apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
Hei.
Tää on varmasti monien mielestä ikävä kysymys, mut tosiasia on nyt se että testit näyttää plussaa ja hirvittää ihan kamalasti; olen kahden viime viikon aikana ollut ihan kunnolla humalassa muutaman kerran. Paino sanalla kunnolla! Oltiin reisussa ja rällästettiin, vauvayritystä ollut vähän päälle puoli vuotta ja kun ei ole mitään tapahtunut, olen sitten ottanut ihan rennosti. Mikä näytti tepsivän... tuntuu vaan niin pahalta, en todellakaan olisi juopotellut jos oisin aavistanut.
Nyt muuttuu elämäntavat ja huomenna voin soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä mutta kun alkoi heti pelottaa olenko tehnyt mahd. vauvalleni jotain kamaluuksia.
Kiitos todella paljon jos joku osaisi vastata!!
P.S. menkat oli viimeksi tammikuun puolessavälissä, eli hirveen kauan tässä ei oo onneksi voinut mennä..?

Moi. Mulla nyt 5 v poika ja silloin kun aloin häntä odottamaan niin kerkisin kanssa pari kertaa ottaa, raskaus todettiin vasta viikolla 10, poltin silloin myös tupakkaa, mutta samantien kun sain testin tuloksen lopetin tupakoinnin ja tietysti en sen jälkeen juonut. Ja nyt minulla on ihan normaalisti kehittyvä rauhallinen poika. Ei ole ollut mitään sairauksia paljon eikä muutakaan.. Arvaa vaan pelkäsinkö minäkin silloin?

Ei ole syytä paniikkiin! Istukka alkaa kehittymään vasta viikolla viisi, ja sitä ennen äidin ja sikiön verenkierto ei ole yhteydessä toisiinsa. Siis alkoholi ei pääse sikiöön mitenkään. Siksi aina sanotaankin, että juomisesta ym. ennen kuin tiedät olevasi raskaana ei oel sikiölle haittaa. Yleensä raskaus selviää kuitenkin viimeistään viikolla viisi.
Ja paljon onnea!!

Ei ole mitään hätää, älä panikoi!

Istukka
-istukan kehittyminen
Istukka alkaa kehittyä heti munasolun kiinnittymisen jälkeen ja kehitys jatkuu noin neljä kuukautta. Istukka muodostaa aluksi joka puolelle runkovilluksia, jotka lähtevät pylväsmäisesti kohdun limakalvoa vastaan. Varhaisessa vaiheessa kiinnittymiskohtaan muodostuu voimakkaammat villusrakenteet ja ne alkavat haarautua pensasmaisesti. Sikiön ja äidin verenkierrot eivät sekoitu toisiinsa, jollei villus ole vahingoittunut. Istukka on täydellisesti muodostunut ja toimiva 12. raskausviikkoon mennessä ja jatkaa kasvuaan läpi koko raskauden synnytykseen saakka.

Varhaiset istukan kehityshäiriöt aiheuttavat keskenmenon, myöhemmässä raskauden vaiheessa istukan toimintahäiriö johtaa sikiön kasvun hidastumiseen ja sikiön joutumisen hapenpuutteen vaaraan.

Minulla sama juttu ja nyt on aivan HIRVEÄ olo! Tein apteekin raskaustestin kahtena päivänä, kun epäilin olevani raskaana. Ne olivat negoja, joten päätin, että voin isoissa juhlissa sitten vähän alkoholia nauttia. Join kyllä sitten humalaan asti.

Seuraavalla viikolla terkkarissa raskaustesti näytti plussaa.

Olin siis juodessani jo viikolla5+1. Eli sikiöllä on silloin ollut jo sama verenkierto kuin minulla. Voi jessus että ottaa päähän!! Kyllä on surkeita nuo apteekin raskaustestit!!

Mitäköhan pahaa olen saanut aikaan sikiölleni!? Ei se ainakaan vielä ole tullut ulos.

Mitäs olette mieltä?

ÖÖÄ:lle. Täälläkin näköjään tulee joiltain tekopyhiltä apinoilta välillä kommenttia. Itelläs ei ole sen vertaa aivotoimintaa, että et osaa järkevämpää nimimerkkiäkään keksiä. Kaikki aivottomat ne yrittää lapsia vääntää.

APUA!
Tulin tuolta odottajien puolellta tänne lueskelemaan näitä juttuja ja kyllä pistää vihaksi noi todella epäasialliset kommentit. Täytyy vaan muistaa, että noiden epäasiallisten kommenttien takana on ihmisiä joilla ei ole omaa elämää ja niiden täytyy sitten saada täällä v...tuilla muille. Minäkin kuulun niihin karmeisiin äiteihin, jotka ovat olleet todella humalassa alkuraskaudessaan ennenkuin testi on kahta viivaa näyttänyt. Onneksi luonto ei siitä rankaissut vaan sain silloin terveen pojan.
Kaikkille vauvahaaveilijoille toivon runsaasti onnea plussien merkeissä.

Juominen raskauden aikana ei tietenkään ole koskaan hyvästä ja jo pienetkin määrät voivat aiheuttaa ongelmia. Kuitenkin ensimmäisten raskausviikkojen aikana solujen uusiutuminen on mahdollista, joten luonnollisella tavalla tuhoutuneet tai vioittuneet solut uusiutuvat. Toisin sanoen, alkiolle ei ole välttämättä tapahtunut mitään.

Ei kannata murehtia tulevia tapahtumia. Itse en usko että olisitte mitenkään lopullisesti vahingoittaneet tulevaa lasta. Oleellista on kuitenkin nyt jatkaa tästä eteenpäin raittiina =)

Tärkeätä on nyt huolehtia omasta tänhetkisestä hyvinvoinnista, niin psyykkisestä kuin fyysisestäkin, onnistuneen raskauden jatkamiseksi. =)

Hei,
Kysymys sinulle Alisa: teitkö testin viikolla 5 ja näytti vielä silloin negaa, vaikka lopulta olitkin raskaana?
Itse tässä mietin parin negatestin jälkeen (viikoilla 4 ja 5), josko sittenkin olisi tärpännyt. Kierto on sekaisin, joten voi olla että kuukautiset vain siksi viivästyvät. Nyt KP 42/25-XX. Mitään selkeitä raskausoireita ei ole, mutta monena päivänä on ollut menkkamaisia tuntemuksia vatsassa, mutta kuukautiset eivät kuitenkaan ole alkaneet. Oliko sinulla oireita?

Niin se on ,että ei tarvitse panikoida. Teoriassa viinakset voi aiheuttaa pahojaan ,mutta niin kauan kun et tiedä olevasi raskaana (n.5-7vk) et voi vauvaasi vahingoittaa ,olemalla kerran pari humalassa.
Onnellista odotusta ja mahtavaa masun kasvua!!!

Yhteistyössä