiseen paikkaan jossa lapsella ja isällä on jotain yhteistä tekemistä.
Lastenvalvojan käynnillä ei kannata ainakaan missään tapauksessa allekirjoittaa mitään sopimuksia vielä! Yritä saada muutama valvottu tapaaminen ja kerro että teet ratkaisun virallisesta sopimuksesta kun pikkuhiljaa tapaamiset alkavat sujua ja lapsi tutustuu isäänsä. Noin yhtäkkiä ei ole lapsen edun mukaista lyödä lukkoon mitään totuttamatta lasta ensin uuteen ihmiseen ja tilanteeseen.

Hah, mitä kuvitelmia täällä on isän oikeuksista. Velipoika on ihan normaali, työssäkäyvä, väkivallaton, raitis äijä ja hänen lapsensa aiti näyttää kyllä kykenevän estämään kaikki tapaamiset kokonaan. Lastenvalvoja ei puutu asiaan ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
eikös se ole lapsen oikeus eikä sinun.olen tosi ylpeä jos isä vihdoin haluaa ottaa askeleen lähemmäs lasta,ja mitä sinä,haukut ja keksit vaikka mitä,en haluu sitä meille.huh.aikuisia kai molemmat kuiteskin olette,ettei ois vaan sulla ongelmaa

Niin no,tuskin tiedät taustoja. Ei minulla olis ollut ongelmaa että isä ois lapsen elämään kuulunut alusta asti mutta tämä tälläinen nyt hieman kyllä kummeksuttaa. Huomaa tekstistäsi että sinulla ei ole ollut tällaista tilannetta,eipä sitä voi silloin olettaakkaan sinun ymmärtävän miten päässä myllertää.

Alkuperäinen kirjoittaja potkuri85:
mä tuota mietin että jos äijä on lähteny kävelee enne lapsen syntymää, nii ei kai hän sillo ees ole tunnustanu lasta? :o
Mite hän voi siis vaan saapua paikalle ja sanoo että tuo on sit mun kersa ja nyt mä haluun tavata sen?

Vai tä? mitä? :ashamed:

Sillon lastenvalvojalle sanoin kuka isä on ja pyysivät hänet erikseen paikalle ja näin,eli lapsi on kuitenkin tunnustettu. Jotenkin aattelin että lapsen kannalta hyvä että ainakin paperissa sanotaan kuka hänen isänsä on jos ei muuta

Kuuntelin eilen Suomipoppia, siellä oli se joku lakimies vieraana. Eräs isä soitti sitte ja kysyi, että miten hän voisi olla tekemisissä lapsensa kanssa, hänellä siis hovioikeuden päätös tapaamisista, mutta äiti ei vain suostu antamaan lasta hänelle. Ei vastaa soittoihin yms. Tämä kyseinen isä ei ollu kuullut 9kk lapsestaan, oli käynyt lastenvalvojalla, poliisilla ja hälle oli todettu että ISÄN tarvis pitää ite yhteyttä. Näin meillä Suomessa.

Kyllä mä suosittelen ap:ta antamaan lapsen tavata isäänsä. Pyytää tosiaan niitä valvottuja tapaamisia aluksi, mutta se on lapselta pois jos ei anna isäänsä tavata.

Alkuperäinen kirjoittaja TuKKa oNGeLMa:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
yh voi estää kunnes isä vetää asian oikeuteen jos niin haluaa.

Mulla on kyllä sellanen käsitys, että isällä on oikeus tavata lastaan ellei ole tosi painavia syitä, mutta yh voi tietenkin keksiä päästään kaikkea. en mä tajuu

Kyllä näin on ja tapaamisia ei voi lähvanhempi kieltää. Mutta kun tunnetusti suomen lastenvalvojista suurinosa ei tunne edes lakia kunnolla ja he puhuvat ihmisille siihen sävyyn että heidän sana on laki ja ihmiset uskoo vaikka näin ei ole. Esim. sopimuksia tehdessä lv ainostaa suosittelee minkälainen kannattaa tehdä mutta mihinkään hän ei osapuolia pakottaa vaikka antavat usein ymmärtää että heidän sana on laki. Lakimies on usein ainut apu ja sehän ei kuitenkaan tarkoita sitä että käräjille saakka pitää mennä vaan hän voi sopia asiat ennen käräjiä.

