Apua, tiskiaine loppu ja rahat samoin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiskari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiskari

Vieras
Käsitiskiaine loppui ja rahaakaan ei ole tulossa vähään aikaan. Viimeisetkin tipat Fairya lantrattiin veden kanssa pullosta ulos, ja nyt mietin millä ihmeellä astiat puhtaaksi..?? Astianpesukone on ja siihen pesunappeja, mutta en aio pilata esim. paistinpannua tiskikoneessa. Lähestulkoon kaikki saa kyllä koneessa muuten pestyä...
Ruokasoodaa, mäntysuopaa, käsisaippuaa yms löytyisi.. Voiko noilla jotenkin pestä rasvaiset paistinpannut??

Eiköhän sillä soodalla lähde pannut puhtaiksi, kun kerran tummentumat kahvikupeistakin. Tee soodasta ja vedestä tahnaa, jota käytät kuin tiskiainetta, tai kokeile vaan sirotella suoraan.

Yleensä kuitenkin jos astiat pesee mahdollisimman kuumassa vedessä heti käytön jälkeen, puhdasta tulee ilman mitään aineitakin. :)

Vielä, etkö voisi lainata pesuainetta naapurista tai esim. ysävältäsi?

Ongelmana onkin että ei oo valurautapannuja. Yks pannu on, mitä voi pestä pelkällä vedellä, mutta uskaltaako teflonpannuja soodalla hinkata? Pulloja ei ole mitä viedä. Enkä kehtaisi kipeänä lähteä ojanpohjistakaan tonkimaan. Shampoota en kehtaa tuhlata tuohon kun loppuu vielä sekin sitten :D

Ongelmana onkin että ei oo valurautapannuja. Yks pannu on, mitä voi pestä pelkällä vedellä, mutta uskaltaako teflonpannuja soodalla hinkata? Pulloja ei ole mitä viedä. Enkä kehtaisi kipeänä lähteä ojanpohjistakaan tonkimaan. Shampoota en kehtaa tuhlata tuohon kun loppuu vielä sekin sitten :D

Täällä on nyt kahteen kertaan ehditettu kiuhavaa vettä, onko sulta vesikin loppu kun tuo ei kelpaa?

Ei sentään, mutta hyvä olisi kuulla vielä lisää vinkkejä jos löytyy. Tarkotus on kokeilla kiehuvaa vettä mutta ainakin nyt epäilen tehoaisko muka pelkkä vesi rasvaan..

No ei kai ne pannut nyt siihen soodaan kuole. Liota se siihen kuumaan veteen, niin ei hankaa, mut irtoaa rasva tehokkaammin. Sillä voi pestä hiuksetkin, ni kyllä pannunki. Ja kyllä pelkkä kuuma vesikin aika tehokkaasti rasvan poistaa.

Käsisaippuakin käy. Mä oon pessyt joskus käsisaippualla niin kuin pesisin käsiä, eli hinkannut vaan käsin astian pintaan ja sitten vedellä pois. Jos sillain puhdistuu kädet niin miksei astiatkin.

Mä en edes pese paistinpannuja astianpesuaineella jokaisen käyttökerran jälkeen. Huuhtelen tulikuuman veden alla ja harjaan samalla tiskiharjalla, hyvin on toiminut. Käsittääkseni pannut tykkäävät huonoa jos niistä aina rasvat pesee pois, rasva hoitaa sitä pintaa.

[QUOTE="vieras.";29666847]Mä en edes pese paistinpannuja astianpesuaineella jokaisen käyttökerran jälkeen. Huuhtelen tulikuuman veden alla ja harjaan samalla tiskiharjalla, hyvin on toiminut. Käsittääkseni pannut tykkäävät huonoa jos niistä aina rasvat pesee pois, rasva hoitaa sitä pintaa.[/QUOTE]

Proteiinit kyllä jää pintaan tuolla systeemillä.

Lapsuudessani paistinpannuja ei pesty juuri koskaan, vanhoilla rasvoilla vaan paistettiin uudet ruuat. En mä nyt ihan sitäkään ehdottaisi, mutta aivan hyvin riittää pelkkä vesipesu jonkun aikaa. Ja kyllä mä itsekin joskus teen niin, että pyyhkäisen vaan paperilla pannun puhtaaksi, jos olen vaikka vaan paistanut siinä kananmunat tai muuta vain vähän sottaavaa ja pannu odottaa pesemättönä kun pitäisi alkaa kokkaamaan.

Rasvajäämät pannulla ei hetkessä härskiinny eikä rasvasta paistamisessa tuppaa haittaa olemaan. Yleensä sitä lisätään pannuun joka tapauksessa. Kaikki bakteerit tietenkin kuolee kun pannu kuumennetaan.

Yhteistyössä