Apuja; 3-v ja lemmikin kuolema?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaipaava

Vieras
Kysynpäs varuiksi täältä, mite olette tehneet tai mitä kannattaisi tehdä 3-vuotiaan kanssa suhteessa eläimen kuolemaan?

Huomenna viedään vanhin koiramme toimenpiteeseen ja on olemassa mahdollisuus että joudutaan nukuttamaan koira pois.

Tyttö on hoidossa huomisen päivän, mutta koira on meidän koiristamme hänelle läheisin ja tärkeä.
Pahimman sattuessa olisiko tytön hyvä nähdä kuollut koira vai mitä ihmettä me hänelle kerrottaisiin?
Tyttö on kyllä ikäisekseen erittäin terävä ja fiksu, mutta nämä kuolema-asiat on vaikeita kun ei ole mitään käsitystä mitä pitäisi tehdä!

menehtyi vuosi sitten koira. Tämä sairasti muutaman kuukauden ajan vakavasti ja sitten eräänä yönä oli siirtynyt rajan taakse. Aamulla koiruuden löysimme lattialta. Kaikki perheemme jäsenet koiraa kävivät silittämässä ja hyvästelemässä. Nuorin lapsemme oli 2,5-vuotias ja vanhin 7.

Tsemppiä ja rutistuksia teille huomiseen, jos pahin tapahtuu!

Otin lapset mukaan kun kissaa vietiin viimeiselle matkalle. Pyysin lääkäriä selittämään miksi kissa ei voi elää ilman toimivia munuaisia. Lapset kysyi siinä sitten spontaanisti monta hyvää kysymystä. Selitettiin, että jo rauhoitettu kissa siirtyy ikäänkuin unesta uneen. Lapset saivat vielä halia ja silittää kissaa viimeisen kerran. Minusta olisi sydämetöntä että rakas lemmikki vain katoaisi ilman mahdollisuutta sanoa näkemiin. Myöhemmin lapset piirsivät kuvia joissa kissa on taivaassa. Itku tuli monta kuukautta mutta nyt jo voidaan muistella eläintä ilman kyyneliä. Olen tyytyväinen että otin lapsen mukaan tilanteeseen. Hauta-asiat kannattaa myös hoitaa kunnolla.

No en kyllä näyttäis kuollutta koiraa, meillä kerrottiin koiramme menneen eläinten taivaaseen jne. Sanottiin että koiramme oli niin väsynyt ja kipeä, että hänellä parempi olla nyt.
Itse sai poikamme askarrella kiven joka haudalla edelleen hautakiven vieressä.

no meillä vain mies on nähnyt koiramme kuolleenna. itse en pystynyt katsomaan (vaikka oli siis ihan eläinlääkärin lopettama). nuorin lapsi on kerran pyytäny et otetaan uus koira vanhan tilalle, vanhemmat lapset (sillo 9 ja 12) ei ole koskaan koirista es pitäny. et kukin ottaa sen erilailla. meillä se vaikein paikka oli mulla.

Minä taas en missään nimessä olisi voinut kieltää lapsilta menehtyneen koiran hyvästelyä. Koira oli kaikille tosi tärkeä ja huomasin että lapset olivat ihan täysillä mukana hyvästelemässä. Meidänkin koiramme oli väsynyt ja kipeä niinkuin Sannankin koira ja meille oli ehdottomasti parempi näin, kuin että koira olisi yhtäkkiä vaan kadonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
No en kyllä näyttäis kuollutta koiraa, meillä kerrottiin koiramme menneen eläinten taivaaseen jne. Sanottiin että koiramme oli niin väsynyt ja kipeä, että hänellä parempi olla nyt.

Mä en sanoisi että oli väsynyt ja kipeä ja sitten kuoli. Seuraavan kerran, kun lapsi on kipeä ja väsyttää, niin mitä ajattelee...

Meillä lopetettiin koira ja mä asettelin koiran omaan koriinsa levolliseen asentoon ja annoin lasten nähdä, että se on kuollut. Asiasta juteltiin etukäteen ja sanottiin, että koiralla on parantumaton sairaus ja sille on parempi, että sen elämä lopetetaan, ettei sen tarvitse olla kipeä.
Kun ihmisille löytyy lääkkeitä ja hoitoa, mutta koirilta ei osata kaikkia tauteja parantaa.
Kolme vuotiaskin ymmärsi oikein hyvin.
Hautaamassa kukaan lapsista ei ollut mukana, mutta kynttilää vietiin haudalle muutaman kerran. Nyt, kun tapauksesta on pari kuukautta, kukaan ei ole enää aikoihin puhunut koirasta mitään, lapset unohtaa nopeasti.

Mä olen tehnyt asian (tai ainakin pyrkinyt) mahdollisimman yksinkertaiseksi ja totuudenmukaiseksi, tietenkään mitään yksityiskohtaista selontekoa en lapselle tee koiran kuolemasta ja syistä, jotka siihen ovat johtaneet.

Esikoiselle oli aivan valtavan kova paikka kun koira lähti taivaanrantaan. Koira ei ollut vielä vanhus, mutta tapaturman tapahduttua koira ei palanut vuoden kulttua entiselleen, joten katsoin paremmaksi päästää koiran pois.
Lapselle se oli tietenkin kova järkytys, eikä siinä auttanut muu, kuin sanoa koiran nivelten olevan niin kipeät, että koira pitää lopettaa ja se lähtee taivaaseen, tuikkien sieltä sinulle tähtenä. Lapsi alkoi kyselemään itkuisesti mitä/mikä on lopetus. Sanoin ihan suoraan että kun koira lopetetaan, niin se kuolee, eikä enää palaa luoksemme. Lapsi itki kamalasti roikkuen koiran kaulassa.

Koiran lopetustilannetta lapsi ei nähnyt, sillä haluan lapsen muistavan koiran sellaisena kuin se oli eläessään, en tyhjyyteen tuijottavana, elottomana ruhona. Myöskin koira tulee haudattavaksi omille maillemme, joten kuolleen koiran kantaminen valmiiksi kaivettuun monttuun tehdään ilman lapsien läsnäoloa. Kun mullat on päällä, niin lapset pääsevät viemään kukkasia haudalle.

Tänäpäivänäkin esikoinen (pian 5v.) muistelee kaikkia menettettyjä lemmikkejä haikeana ja vie aika-ajoin kukkia haudoille.

kommentoin vain tuota juttua että jos sanot että koira oli väsynyt ja kipeä ja kuoli niin meillä jäi tytölle "traumoja" kerhosta kun yhden hoitajan äiti kuoli sinä aamuna kun heillä oli kerhoa ja hän lähti sitten pois töistä ja syyksi oli sanottu että hänen äiti kuoli kun se oli vanha!!arvatkaa vain käytiinkö meillä keskusteluja sen jälkeeen mummon ja papan iästä kun ne on vanhoja niin kuoleeko ne nyt ja siitä seurasi useita painajaisia!!eli älä sano noin..

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:

No itse olen nähnyt 3-vuotiaana äitini kuolleena ja muistan sen kuin eilisen, mutta en siitä mitään traumoja ole saanut.

Itse myös ajattelen niin että lapsi näkisi ettei koira enää liiku ts. ON KUOLLUT. Koska meillä ei ole ollut vielä kuolemasta mitään puhetta (tai taivaaseen menosta) niin miten ihmeessä saan tytön tajuamaan mistä on kyse, ellei nää koiraa kuolleena ja koira vaan häviää.