Apua vauvan yöheräilyyn!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivo

Vieras
Alkaa äiti olla vähän väsy... 5 kk:n ikäinen poikani on viimeiset pari kuukautta herättänyt 1-2 tunnin välein koko yön, välillä saattaa mäihällä mennä kolmisen tuntia herätysten välillä.

Rytmi on periaatteessa ihan OK, menee illalla kiltisti nukkumaan omaan sänkyyn n. 20, herää aamulla noin 7-8. Päikkäreitä ei nukuta klo 17 jälkeen, ja on illalla selvästi väsynyt nukkumaan mennessään (ja siksi siis nukahtaakin niin helposti). Kiinteitä aloiteltiin 4 kk:n iässä siinä toivossa että vaikuttaisivat uniin, mutta eipä niistä ole ollut mitään apua.

Mitä ihmettä teen? Nälkäänsä poika herää pari kertaa ja silloin imetän, mutta miten hoidan nuo muut heräämiset? Annan huutaa? Silittelen uneen?

Jos silittelet, tottuu siihen, että aina silitellään, eikä siitä ole apua. Syökö tuttia? Kiinnitä tutti yöpukuun, josta oppii hamuamaan sen itse suuhensa. Meillä annettiin kyllä huutaakin pari yötä, mutta vasta sitten, kun yösyötöt lopetettiin kokonaan. Ja se tepsi.

Niinpä, ei hotsittaisi opetella mitään uusia kujeita (kuten tuo silittely) joita joutuu sitten toistamaan kouluikään asti... Tuttia poika ei ole oppinut syömään, aluksi tarjottiin mutta sitten annettiin olla kun ei sitä kaipaa/tarvitse. Rauhallinen kaveri siis, mitä nyt öisin valvoo ;)

Olen kyllä miettinyt, pitäisikö tuolle tutille tosissaan opettaa, jos siitä olisi apua. Ja sitten puolen vuoden päästä vieroittaa siitä, enpä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivo:
Alkaa äiti olla vähän väsy... 5 kk:n ikäinen poikani on viimeiset pari kuukautta herättänyt 1-2 tunnin välein koko yön, välillä saattaa mäihällä mennä kolmisen tuntia herätysten välillä.

Rytmi on periaatteessa ihan OK, menee illalla kiltisti nukkumaan omaan sänkyyn n. 20, herää aamulla noin 7-8. Päikkäreitä ei nukuta klo 17 jälkeen, ja on illalla selvästi väsynyt nukkumaan mennessään (ja siksi siis nukahtaakin niin helposti). Kiinteitä aloiteltiin 4 kk:n iässä siinä toivossa että vaikuttaisivat uniin, mutta eipä niistä ole ollut mitään apua.

Mitä ihmettä teen? Nälkäänsä poika herää pari kertaa ja silloin imetän, mutta miten hoidan nuo muut heräämiset? Annan huutaa? Silittelen uneen?

Muuttakaa rytmiä. Valvota päivällä mahdollisimman paljon, virikkeitä kehiin ja älä anna nukkua kovin paljoa päivällä. Pistä yö unille vasta klo 21 ja anna sitä kiinteää vasta yötä vasten. Meillä saman ikäinen ja näin on apu tullut univaikeuksiin.

Muuten on vauva koko päivän maidolla, mutta kiinteää saa juuri ennen yö unille menoa ja aamiaiseksi toisen kerran.

unikoulun voi aloitaa puolenvuoden iässä. mutta mitä nyt voi tehdä niin rutiinit kuntoon,paljon virikettä päivällä,kunnon päiväunet vaikka ulkona. ulkoilu väsyttää ja antaa paremmat yöunet joten ulkoilkaa.
itellä ei ole kokemusta,mun 5kk nukkuu 22.00-10.00 eikä heräile kun harvoin ja nukahtaa tutilla. koitahan jaksaa!

me laitetaan 2,5kk nukkumaan yöpuulle vasta 22.00-23.00 ja ainaki tähän asti nukkunu hyvin koko ajan pidemmän ja pidemmän yöjakson. Herää nyt tässä iässä n. kuuden aikohin syömään ja sitten nukkuu vielä vaihtelevasti tunnista jopa viiteen tuntiin.
Päivällä ja pitkin iltaa nukkuu puolesta tunnista n. neljään tunnin päikkäreitä.

Auttasko jos yrittäsit laittaa yöpuulle myöhemmin, eli me laitetaan suurinpiirtein samoihin aikoihin ko ite mennään. Viikonloppuisin tosin ite voidaan valvoa vaikka puol yhteen mutta vauva menee nukkuu 22.00-23.00 silloinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos silittelet, tottuu siihen, että aina silitellään, eikä siitä ole apua. Syökö tuttia? Kiinnitä tutti yöpukuun, josta oppii hamuamaan sen itse suuhensa. Meillä annettiin kyllä huutaakin pari yötä, mutta vasta sitten, kun yösyötöt lopetettiin kokonaan. Ja se tepsi.

tuttia ei suositella nauhalla yöunille, kun itseki nukkuu, ettei jotenkin saa sitä kieputettua vaikka puristamaan kaulaa. Näin maininta niissä tuttinauhoissa. Meillä yöllä vapaa tutti, nostan suuhun jos alkaa änisemään sen perään, syvässä unessa ei hamuile edes, vaan tutti vain tippuu suusta.

