APUA!! Työnantaja ei maksa palkkaani, saanko rahojani mitenkään takaisin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis homman nimi on se, että olen tässä tehnyt useita vuoroja ilman työsopimusta. Ja siksi ilman, että oli puhe, että jatketaan mun työsopparia huhtikuuhun, mutta työnantaja ei ole toimittanut yhteisten puheiden mukaista sopimusta mulle - ainoastaan sopparin, joka jatkuu elokuulle (HUOM. Mulla toinen työpaikka odottamassa.)

Nyt kun soitin asiasta eli työsopimuksen väärästä päivämäärästä ja pyysin korjaamaan sen, niin työnantaja heittäytyi v-mäiseksi ja sanoi, että lähde sitten saman tien. Palkkaa ei kuulemma tule vuoroilta, jolloin ei ole työsoppari ollut kirjoitettuina.

Liittoon en kuulu, koska tämä työ on ollut lähinnä kesätyötä - ei lainkaan oman alan hommia. Työkaverit ovat kyllä todistamassa, milloin olen ollut töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
etpä sä oikein mitään voi kun ilman sopimusta olet töitä tehnyt. ainoastaan voisit käräyttää työnantajan pimeän työvoiman käytöstä.

no ei toi kyllä pimeän työvoiman käyttöä ole. suullinen työsopimus on iha yhtä pätevä kuin kirjallinen, tosin hankalampi riitatilanteessa.

Palkkaturvakeskus hoitaakyllä rahat sulle. Olen itsekkin saanut rahani eräältä työnantajalta takaisin niin että palkkaturva hoisi ja tulikin aika kivojen korkojen kanssa työnantajalta.

Muistelisin niin, että jos on ollut määräaikainen sopimus, joka on jo päättynyt, mutta työntekijä jatkaa edelleen töitä työnantajan suostumuksella (ts. työnantaja on antanut edelleen työvuoroja ja odottaa työntekijän saapuvan töihin ja tekevän työnsä) samassa putiikissa ilman uutta sopimusta, katsotaan hänet lain mukaan olevan toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa (eli vakituinen työntekijä).

Tässä vielä tietoa tuosta mitä yllä kirjoitin finlexistä suoraan työsopismuslaista:

" 6 luku
Yleiset säännökset työsopimuksen päättämisestä
5 §
Sopimussuhteen hiljainen pidennys

Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi."

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Että sanoisinpa työnantajan olevan melkomoisessa sopassa v-tuiluineen...

Nostelen tätä nyt ylemmäksi, jospa sattuisi ap: silmiin, ettei hän nyt vaan mene esim. irtisanomaan itseään tässä tilanteessa, kun hän kerran on lain mukaan erittäin vahvoilla ja työnantaja taasen niin heikoilla jäillä kuin olla ja voi.

Yhteistyössä