APUA!!! Työsopimuksen määräaikaisuuden perusteista, ja koeajan kestosta!

Minut palkattiin viimeviikolla henkilökohtaiseksi avustajaksi fyysisesti vammautuneelle henkilölle. Työnantajanani toimii työsopimuksen mukaan tämä kyseinen avustettava henkilö. Kaupunki on myöntänyt hänelle rahallista etuutta avustajan palkkaamiseksi; Kaupungin päätöksessä lukee että päätös on voimassa toistaiseksi.

Sain tänään työsopimuksen avustettavalta (eli työnantajalta). Työsopimukseen työnantaja on merkannut että työsuhde on määräaikainen, ja voimassa 2kk ajan työsuhteen alkamisesta lukien. Työsopimuksessa on myös kohta, jossa kysytään määräaikaisuuden perusteita, mutta työnantaja ei ole perustellut syytä määräaikaisuuteen kirjallisesti.

Kysyin työnantajalta suullisesti, että millä perusteella työsopimukseni on määräaikainen, vastaus tähän oli seuraavanlainen:


"Ei siihen sen kummempia perusteita tarvitse. Minä olen työnantaja, joten saan itse päättää työsuhteesi pituuden, se voi olla kuukauden, kaksi kuukautta, tai vuoden, ihan miten minä itse haluan. Teen sinulle kahdenkuukauden sopimuksen, jonka jälkeen teen uuden kahdenkuukauden sopimuksen, ja niin edelleen."

Sen lisäksi, että työnantaja teki työsopimuksestani määräaikaisen, työnantaja laittoi koeaikani pituudeksi 2kk, eli yhtä paljon kuin työsuhteen kesto on. Työnantajani ei noudata mitään työehtosopimusta, vaan työsuhteessani noudatetaan työsopimukslakia. Työsopimuslaissa määrätään seuraavaa;

"Työsopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevaksi, ellei ole perusteltua syytä tehdä sitä määräaikaiseksi, ts. määräaikaiseen työsopimukseen tulee olla peruste, joka mainitaan työsopimuksessa. Määräaikaisuuden perusteita voivat olla esimerkiksi sijaisuus, työn kausiluontoisuus, määräaikainen hanke, kertaluontoinen työsuoritus, oppilaitoksen harjoitteluaika, tai oppisopimuksen määräaika.

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta. Jos työntekijä vuokratyösuhteen päätyttyä palkataan käyttäjäyrityksen palvelukseen samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, koeajan enimmäispituudesta vähennetään se aika, jonka työntekijä oli vuokrattuna käyttäjäyritykseen."



En tiedä yhtään mitä minun pitäisi tehdä! Olen siis koeajalla, joten en voi mainita asiasta työnantajalle, koska työnantaja voi irtisanoa minut tästä syystä, kun olen vielä koeajalla. Mielestäni tuo määräaikaisuuden peruste ei ole riittävä, eikä koeaika voi myöskään olla samanpituinen kuin työaika.
 
Ei ole ensimmäinen kerta kun kuulen tuossa työssä miten työnantaja (eli avustettava) ei selvästikään ole tietoinen (tai ei halua tietää..) siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä koskien niin työsopimusta kuin työaikoja sun muita... olisi vähän systeemeissä parantamisen varaa tuon alan suhteen. :/

Kyllä sun pitää työnantajan kanssa tämä asia selvittää, liiton avustuksella tietysti jos sellainen mahdollisuus on.
 
Kuulun liittoon. Mutta ei ole mitään järkeä edes yrittää vaikuttaa asiaan vielä, ennenkuin tuo kuukauden koeaika on päättynyt. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin työnantajahan käsitykseni mukaan voi koeaikana irtisanoa minut ihan mistä syystä tahansa;

-kuten esimerkiksi syystä että olen ottanut liittoon yhteyttä, tai että naamani ei miellytä työnanatajaani.
 
"hmmm"
Määräaikaiseen työsuhteeseen on aina kirjattava perustelu (joita en jaksa tässä luetella). Koeaika voi olla enintään 4kk tai määräaikaisessa työsuhteessa enimmillään puolet. Eli sinun tapauksessasi 1kk. Työsopimuksesi on pielessä, ota yhteyttä esim. ammattiliittoon.
 
näin
Koeaikasi on tosiaan merkitty liian pitkäksi, max. aika kohdallasi on 2 kk. Määräaikaisuudelle tulee tietysti olla asiallinen peruste, ja avustettavan olisi se sinulle pitänyt osata kertoa.

Silloin tietysti kun on kyse niinkin henkilökokohtaisesta asiasta, kuin henkilökohtaisesta avustajasta, joka usein auttaa melko arkaluonteisissakin toiminnoissa, määräaikaisuus kuitenkin noin yleensä on sallittua. Voisi olla melko kohtuutonta, jos jo viiikon päästä avustettava huomaisi, että homma ei toimi, mutta työsuhdetta ei saa päätettyä, ennen kuin irtisanomisaika on kulunut loppuun.

Se, että tuki avustettavalle on voimassa toistaiseksi, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka kauan sinun työsuhteesi kestää.

Yleensä ottaen täytyy sanoa, että tuo, että avustettava tomii työnantajana, on kyllä hieman kökkö systeemi. Tällöin henkilö, jolla on vika tai vamma, jonka vuoksi hän tarvitsee apua normaalissa elämässä, on pakotettu toimimaan työnantajana, koska tukijärjestelmä on rakennettu tällä tavalla.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28813708:
Koeaikasi on tosiaan merkitty liian pitkäksi, max. aika kohdallasi on 2 kk. Määräaikaisuudelle tulee tietysti olla asiallinen peruste, ja avustettavan olisi se sinulle pitänyt osata kertoa.

Silloin tietysti kun on kyse niinkin henkilökokohtaisesta asiasta, kuin henkilökohtaisesta avustajasta, joka usein auttaa melko arkaluonteisissakin toiminnoissa, määräaikaisuus kuitenkin noin yleensä on sallittua. Voisi olla melko kohtuutonta, jos jo viiikon päästä avustettava huomaisi, että homma ei toimi, mutta työsuhdetta ei saa päätettyä, ennen kuin irtisanomisaika on kulunut loppuun.

Se, että tuki avustettavalle on voimassa toistaiseksi, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka kauan sinun työsuhteesi kestää.

Yleensä ottaen täytyy sanoa, että tuo, että avustettava tomii työnantajana, on kyllä hieman kökkö systeemi. Tällöin henkilö, jolla on vika tai vamma, jonka vuoksi hän tarvitsee apua normaalissa elämässä, on pakotettu toimimaan työnantajana, koska tukijärjestelmä on rakennettu tällä tavalla.
Tätä vartenhan on se koeaika. Määräaikaisuus ei käsittääkseni voi perustua tuolle, ainakaan, jos työnantaja aikoo jatkossakin tehdä ainoastaan määräaikaisia sopimuksia jatkossakin.
 
:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28813755:
Tätä vartenhan on se koeaika. Määräaikaisuus ei käsittääkseni voi perustua tuolle, ainakaan, jos työnantaja aikoo jatkossakin tehdä ainoastaan määräaikaisia sopimuksia jatkossakin.

http://os240.jhlyhdistys.fi/@Bin/128460/opas+määräaikaisten+työsopimusten+käytöstä.pdf

tuolta voi sivulta 18 käydä tarkastamassa, mitä JHL sanoo henkilökohtaisen avustaja määräaikaisuudesta, jos ei noin muuten usko, että työn luonne itsessään olisi laissa tarkoitettu muu syy...
 

Yhteistyössä