Kiitokset teille kommenteista!

Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
oisko yliväsynyt? kerroit että on illalla kovin väsynyt ja nukahtaa siksi helposti. Useinhan juuri yliväsymys aiheuttaa levotonta unta. kuinka monet päikkärit nukkuu ja mihin aikaan ja kuinka kauan?

Tätä päikkärijuttua mietin itsekin - poika on 3 kk:n jälkeen ollut aika "huono" nukkumaan päikkäreitäkin, ensin veteli 30 min. unia, sitten ne pidentyi 45 min. ja nyt saattaa mennä jo 1,5 h - 2 h jos onnistuu sopivasti vaunuja heijailemaan. Ulkona tai muuten liikenteessä tosin nukkuu edelleen vain tuon 30 min., eikä nukahda millään uudelleen kerran herättyään. Yleensä nukkuu 3 päikkärit, 45 min aamulla, 1,5 lounaan jälkeen ja 45 min iltapäivällä. Tuntuu aika vähältä tuo määrä, kun yötkin on niin rikkonaisia.

Virikkeitä pojalla kyllä on, ulkoilua sen sijaan vähemmän kun ulkona ei nuku eikä vaunuissa vielä pitkiä aikoja hereillä viihdy...

Alkuperäinen kirjoittaja kokeile:
Muuttakaa rytmiä. Valvota päivällä mahdollisimman paljon, virikkeitä kehiin ja älä anna nukkua kovin paljoa päivällä. Pistä yö unille vasta klo 21 ja anna sitä kiinteää vasta yötä vasten. Meillä saman ikäinen ja näin on apu tullut univaikeuksiin.

Muuten on vauva koko päivän maidolla, mutta kiinteää saa juuri ennen yö unille menoa ja aamiaiseksi toisen kerran.

Minkälaisia univaikeuksia teillä oli? Ja vauva nukkuu nyt näillä opeilla koko yön? Meillä menee kiinteitä nyt 2 krt/pvä, lounas ja iltapuuro. Puuron ja maidon jälkeen heräsi viime yönä ekan kerran 2 tunnin päästä, milloin ei kyllä vielä VOI olla nälissään.

Meidän poika nukkuu muutenkin niin vähän, että en kyllä uskaltaisi enempää enää valvottaakaan - nytkin laitan päikkäreille vasta kun on ihan pakko. Ja illalla tosiaan valvoo sen kolmisen tuntia putkeen, mikä on ihan maksimi. Jos valvoo tuota pidempään, on niin kärtty ettei sitä kuuntele kukaan.

mein 3 kk heräilee noin tunnin välein...ei aina ees mitään mitä taho..kuhan vähän älähtää.Alan olla tosi väsy kun nukkuu niin katkonaisesti.Päivällä pitempiä unia vaikka kuinka sitä yrittäs valvotaa.
Apua mitä teen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:
Meillä jatkunut sama meno 1v5kk. Kyllä siihen tottuu...

Siis oikeasti, koko ajan samanlaista puoltoista vuotta? Ei j*malauta... Oon itse nyt jo ihan rikki, ja vasta 5 kk takana tätä. Välillä oli itse asiassa parempia jaksojakin, nyt viimeiset pari kk tilanne ollut vaan pahenemaan päin.

Ootteko kokeilleet jonkin sortin unikoulua? Auttoiko (apparently not...)?

-vauvan sänky oman sänkysi viereen ja laita alas jos mahdollista
-kun vauva känisee, niin lasket kätesi vaan sen päälle ja hyssyttelet ja taputtelet uudestaan uneen
-kai vauvanne nukahtaa sinne sänkyyn?? muutoin se on uniassosiaatio-ongelma, joka tarkoittaa sitä, että lapsi havahtuu hereille, jos nukahtaa vaikka syliin tai tissille ja seuraavan kerran herätessä onkin sängyssä..
-iltapuuroa kunnon annos!
=)

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
-kai vauvanne nukahtaa sinne sänkyyn?? muutoin se on uniassosiaatio-ongelma, joka tarkoittaa sitä, että lapsi havahtuu hereille, jos nukahtaa vaikka syliin tai tissille ja seuraavan kerran herätessä onkin sängyssä..

Joo, nukahtaa onneksi ihan kiltisti omaan sänkyynsä illalla, ja on siis vielä hereillä kun sinne laitetaan, eli nukahtaa siellä missä sitten herääkin. Kunhan vaan heräisi vähän harvemmin ;)

Täytyypä tosiaan siirtää poitsun sänky meidän sängyn viereen niin on helpompi rauhoitella yöllä. Tähän asti oon vaan noussut ylös.

