Apua vauva-arkeen kaivataan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten jaksaa vauvan kitinää?? Vauva on ollut koko ikänsä kovin suuritarpeinen, ei viihdy juurikaan lattialla katselemassa lelujaan, eikä välillä tunnu viihtyvän mitenkään, vaikka yrittäisi viihdyttää. Lisäksi vauva nukkuu öisin varsin huonosti. Vaikkei enää syö yöllä, heräilee silti usein, eli en ole vauvan syntymän jälkeen nukkunut kokonaista yötä, en edes kovin montaa kertaa yli 3h putkeen.

Jotenkin tämä jatkuva univelka ja kitinä on viime päivinä saanut pinnani varsin kireälle. Tiuskin vauvalle, vaikka en haluaisikaan. Mitä pitäisi tehdä? Saisiko neuvolasta jotain apua?? Alan olla aika väsynyt tähän tilanteeseen, mutta poden huonoa omatuntoa, kun en jaksa koko ajan olla se iloinen viihdyttävä äiti. Toivottavasti nuo kitinät edes vähän vähenisivät, kun vauva oppii kunnolla liikkumaan (vauva on nyt 9kk), joten sitä odotellessa.

Kyllä se siitä päivä päivältä ja yö yöltä helpottaa. Mutta saisitko jonkun hoitamaan vauvaasi välillä öisin niin saisit nukkua..? Elämä maistuu heti paljon paremmalle kun ei ole niin yliväsynyt.. Saatko välillä tehdä omia juttujasi? Minua ainakin auttaa jaksamaan se, että käyn välillä urheilemassa tai kavereiden kans kahvilla. Kukaan ei jaksa aina olla viihdyttävä äiti!

Toinen mummi kyllä asuu lähellä, mutta häneltä ei juurikaan apua saa. Kun sanoin mummille, että olen väsynyt, kun vauva kitisee koko ajan, hänen kommenttinsa oli, että hyvä että vauva on noin vaativa, muuten me vain istuttaisimme häntä yksin nurkassa. :O
Myöskään mies ei auta ollenkaan niin paljon kuin toivoisin.

Jos vauva ei viihdy lattialla, ota hänet mukaan puuhiiisi. Syöttötuoli on tarpeeksi korkea, siinä kun istuu, näkee hyvin mitä äiti touhuaa. Esim. ruuanlaitossa lasi syöttötuolissa viereen ja anna koskea välineisiin ja selitä mitä olette tekemässä.
Miten paljon lapsi liikkuu? Mun mielstä rasittavin vaihe on aina ollu suunnilleen tuossa paikkeilla, ½-vuoden jälkeen, kun lapsi jo ymmärtää, että maailmassa on paljon kivaa, mutta omat liikkumis ja itseilmaisutavat on viellä kovin rajalliset. Siispä se vauvan mukaan otto puuhiin on toiminu tuohon pitkästymiseen, lisäksi kävelytuoli oli kahdelle vanhimmalle lapselle mieleen, tuo nuorin ei perustanu siitä, hän istua tönöttä syöttötuolissa seuraamassa maailman menoa.

Syöttötuolia olen kyllä kokeillut, mutta ei oikein viihdy siinäkään. Ehkäpä tuo kävelytuoli olisi kokeilemisen arvoinen.

Vauva kyllä jo osaisi liikkua eteenpäin, esim. jonkun kiinnostavan lelun perässä saattaa tulla montakin metriä, mutta ei vielä itse lähde tutkimaan mitään, ja pitää siis olla joku tosi mielenkiintoinen juttu lähettyvillä (esim. kännykkä tai kaukosäädin), että vaivautuu liikkeelle.. :D

Yhteistyössä