APUJA.Imeväisikäinen vauva ja mahdollinen maitoallergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kermaperuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kermaperuna

Aktiivinen jäsen
14.03.2007
1 553
0
36
Olen nyt ollut 1,5-viikkoa maidottomalla ruokavaliolla (mitä nyt vahingossa söin "maidollisia" lihapullia vajaa viikko sitten täysin vahingossa :ashamed: :headwall: ). Kuinka nopeasti äidin maidottomuus näkyy lapsessa? Pojalla on ihottuma todella pahana, välillä pahempi ja välillä parempi. Kakka on yhtä löysää kuin ennen maidottomuutta, mutta nyt siihen on tullut pahempi haju sekä saattaa mennä parikin päivää että ei tule kakkaa ollenkaan, poika on siis nyt 2,5kk vanha. Neuvolaan asti tätä kokeillaan, sitten lääkärille soittoaika ja vaihdetaan kuulumiset, neuvola siis kuun lopussa. Miten teillä on näkynyt äidin maidottomuus vauvassa ja kuinka nopeasti?

ootko ollut pelkästään maidottomalla, mulle ainakin laitettiin niin tiukka dieetti, kalkkunaa sai syödä ja riisiä ja paria muuta, että siirryttiin kokonaan apteekin ravintovalmisteeseen., meillä meni 2-4vk ennen kuin alkoi tehoomaan.

Muistaakseni parissa viikossa oireet pikkuhiljaa hävisivät, meillä tytöllä lähinnä suolisto-oireita. Samalla rupesi nukkumaan yöt paremmin. Lopullinen varmistus saatiin kun sitten käytiin altistuksessa.

Joo, olen ollut pelkästään maidottomalla. Lääkäri sanoi että aloitetaan sillä ja sitten jos ei n. kolmessa viikossa tehoa niin kokeillaa muita, mm. viljaa ja kanaa ym. Mietin tässä että onko mitään järkeä, jos kakka haisee pahemmalta ja ihottuma kanssa pahenee välillä. Pahimmillaan ihottuma märki, mutta saatiin reseptejä kaikkeen mahdolliseen iho-ongelmaan.. Pitäisiköhän sitä taas soittaa lääkärille vai odottaa se pari/kolme viikkoa.... :/

oletko korvannut maidon omassa ruokavaliossasi esimerkiksi soijalla. Tällöin vauva on voinut allergisoitua sillekin ja se saattaisi selittää oireiden pahenemisen. On myös mahdollista, että olet lisännyt maidottoman dieetin myötä ruokavaliossasi jonkin sellaisen ruoka-aineen määrää, jolle vauva on allerginen.
Allergiaselvittelyt ovat yleensä pitkällisiä ja hankalia.
Meillä kuopuksella kokeiltiin myöskin viikon ajan maidon välttämistä. Se ei tuonut mitään muutoksia. Vasta puoli vuotta myöhemmin todetttiin laaja ruoka-aineallergia, sopiviksi jäivät ainoastaan riisi, poro,mustikka ja maissi.

Yhteistyössä