Lisäksi täytyy todeta, että oon aika yllättynyt - tästä ketjusta puuttuu kokonaan pari vakivastausta: 1) vauvat nyt vaan heräilee, ei ois pitäny niitä tehdä jollei jaksa hoitaa, ja 2) nukkukaa kaikki perhepedissä vauvan kouluikään asti ja imetä aina kun vauva herää niin se nukahtaa helposti, ne on pieniä niin koooovin vähän aikaa ;)

Kiitokset vielä kommentoineille!

Mäkin olen aivan rikki. En ymmärrä miten voin enää jaksaa. Olen tätä samaa toistellut nyt jo pari viikkoa ja pakko ollut jatkaa vain eteenpäin. 1h välein kun vauva herää niin omat unet ovat kyllä tosi minimissä. Viime yönä 1,5h välein koko ajan heärsi ja aina vaati pulloa. Mun unenlahjat ovat aina olleet tosi hyvät, olen nukahtanaut heti, en ole pyöriskellyt sängyssä. Nykyään mulla menee aina joka yö syöttämisen jälkeen ainakin 30min, että nukahdan uudelleen. Olen ihan hajalla, onneksi tänään neuvola, kyselen kyllä neuvoja, apu olisi enemmän kuin tarpeen. Vauvamme nyt 3kk.

Oon kanssa miettinyt, että jos saisi noista yöimetyksistä vieroitettua, niin ainakin sitten joku toinen voisi taputella poikaa yhden kokonaisen yön, että saisin itse nukuttua... Jos siis vielä osaan nukkua. Minä oon kanssa ennen osannut nukahtaa suoraan heräämisen jälkeen, mutta nykyään alkaa kroppa protestoida kun tätä on jatkunut jo niin kauan.

Onneksi sentään imetän - jos pitäis tosiaan olla 1,5 välein pulloa lämmittämässä, olisin varmaan jo piirillä. Että sympatiaa vaan siihen suuntaan. 3 kk:n ikäinen on vielä niin pienikin, ettei voi mitään unikoulua tms. aloitella. Toisaalta, kun vauva on pulloruokinnalla, niin voisitko jättää hänet jonkun toisen hoiviin edes yhdeksi yöksi?

Unikoulusta ja yövieroituksesta puheenollen - mistä sen tietää, milloin vauva pystyy nukkumaan yönsä syömättä välillä? Kyllä tuo meidän ipana ainakin syö yöllä jos tarjotaan, oli sitten varsinainen nälkä tai ei ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Nukuta vieressä, jos voit. Kitisijälle nisä suuhun, hilaat nukahtaneen vähän ylemmäs ja kumpikin jatkaa uniaan. *sanoo laiska äiti*

Tämä tapahan toimii kyllä juu, ja on ollut käytössä viimeksi viime yönä - patalaiska siis itsekin ;) Vaan kun poika on kuitenkin "jo" 5 kk, tarkoitus ois vähitellen vähentää noita yösyöntejä/luputteluja. Ei jaksaisi ihan tunnin välein olla kaivamassa sitä tissiäkään esiin...

-sen vielä lisäisin, et kiedo peiton kans "tiukkaan" kapaloon, niin ei ainakaan joka säpsähdykseen herää ja se rauhottaa. Sit osan kerran heräilyillä vois kääntää van lapsen kylkeä , tai selältä mahalleen, jos rauhottuis siihen. (tämmönen oli yks meiän vauvoista. heräs yöllä vaan pari kertaa ja kääntö riitti. n.6aikaan aamulla joi maitopullon..)
-Ite kannattaisin kans tota taputtelua- jos edes muutaman yön sinnikkäästi kokeilisit. vauvan sänky ihan vieressä ja sit rauhottavaa taputtelua ja silitystä. ei se välttämättä onnistu, mutta parissa yössä sen vois jo nähdä, ei yks yö ihan riitä kun ensin tietnki protestoi :) ...

Alkuperäinen kirjoittaja kokeileppa tätäkin:
-Ite kannattaisin kans tota taputtelua- jos edes muutaman yön sinnikkäästi kokeilisit. vauvan sänky ihan vieressä ja sit rauhottavaa taputtelua ja silitystä. ei se välttämättä onnistu, mutta parissa yössä sen vois jo nähdä, ei yks yö ihan riitä kun ensin tietnki protestoi :) ...

Joo, mä luulen kanssa että tämä saattaisi tepsiä :) Parina yönä oon nyt kokeillut, ja viime yö oli ehkä jo vähän rauhallisempi. Pitää vielä vaan siirrellä noita sänkyjä, niin ei tartte itsekään pomppia ylös vähän väliä. Jospas se poika oppisi uskomaan, että häntä ei ole hyljätty vaikka äiti ei olekaan koko aikaa kosketusetäisyydellä :)

Yhteistyössä