Apua, tuttu vienyt 2kk ikäisen saunaan, voiko tästä seurata jokin pysyvä haitta?!! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hätä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hätä

Vieras
Tuttavani kertoi, kuinka hän oli käyttänyt vauvaansa useita kertoja jo saunassa 2-3kk vanhana. Kertoi tämän menneen saunassa rennoksi ja ettei ollut jaksanut vauva edes iltamaitoa juoda kun oli ollut niin väsynyt saunan päälle. Löylyä eivät ilmeisesti olleet ottaneet, mutta kuuma ollut kuitenkin. Itsellä ei ollut tietoa tässä vaiheessa ettei noin pientä saa saunaan viedä, kuuntelin vain että vauvan reaktio saunomiseen oli aika outo. Voiko tästä siis olla seuraamuksia, että hölmöyksissään vieneet lapsen saunaan ja luulevat ilmeisesti raukan vielä nauttineen siitä, kun on niin "rennoksi" mennyt? :( :(

Meillä tyttö oli kolmekuisena vauvauinnin yhteydessä saunassa imetettävänä ja ihan lääkärinkin mielestä oli ok kunhan ei ollut liian pitkään ja ei heitetty löylyä, eikä tietenkään ollut sauna mikään sata asteinen..

Mitä se enää auttaa vaikka se ei olisi hyväksi ollut?

Tiedän monien vieneen saunaan tuota nuorempiakin. Mutta huolestuttavaa jos ei jaksa maitoa juoda. Mäkin säikähdin täs pari vkoa sitten, kun oltiin meidän 7kk ikäisen kans saunassa (löylyä ei heitetty ja vedellä valeltiin) niin hän meni myös saunan jälkeen niin veltoksi ja väsyneeksi, että maata pötkytteli vain väsyneenä. maidon otti kuitenkin, ja aamulla oli taas tavallinen virkeä itsensä.

Ilmaise huolesi ystävällesi, nimittäin parempi se on sanoa kuin katua.

on monenlaista. Vauvan voi viedä saunaan, mutta ei sitä saa siellä kauaa pitää ja alalauteella ja löylyä ei saa heitää. Juotavaa on annettava tai saatava juomaan saunan päälle.
Itse olen vient kaikkilapseni 2 vkon ikäisestä asti saunaan ja mitään ongelmia ei koskaan ole ollut. Lapseni on saunassa ollut ns. kylpemässä ammeessa samalla.

Kuulostaa kyllä siltä että lasta on pidetty liian kauan kuumassa koska ei ole jaksanut syödä. Toivottavasti sai juotettua jotain.

Karkasi kun kiihdyin vallan!
Ääliöt! :headwall:
Vauvojen lämmönsäätely ei toimi, niin onhan se sanomattakin selvää, ettei mihkään kuumiin olosuhteisiin vauvoja viedä! :kieh:

Tuon ikäisellä vauvalla ei lämmönsäätely vielä toimi,ja sen vuoksi kuumaan saunaan vieminen on kielletty. Toki lapsen voi kylvettää pikaisesti saunassa,mutta löylyä ei saa heittää. aika hurjalta kuullostaa,jos ei ole jaksanut syödäkkään illalla! raukka kärsinee nestehukasta.

Mä oon vieny molempia lapsia saunaan vasta vähän reilu 1v. Parempi ottaa varman päälle kuin katua. Mikä kiire niitä vauvoja on sinne saunaan viedä, vauvalle rentoutumiseksi riittää vallan mainiosti lämmin kylpy ja vaikka vauvahieronta.

Voi tyhmät ämmät! Kun neuvolan ohjeistuksissakin on sanottu, että VAUVAA EI VIEDÄ SAUNAAN,

Ja sillä tarkoitetaan, että vauvan kanssa ei oteta löylyjä. Vaikka neuvola kuinka ohjeistaa, että vauvaa ei viedä saunaan, vauvan voi todellakin ottaa sinne vaikkapa siivouksen ajaksi ja myös lämpimään saunaan alalauteelle hetkeksi syliin lämmittelemään.

Neuvolan ohjeet ovat lähinnä kaikkein uusavuttomimmille. Neuvolan ohjeita kirjaimellisesti noudattaen ei yleensä esimerkiksi pysty täysimettämään lasta, vaikka se käytännössä muuten mahdollista olisikin.

