APUA. VALVOMISEN JA YLIVÄSYMYKSEN JÄLKEINEN TILA!! KIIRE

• Viestiketjun aloittaja hätääntynyt
  • Ensimmäinen viesti
hätääntynyt
Hitsin vitsit. Olen valvonu kaks yötä putkeen lapsen vierellä kun on sairastanut tota kuuluisaa possutautia.
Nyt olis mahdollisuus nukkua kun mies tuli työmatkalta. Oloni on sanoisinko järkyttävä. Teen ihan typeriä asioita, puhun lapsille ihan puuta heinää. Ja huono olo. Väsymyksestä lienee.

Mutta. Ongelma kuuluukin. Ei tule uni. Olo on rauhaton, epätodellinen ja jotenkin ylienerginen. Pyörin sängyssä, ei saa unta.. Ja nyt iski jotenkin sellanen paniikki. Ei nyt kirjaimellisesti, mut vähä sellanen hätääntynyt olo kun uni ei vaan tule ja itkukin tuli jotenkin pelkotilaa kai..

Onkohan tää vakavaa, ja miten saan nukuttua? Ikinä en ole aikuisiällä varmaan tällasta univajetta tullu ja nyt iski hätä. Nousin ylös sitte ku ei uni tule, mut pakkohan mun on nukkua. Miten ihmisaivot tekeeki tällasta? Olen huolissani.

x
Olet ylikierroksilla, sun täytyy ensiksi pystyä rauhoittumaan ennenkuin pystyt nukahtamaan. Yllä oli jo hyvä neuvo, lämmin suihku ja lämmintä juotavaa. Mulla auttaa aina se, kun menen hämärään huoneeseen peiton alle ja mies hieroo mun varpaita ja jalkoja. Auttaisiko tämä? Tai mieti mitkä asiat sinua rentouttavat ja rauhoittavat, ja yritä tehdä niitä. Älä ainakaan mieti koko ajan et "nyt on pakko nukkua, nyt on pakko nukkua..."

Tuttu tunne. Meitin poika valvotti vauvana 3,5 kuukautta heräämällä joka yö tunnin välein. Ja törmäsin aivan samaan ongelmaan. Kun olisi saanut nukuttua, niin eipä tullut uni silmään. Uskomattomaan sitä ihminen pystyy, vaikka väsymys painaa niskan päälle.

hätääntynyt
Kiitos teille vastanneille. Vieläki hereillä. En vaan uskalla pistää päätä tyynyyn. Äsken tuli niin kamala olo. Vaivuin jotenkin kai unten maille vaikka olin hereillä. Ja heräsin siihen ajatukseen, että pakko herättää itseni kun mua alettiin rinnasta viiltää muovailuvahan veitsellä!! Siis ihan hullua. Mutta tuli olo, että minä herätän itseni tästä kamalasta unesta.
Ja nyt oksettaa pirusti, varmaan yliväsymyksen takia...

miimu
Alkuperäinen kirjoittaja hätääntynyt:
Kiitos teille vastanneille. Vieläki hereillä. En vaan uskalla pistää päätä tyynyyn. Äsken tuli niin kamala olo. Vaivuin jotenkin kai unten maille vaikka olin hereillä. Ja heräsin siihen ajatukseen, että pakko herättää itseni kun mua alettiin rinnasta viiltää muovailuvahan veitsellä!! Siis ihan hullua. Mutta tuli olo, että minä herätän itseni tästä kamalasta unesta.
Ja nyt oksettaa pirusti, varmaan yliväsymyksen takia...
yritä toki levätä. voihan olla että flunssa haluaa hypätä nyt sulle. tuo on varmaan vähän sama tila kun ryyppyputken jälkeen tulee liskojen yö... jos saat jotenkuten nukuttua ja levättyä tän yön, niin ensi yönä saat jo laatu-unta.

kokeilepa
Alkuperäinen kirjoittaja Katharina:
Yritä saada ajatukset pois nukkumisesta. Koska siitä tulee helposti kierre.
Mene sänkyyn ja vaikka haaveile jostain ihanasta. Itselle joskus helpottaa.
Käy valmiiksi vessassa ja ota kulaus maitoa, ei saa juoda liikaa mitään nestettä, et ei tule taas vessaan asiaa:)

Pue päällesi paljon vaatetta, silkkikerrasto ja siihen vielä poolopaita, et varmasti on lämmin - ei mitään kutittavaa eikä puristavaa saa olla ja valoa vain sen verran, et näet juuri ja juuri lukea.

Haaveilu ei nukuta yhtään, mut lukeminen auttaa mut vain jos se on jotakin asiatekstiä, ei saaolla liian vaikeeta eikä tylsää, mut ei mitään jännääkään. Tässä olis yks hyvä, minkä voisit tulostaa, sopivan pitkä ja hyvin kirjoitettu:
http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/omasto/rheikkin/ajan_jaljilla/Ajan_jaljilla_11122003.htm

-
Yritä saada keinolla millä hyvänsä unta -vaikka nukahtamislääkkeillä. Ite valvoin ihan vauva-aikana 3 vrk (4h nukuin tuosta ajasta) putkeen ja lopputulema oli jatkuvat lisälyöntikohtaukset. Jollakin tavalla se keho alkaa loppupeleissä reagoida. Kesti yllättävän pitkään normalisoida tilanne.

ei koskaan univaikeuksia
Minä taas suositan sitä, että ajattelet niin, että pelkkä lepokin auttaa. Älä tee nukkumisesta "pakkopullaa" tai uni ei tule koskaan. Ja koska oikeasti elimistö lepää kyllä ihan siinäkin, kun olet vaan levossa.

vieras
Tuo tuntui joskus niin tutulta.

Seksi on ollut on paras unilääke, etenkin kun se mieskin kerta tuli työmatkalta ;), sen jälkeen on yleensä rentoutunut olo ja nukuttaa hyvin. Tosin ylikierroksilla se ei aina niin huvita...

Toinen omakohtainen juttu, mikä auttaa, on miettiä jotain yhtä ja samaa päätöntä juttua sängyssä unta odottaessa.

jj
Mulla oli samaa kun eka vauva valvotti. Meni monia vuorokausia, että nukuin vain 2h/vrk. Menin aika sekaisin enkä saanut enää unta. Kävin ihan ylikierroksilla. Äitini haki lääkäriltä Opamoxit ja niillä sain unen. Eka kerralla nukuin yli 12 tuntia putkeen. Käytin noita aina silloin tällöin kun meni yli. Sitten kun en enää tarvinnut niin en enää käyttänyt. Eli minä pääsin uneen vain lääkkeillä.

Yhteistyössä