Apuja 1v6kk syömisongelmaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä on 1v6kk lapsi joka ei syö itse kuin jotain muroja tai leivänpaloja, huom. pieneksi laitettuna ja käsin syö. Kaikki muu hänelle syötetään, koska ei syö muuten. Ja tämä syötetty ruoka on useimmiten purkkiruokaa koska kotiruokaa ei varsinkaan saa alas. Helposti yökkii. Lusikkaa osaa pitää kädessä ja leikkiessä työntää sitä suuhun mutta itse ei syö lusikalla. Kun laitan lautasen naaman eteen niin kääntää lautasen ympäri, työntää ruokaan sormia ja heittelee ruokaa. Tai vaihtoehtoisesti työntää lautasen pois ja heittää lusikan lattialle.

Lisäksi suu ei aukea jos ei ole jotain ohjelmaa tai padia. Kääntää pään pois ja huutaa kaarella. Kerran jätin padin pois ja huusi ja itki niin että oksensi ja en todellakaan huudattanut vaan tämä tuli nopeasti ja yllättäen.
Sittemmin on saanut padin koska pelästyin tota tilannetta, tai sitä oksentelua. Hampaita tällä taaperolla on 8 vasta, ei yhtään poskihammasta.

Maitoa ei myöskään juo, vain niitä kaupan 6-1v valmisvellejä. Olen kokeillut ihan kaikkia maitoja kaupasta kauramaidosta lähtien ja mikään ei kelpaa. Olen ihan pulassa tän syömisen kanssa. Tiedän että padia ei pitäisi olla ja haluaisin että tuo lapsi joisi tavallista maitoa, koska allergioita ei ole, söisi meidän muiden kanssa ja mieluiten itse. Neuvolassa puhuin ongelmasta mutta en saanut mitään apuja, vain hymyjä ja kyllä se siitä.

Onko mitään apuja tai vinkkejä miten tätä tilannetta saisi paremmaksi. Olen jatkanut tuolla syöttämislinjalla kun lapsi on muutenkin miinuskäyrällä ollut ja usein kipeänä.

Mun mielestä ei ole mikään ongelma, ettei tuon ikäinen syö itse. Koin pääseväni paljon helpommalla syöttäessäni verrattuna siihen, että lapsi olisi sotkenut ruualla kaikki paikat. Oma syöminen alkoi onnistua vasta 2-vuotiaana.

I-pad on minusta isompi ongelma. Näyttäisi siltä, että lapsi vedättää sinua kun osaa temput oksentelusta lähtien. Ainut minkä tuohon keksin on se, että laita laite kokonaan piiloon pitemmäksi aikaa, kuukausiksi. Ehkä sitä ei kannata antaa jatkossa lainkaan lapselle ennenkuin vasta vanhempana.

Hankkiudu nyt eroon siitä padistä syödessä.

Oletko kokeillut erilaisia mukeja sitä maitoa juottaessa? Pilillä juottamista yms? Mistä syö sen vellinsä?

Samaten pyri syöttämään normaaleja ruokia, tarkoitushan on siirtyä samoihin ruokiin koko perheen kesken. Noilla ongelmatapauksilla toimii usein parhaiten se, ettei ruoka-aineita sekoitella keskenään, vaan ne pidetään mahdollisimman erillisinä ja lapsi saa ne selkeinä erillisinä juttuina, kuten salaattia ei sekoiteta, vaan sen osaset saa kaikki erikseen. Lapselle oma lusikka, mutta syötät myös samalla. Herkkuruoan kohdalla kokeile vuoro-systeemiä, lusikallinen itse ja lusikallinen syöttämällä - kumman vuoro on nyt? Tai syö itse omaa ruokaasi ja kysy osaako lapsi laittaa samalla lailla ruokaa suuhunsa.

Anna hieman hämmentää itse, mutta älä anna kipata lautasta tai muuten sikailla älyttömiä. Pientä sotkua voi hyvin sietää, opetellessa syntyy sotkua. Systemaattisuutta niihin rajoihin, lautasen kippaaminen kuuluu niihin täysin kiellettyihin juttuihin, sormet ruoassa voi sallia.

Yhteistyössä