Lapsen isovanhemmat on olleet jonkun verran tekemisissä,mietin jos siellä niitä "valvottuja" tapaamisia olisi jos ei muuten järjesty? Hekään eivät ole kyllä nähneet nyt puoleen vuoteen lasta että aika tuntemattomia hekin lapselle :/ No,kai siellä lastenvalvojalla selviää miten tälläisia asioita yleensä on järjestetty. Ahdistaa vaan nyt ja kovaa ja siihen aikaankin on useempi viikko vielä

Olipa melkoisia vastauksia, ihan kaikkia en lukenut. Joo onhan lapsella oikeus isään ja toisinpäin, mut mä ymmärrän sun huolen täysin. Mitäs jos isä haluu tavata vaikka vuoden, puoltoista, laps tutustuu ja on kivaa. Sit isiä ei enää kiinnostakaan leikkiä kotia eikä haluu tavata lasta, mitäs sitten? Selitetään lapselle että kyllä se silti on sun isi ja rakastaa sua kovasti, niinkö? Ensin laps on ihmeissään et kukas toi vieras setä on joka tekee tuttavuutta ja sit et mihin isi katos. Eihän se välttämättä tietenkä näin mee, mut jos olisin ap:n tilanteessa niin tää tulis mieleen.

Jos on niin selkärangaton vätys ettei OMA lapsi oo kiinnostanu kahteen (2) vuoteen ja yht'äkkiä alkaiski, niin mie oon ainakin niin pessimisti luonteeltani, että oisin heti että tässä mättää jokin (ei siis toki välttämättä, mutta..oma epäily heräisi) Miksi juuri nyt?! Miksi ei yhtään aikaisemmin?! Mitä HÄN (siis isä) haluaa, vaikka ei ole koskaan lastaan nänyt?! Mikä isän vaisto herää 2 vuoden päästä lapsen syntymästä?! En ilman noihin vastauksia (ja hyviä sellaisia) ainakaan antaisi tikullakaan lapseeni koskea, vaikkakin kuinka olisi lapsella 'hyvä' olla kaksi vanhempaa.. Mutta mitkä ovat tämän 'ulkopuolisen' vanhemman motiivit, kun lapsi on kuitenkin jo 2-vuotias...

Laiskuuttani en lukenut koko ketjua, joten kommentoin vain tuota aloitusta. Ymmärrän, että olet huolissasi, kun lapsen isä on tällä hetkellä hänelle ihan vieras. Mutta toisaalta, eikö ole hyvä asia, että isä on vihdoin kiinnostunut lapsestaan ja halua luoda suhteen häneen. Sekä lapsella että isällä on oikeus tutustua toisiinsa. Se voi siis olla myös hyvä asia. Ja joskus tulevaisuudessa voit itsekin olla tyytyväinen siihen, että myös toinen vanhempi on aktiivinen lapsesi elämässä. Jos estät nämä tapaamiset, voi lapsesi olla katkera sinulle siitä loppuelämänsä. Jos olet huolissasi lapsen turvallisuudesta, niin eiköhän siinä tapauksessa tapaamiset voida järjestää valvoittuina.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Olipa melkoisia vastauksia, ihan kaikkia en lukenut. Joo onhan lapsella oikeus isään ja toisinpäin, mut mä ymmärrän sun huolen täysin. Mitäs jos isä haluu tavata vaikka vuoden, puoltoista, laps tutustuu ja on kivaa. Sit isiä ei enää kiinnostakaan leikkiä kotia eikä haluu tavata lasta, mitäs sitten? Selitetään lapselle että kyllä se silti on sun isi ja rakastaa sua kovasti, niinkö? Ensin laps on ihmeissään et kukas toi vieras setä on joka tekee tuttavuutta ja sit et mihin isi katos. Eihän se välttämättä tietenkä näin mee, mut jos olisin ap:n tilanteessa niin tää tulis mieleen.

Niin tottakai asia varmaan huolettaa mutta minusta on ihan turha ruveta etukäteen kaikkia ongelmia murehtimaan vaan antaa asian edetä omalla painollaan. Sittenhän sen näkee mitä tulevaisuus tuo tullessaan mutta turha minusta näin alkuvaiheessa jo tekemään ongelmaa asiasta. Ehkä isä on "muuttunut" tahi sitten ei mutta kyllä minusta kuitenkin se mahdollisuus isälle olisi annettava jos hän kerran vilpittömästi haluaa lapseensa pitää yhteyttä.

