APUA, vaihdevuositesti plussaa!

Kotitesti, fsh- arvoa mittaa. Ilmeisesti negatiivinen, mutta pitää uusia
viikon kuluttua. Mutta miksi jo haalea plussa?? Mikä on normaali fsh-arvon vaihtelu?? Ei kai se voi näyttää edes sitä haaleaa plussaa vielä?
 
Siis ilmeisesti negatiivinen, siis postmenopaussitestihän se oli, eli jälkimenopaussitesti..
Mikä on normaali fsh-arvo ? Kun tuossa on nyt haalea viiva, testi nappasi kuitenkin jonkin verran sitä fsh:ta ja pelottaa, onko sitä jo niin paljon,
että testikin sen huomaa..
 
Moi taas,

uskon ettei mitään hätää, jos testi siis kuitenkin oli negatiivinen :)

Oon kanssa aikanaan tehnyt tollasen testin. Ostin ulkomailta, ei ehkä sama merkki kun Suomessa myytävät, mutta varmaan ihan samalla periaatteella toimii. Siihen tuli kanssa ekaksi haalea viiva, "haamu" mutta ihan selkeä sellainen. Sitten toiseen testiin vkon päästä ei tullut mitään.

Mulla on FSH mitattu pari kertaa, ennen lapsensaantia pari vuotta sitten muistaakseni 3 ja nyt muutama kk sitten 3,8. Ikää 30 v. Mulla noi FSH luvut on tosi alhaiset, mutta siis epäiltiin kohonnutta FSH:ta & ennenaikaisia vaihdevuosia ja tein malttamattomana itse ton pissatestin verikokeen tuloksia odotellessa :whistle:

Noi FSH:n viitearvot löytyy ainakin Huslabin sivuilta, varmaan muualtakin googlettamalla (sorry mulla nyt niin hidas kone etten viitsi alkaa etsiä linkkejä). Mitä nyt muistan siitä kun asiaa aikanaan "tutkin": vaihdevuosirajana pidetään muistaakseni 25:ttä, luvun pitäisi olla alle 10 mutta sitä korkeammillakin luvuilla voi raskautua hoidoilla tai ilman. Yli 15 arvoilla menee vaikeaksi muttei mahdottomaksi. Pääsääntönä, että mitä alempi sen parempi (muttei liian alhainenkaan saa olla). Fsh voi vaihdella paljonkin eri kierroissa.

Mutta siis ideana oli, että ainakin mulla tuli myös sellainen hailakka viiva ekaan testiin. Ja todistetusti mulla arvot hyvät, eli ei varmasti sullakaan ole hätää!
 

Yhteistyössä