apuja ½-vuotiaan rinta-vauvan nukahtamisongelmaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt ja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt ja neuvoton

Vieras
Olen kahden pienen lapsen äiti ja esikoisen kanssa ei ollut tällaista ongelmaa,en saa vauvaa nukahtamaan muuten kuin kantamalla tai rinnalle, ja rinnallekaan ei aina nukahda.. lapsi herää yössä n kuusi kertaa 01-06 välillä ja olen todella väsynyt! Mitä voisin tehdä, kuinka saisin vauvan nukahtamaan sänkyynsä?
auttakaa!

Meillä auttoi mahalleen nukuttaminen ja silittely. Muutoksesta tissille nukahtamisesta itsekseen omaan sänkyyn nukahtamiseen meni 2kk (4kk-6kk), välillä oli tosi vaikeita iltoja. Yöllä osa havahtumisista yittään hoitaa tassuttelemalla.
Mutta mulla vaan tämä ainokainen ja sulla jo kaksi joten luulen että olet kuitenkin tietävämpi näissä asioissa!

mie: ei se minusta tee tietävämpää, jokainen lapsi on niin erilainen.. ainakin meillä.
mamma ja pojat: syö.aamulla ja päivällä hedelmäsosetta ja illalla puuron.

Mietin auttaisiko imetyksen lopetus? ensimmäistä imetin ½ vuotta, ja tämä toinen on nyt 6ja ½kk.tassuttelusta lapsi vain hermostuu, vaikka yritän sanoa että nyt nukutaan ja tassuttaa, niin itku ja parku jatkuu..

oikeasti olen niin väsynyt etten ikinä ole ollut näin poikki.. tuntuu ettei ajatuksetkaan juokse tässä puuroisessa päässä.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
mie: ei se minusta tee tietävämpää, jokainen lapsi on niin erilainen.. ainakin meillä.
mamma ja pojat: syö.aamulla ja päivällä hedelmäsosetta ja illalla puuron.

Mietin auttaisiko imetyksen lopetus? ensimmäistä imetin ½ vuotta, ja tämä toinen on nyt 6ja ½kk.tassuttelusta lapsi vain hermostuu, vaikka yritän sanoa että nyt nukutaan ja tassuttaa, niin itku ja parku jatkuu..

oikeasti olen niin väsynyt etten ikinä ole ollut näin poikki.. tuntuu ettei ajatuksetkaan juokse tässä puuroisessa päässä.. :/

Ehdottomasti kasvissoseet mukaan ruokavalioon, peruna on täyttävämpää kuin hedelmäsoseet. Perunasta aloitat ja siitä eteenpäin pikkuhiljaa lisäät uusia kasviksia mukaan. Puuroa kannattaa antaa myös aamulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
asiaa vaikeuttaa sekin, etten saa vauvaa syömään pullosta, en millään tuteilla/kumeilla.

Voisit kokeilla nokkamukia? Meillä 6kk alkoi juomaan nokkamukista, vettä tosin. En silti neuvoisi imetystä lopettamaan, mutta koeta lisätä kiinteiden määrää. Ota seuraavaksi liha-ateria mukaan kuvioihin.

Meillä auttoi kapalointi, sitteriinkin tuli välillä nukutettua.

oksentaa joskus ja toisinaan pullauttaa kasvis soseet. broiler-kasvis kelpaa, mutta siitä menee maha niin tukkoon(6 pv) että joutuu syöttää ulostuslääkkeitä että maha alkaa toimia.

Nokkamukia täytyy kokeilla, josko velli maistuisi siitä. onko te jotka nokkista käytätte vauvalla, niin se "tulppa" nokassa että vauvan pitää tosissaan imeä, vai ilman että velli tulee hörpyttämällä?

Kiitos tähän asti tulleista neuvoista, vastailkaa yhä jos neuvoja/kokemuksia on. niitä ei kai koskaan voi saada liiaksi, ainakaan tässä asiassa..

Minusta tuntuu että vauvan yö-syönnit on vain tapa, ei nälkää.. ja kun neuvolan täti ehdotti ettö joku muu kävisi eri huoneessa yöllä hyssyttämässä vauaa takaisin uneen ettei minun mukanani kulkeva maidon haju herkistä/saavaatiin vauvaa sitä maitoa.. niin..
helpommin sanottu kuin tehty..tässä syy miksi mietin imetyksen lopetusta.. jos maidon haju ei kulje mukanani, vauva rauhoittuisi minunkin toimesta?! väsymys on jo vienyt voiton imetyksen ilosta.

meillä vastaava johtui ruoka-aineallergiasta. Muina oireina oli löysä vaippaan imeytyvä kakka ja ajoittainen hengityksen rohina. Kiinteät aloitettiin parempien yöunien toivossa, mutta ne vain pahensivat tilannetta vaikkei vauva niitä paljon syönytkään.

en osaa kakan oikeasta koostumuksesta sanoa, kun kakkalääkkeiden kans ollaan jouduttu "läträämään". allergia testeissä käytiin n.4kk ikäisenä siihen viittaavien oireiden takia mutta oli vain yksi allergeeni 8:sta joka ilmeisesti paranee iän myötä.

tuosta nokkamukista vielä jos joku osaisi kokemusta sanoa?

kannattaa muistaa etteivät testit kerro allergioita luotettavasti. Ainoa keino on jättää epäillyt aineet pois vauvan ja äidin ruokavaliosta ja katsoa parantuuko tilanne. Jos paranee altistetaan epäillyillä aineilla ja jos tulee oireita, on allerginen.
Esikoisella ummetus oli täysimetyksen aikana vilja-allergian oire.

Meillä nukahdettiiin pitkään tissille. Nyt tyttö kohta 7½kk ja ollaan vähän edistytty asiassa. Meillä auttoi nukahtamisessa se että mies nukutti illalla. Aloitettiin kunnolla 6kk iässä. Vieläkin on niin että isin käsi hyväksytään paremmin silittelyyn kuin äidin. Yöllä unisena kyllä äitikin kelpaa, mutta esim päikkäreille mennessä osoitetaan mieltä. Hänen mielestään äidiltä kun haluttais vain tissiä..

Nokkamukista juo päivällä vettä venttiilin kanssa. Oppi muutamassa päivässä tekniikan. Jos maitoa joutuu antamaan niin annetaan pullosta (tosi harvoin kylläkin).

Yhteistyössä