Miili-- Just tollaisia pyörii päässä kyllä Jos on nytkin voinut olla tapaamatta ilman ongelmia niin entä jos ne tapaamiset on sitten yhtä helppo myös lopettaa jos kiinnostus lopahtaakin. Ja sitten mietin kanssa että sen ihmiset "tietäen" odottaa että saa lapsen suunnilleen ens kuusta alkaen jokatoinen vkl ja niin eespäin,olen aika varma että ei ymmärrä että se ei vaan voi tapahtua niin.

Jos on niin selkärangaton vätys ettei OMA lapsi oo kiinnostanu kahteen (2) vuoteen ja yht'äkkiä alkaiski, niin mie oon ainakin niin pessimisti luonteeltani, että oisin heti että tässä mättää jokin (ei siis toki välttämättä, mutta..oma epäily heräisi) Miksi juuri nyt?! Miksi ei yhtään aikaisemmin?! Mitä HÄN (siis isä) haluaa, vaikka ei ole koskaan lastaan nänyt?! Mikä isän vaisto herää 2 vuoden päästä lapsen syntymästä?! En ilman noihin vastauksia (ja hyviä sellaisia) ainakaan antaisi tikullakaan lapseeni koskea, vaikkakin kuinka olisi lapsella 'hyvä' olla kaksi vanhempaa.. Mutta mitkä ovat tämän 'ulkopuolisen' vanhemman motiivit, kun lapsi on kuitenkin jo 2-vuotias...

joo,iso lista jo mielessä joihin tahdon vastauksia saada. Juuri tuon tyylisiä juttuja.

Oli lapsi yhteis- tai yksinhuollossa, niin jos johonkin tapaamissopimukseen laitat nimesi alle on se pitävä. Jos et sopimusta noudata voidaan sinut mm. tuomita sakkoihin. Mutta jos sopimus on allekirjoitettu niin miestä et tietenkään voi vaatia tapaamisiin vaikka niin olis sovittu. Itse, jos olisin sinä, en allekirjoittaisi mitään, mutta antaisin lapsen tavata valvotusti lasta, muutoin en.

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Oli lapsi yhteis- tai yksinhuollossa, niin jos johonkin tapaamissopimukseen laitat nimesi alle on se pitävä. Jos et sopimusta noudata voidaan sinut mm. tuomita sakkoihin. Mutta jos sopimus on allekirjoitettu niin miestä et tietenkään voi vaatia tapaamisiin vaikka niin olis sovittu. Itse, jos olisin sinä, en allekirjoittaisi mitään, mutta antaisin lapsen tavata valvotusti lasta, muutoin en.

Peesi! Voihan sitä tutustua ilman 'virallisuuttakin', mutta jos isä nyt tämän vaatimalla vaatii, niin sitten kalskahtaa :7 Pessimisti 4ever?! Niin varmaan sitten *shame*

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsen isovanhemmat on olleet jonkun verran tekemisissä,mietin jos siellä niitä "valvottuja" tapaamisia olisi jos ei muuten järjesty? Hekään eivät ole kyllä nähneet nyt puoleen vuoteen lasta että aika tuntemattomia hekin lapselle :/ No,kai siellä lastenvalvojalla selviää miten tälläisia asioita yleensä on järjestetty. Ahdistaa vaan nyt ja kovaa ja siihen aikaankin on useempi viikko vielä

Tapaaminen isovanhempien luona kuullostaa hyvältä ja eikä sen aluksi tarvitse olla kuin muutama tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:

Peesi! Voihan sitä tutustua ilman 'virallisuuttakin', mutta jos isä nyt tämän vaatimalla vaatii, niin sitten kalskahtaa :7 Pessimisti 4ever?! Niin varmaan sitten *shame*

Hän taitaa vaatia virallisuutta kerran otti yhteyttä lastenvalvojaan,minuun ei ole ottanut yhteyttä siis yli 2 vuoteen ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Jep, kyllä yh:t kykenee tapaamiset estämään kokonaan halutessaan. Lankomiehen lapsen äiti ei anna tavata lasta ollenkaan ja lastenvalvojat vain sanoo, että he eivät mahda asialle mitään kun äiti on yh.

sittenhän se pitää mennä käräjien kautta. munatonta jos ei lapsistaan taistele. mun lankomies teki näin kun ex ei antanu tavata lapsia. samalla vaihtui yksinhuoltajuus toisesta lapsesta yhteishuoltajuudeksi.

Yhteistyössä