Juuri tähän "saunaan ne on lapset ennen syntyneetkin" asiaan tämäkin äiti vetosi. Lämmönsäätelyn kehittymättömyyshän tässä ilmeisesti on aiheuttanut jonkinasteisen lämpöhalvauksen, koska vauva mennyt väsyneeksi ja rennoksi eli veltoksi! Sitten ei ole edes juoda jaksanut saunan päälle. kaipa minä sitten olen se idiootti tässä kun hätäilen lapsen puolesta....

Tästä aina väännetään. Itse ei ymmärrä miksi se vauva sinne saunaan pitää viedä, koska suurin osa tietää, että vauvan lämmönsäätely on vielä kehittymätön. Mikä on "turvallinen" aika ja lämpö? Mistä sen voi tietää. Meillä lapset menevät vasta reilu vuoden ikäisenä saunaan.

itse olen vienyt poikaa saunaan 2,5 kk ikäisestä alkaen.. tosin emme ole heittäneet löylyjä ja olemme olleet siinä alhaalla jakkaralla.. nyt poika on kova saunomaan ja tykkää olla siellä, jopa ylälauteella meidän kanssa :) ja neuvolassa kun sanoin tuosta saunomisesta silloin niin eivät olleet moksiskaan.. :) sanoivat vaan että kiva vaan jos vauva viihtyy ja pysyy pirteenä jne.. :)

Meillä on osa lapsista oluut jo parin viikon ikäisinä saunassa lämmittelemässä ja terveitäpä nuo ovat. Miksi joka asiassa pitää nykyään olla niin helvetin hysteerinen??

Lämmittelyn/saunomisen voi varmaan hoitaa eri tavoilla. Mut jos lapsi menee veltoksi eikä syö, niin kyllä siinä on äidillä maalaisjärjen puutetta. Itse en vie vauvaa saunaan edes alalauteelle. Lämmitellä voi kylpyvedessäkin.

No ei seuraa vahinkoa.
Kuumiin löylyihin ei kannata vauvaa viedä kun lämmönsäätely ei toimi, mutta maltillisesta saunassaolosta ei seuraa vahinkoa. Se velttous voi olla väsymystäkin (ja todennäköisesti onkin) Minä olen omia muksuja mielelläni aina kylvettänyt iltaisin, koska touhusta väsyneinä nukkuneet sitten paremmin ja pidempään.

Voi tyhmät ämmät! Kun neuvolan ohjeistuksissakin on sanottu, että VAUVAA EI VIEDÄ SAUNAAN,

no meillä ei ole muuta pesuhuonetta kuin ulkosauna.. toki olemme keittiössä vannassakin pesseet, mutta saunassa on käytetty yleensä pesulla ihan vauvasta, ei tietenkään löylyssä, mutta lämpimässä saunassa alalauteella. Ikinä ei ole vauvat menneet veltoksi, mutta kyllä väsyneeksi, mutta väsyttää se pelkkä vannapesukin vauvaa.

Juuri tähän "saunaan ne on lapset ennen syntyneetkin" asiaan tämäkin äiti vetosi. Lämmönsäätelyn kehittymättömyyshän tässä ilmeisesti on aiheuttanut jonkinasteisen lämpöhalvauksen, koska vauva mennyt väsyneeksi ja rennoksi eli veltoksi! Sitten ei ole edes juoda jaksanut saunan päälle. kaipa minä sitten olen se idiootti tässä kun hätäilen lapsen puolesta....

Niin no ei saunassa ennenkään varmaan sadan asteen lämmössä synnytetty eikä samalla viskottu löylyjä...

Pienen vauvan lämmönsäätelykyky on olematon, siksi pientä ei saisi saunassa kauaa pitää edes siellä jälkilämmössä. Pienen ruumiinlämpö kun nousee 40 asteeseen niin mitähän siitä seuraa... Miettikää nyt järjellä sitä saunassa olemista eli siis vauvan ikää, lämpötilaa ja aikaa.

Lämpöhalvaus ei ole mikään pikkujuttu, siihen voi menehtyä.

Yhteistyössä