Apua, vaipattomuus menee takapakkia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuulistii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuulistii

Vieras
Meidän 2v9kk poitsu oppi kesällä suhteellisen kuivaksi ja on ollut heinäkuusta lähtien ilman vaippaa joitakin tilanteita lukuunottamatta. Vaippaa on pidetty pitemmillä automatkoilla ja kauppareissuilla sekä nyt syksyllä alkaneessa puistotätipuistossa. Tuonne puistoon olen laittanut vaipan, koska koko touhu on uutta ja jännittävää, niin ei ainakaan tarvitse stressata tuota pissa-asiaa.

Nyt vahinkoja sattuu kuitenkin jatkuvasti. Sisällä vessassakäynti sujuu ja varsinkin silloin, kun ollaan keskenämme (siis lapset ja minä). Tosin viime aikoina vahinkoja on sattunut sisälläkin. Ulkona ollessa poika pissaa housuun lähes aina. Yritän kysellä ja houkutella pissalle, mutta sanoo vaan, että ei oo pissahätä ja sitten muutaman sekunnin päästä housut on märät.

Nyt en oikein tiedä, että miten tuota heppua pitäis motivoida. Saako tässä vaiheessa vahingoista olla jo "vihainen" vai miten niihin pitää suhtautua? Tarrapalkintojakaan ei ole enää pitkään aikaan halunnut, kun tuo vessassakäynti oli jo ihan normaalia toimintaa.

Odotan vaan kauhulla pakkaskelejä. Toppahaalrin kanssa tämä touhu ei taida olla kivaa... Jos nyt aloitan vaipan laittamisen uudestaan ulkoilun ajaksi, niin oppiiko sitten koskaan olemaan ilman sitä???

Mun tytöllä ainoa mikä auttoi oli se, että ei vaippaa ollenkaan. Eli kerrasta pois. Meillä ainakin se, että välillä oli vaippa ja välillä ei sai aikaan hämmennystä. Tyttö ei voinut muistaa, että oliko se vaippa housussa vai ei.

Mä jätin vaipan sitten kerrasta pois ja laitoin muovitetun froteen ja pienen pyyhkeen auton turvaistuimeen ja varahousut aina reppuun. Lisäksi pitkille reissuille laitan usein harkkahousut jalkaan. Noi harkkahousut estää lähinnä kenkien kastumisen, mutta parempi kun pikkarit.
Mun mielestä ei saa suuttua, koska kyllä varmasti lastakin harmittaa kun pöksyt kastuu. Kait teidän kundilla on käytössä hienot autokalsarit?

Minun poikani oli vajaa kolme vuotta kun aloitimme pottahommat. Sujuvasti osasi tehdä isot ja pienet asiat pottaan aina silloin kun hänet vei sille, mutta muutoin lorotteli pitkin lattioita, vaikka kyllä osasi tunnistaa pissahädän.
Hänen täytettyä kolme vuotta sama homma jatkui. Sain neuvoksi antaa olla märissä housuissa, ei auttanut. Poikaa ei haitannut lainkaan.
Sitten sain neuvon, jonka toimivuutta alkuun epäilin; kun seuraavan kerran tahallaan pissaa housuun, mennään ja pestään koko pylly ihoa viileämmällä vedellä, ei siis missään nimessä kylmällä. Tämä auttoi. Viikon kuluttua poika oli jo täysin harjaantunut pottailija.
Mutta tämä tietenkin sopii vain sellaisille, jotka osaavat käydä potalla, mutteivät viitsi/halua. Ja tuota vesipesua ei saa käyttää rangaistuksena tietenkään, vaan siten että pylly pitää pestä jos sen sotkee. Viileä vesi sensijaan ei tunnu niin kauhean kivalta, että sitä haluaisi aina vaan.
Meillä ei niinikään toiminut WC-pytyn pienennysrengaskaan, joillakin toimii.

Nämä neuvot sain neuvolasta, jos joku epäilee.
Lapset ovat yksilöllisiä, toiset oppii nopeammin kuin toiset, meillä kyse oli tahallisuudesta. Kun poika oppi kuivaksi, ei ole kertaakaan pissannut housuun, yölläkään. Eikä ole jäänyt mitään traumoja tms. vesipesuista.

meilläkin oli aluksi tuollaista. nyt "pakotan" pojan joka kerta ulosmennessä potille ja jos tiedän, että ollaan kauan ulkona niin käydään kokeilemassa jossain kaupan yleisessä vessassa. pari kertaa onkin kesken kauppareissun sanonu että on hätä ja eikun vessaan.

mun täytyy myöntää, että mä olen kyllä ollu hieman "vihainen" vahingoista. siis tiukkaan sävyyn sanonut, että ei saa ja että pottiin pitää pissiä. poikakin siihen toteaa aina että ei saa ja sitten se jotenkin meni takaraivoon ja mun mielestä tosiupeesti: kesällä ajettiin ja vaippa oli varoilta. pojalle tuli hätä ajomatkalla ja sanoin, että tee vaippaan mut toinenpa ei tee ja pidätteli lähimmälle huoltoasemalle asti! onneksi ei ollut pitkä matka ku just oli tullu mainos, että kohta on...

Yhteistyössä