Apua. Teini prosenttilaskut enkä osaa auttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja %%%
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos 5 prosenttia on 10 kymmenen, silloin yksi prosentti on 10/5 = 2. Ja siis sata prosenttia on 100*2= 200.

Onko vanhemmissa oikeasti näin heikkoja matematiikan osaajia?

Alkuperäinen kirjoittaja %%%:
Mistä luvusta 10 on 5%:a?

Eli osaisiko joku kertoa miten tuo lasketaan. Muut laskut menevät samalla kaavalla. Itse olen totaalisesti unohtanut %-laskut:ashamed:

Oppikirjoissa on neuvottu miten nämä lasketaan. Kannattaa opettaa just niin kuin kirjassa neuvottu, katsokaa sieltä ja laskekaa yhdessä. Mitään kahdeksankytluvun vinkkejä on turha opettaa, ne vaan sekoittaa pään.
Nimimerkillä kokemusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja BDT:

Eli osaisiko joku kertoa miten tuo lasketaan. Muut laskut menevät samalla kaavalla. Itse olen totaalisesti unohtanut %-laskut:ashamed:

Oppikirjoissa on neuvottu miten nämä lasketaan. Kannattaa opettaa just niin kuin kirjassa neuvottu, katsokaa sieltä ja laskekaa yhdessä. Mitään kahdeksankytluvun vinkkejä on turha opettaa, ne vaan sekoittaa pään.

Laskevat vielä monistelaskuja. Kirjat saavat vasta ilmeisesti ensi viikolla.

**mitä on kahdeksankytluvun vinkit? MISSÄÄN NIMESSÄ ei kannata opettaa kirjan tapaa, jos se ei uppoa. Mielummin opettaa sellaisen tavan, joka on nuorelle luonteva tapa laskea, jolloin hän ymmärtää idean ja osaa sitä jatkossakin soveltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:

**mitä on kahdeksankytluvun vinkit? MISSÄÄN NIMESSÄ ei kannata opettaa kirjan tapaa, jos se ei uppoa. Mielummin opettaa sellaisen tavan, joka on nuorelle luonteva tapa laskea, jolloin hän ymmärtää idean ja osaa sitä jatkossakin soveltaa.

Totta jos hän ymmärtää idean niin silloinhan asia on ihan toinen. Jos taas ei ,kuten tässä tapauksessa oletin, kannattaa seurata sitä kaavaa joka koulussa opetettu . Vai mitä opettaja ?

Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja:
Jos 5 prosenttia on 10 kymmenen, silloin yksi prosentti on 10/5 = 2. Ja siis sata prosenttia on 100*2= 200.

Vanhempien arvostelu tässä yhteydessä on turhaa. Anna vain suoraan kysymykseen suora vastaus, jos yleensä vaivaudut kirjoittelemaan. Olet esimerkki siitä, että kaikille opettajille ei uskalleta esittää " tyhmiä" kysymyksiä.

Laskevat vielä monistelaskuja. Kirjat saavat vasta ilmeisesti ensi viikolla.

10/100*5

Mistä luvusta 10 on 5% ?

elipä näin: y= se luku

y x 0.05 (prosenttikerroin, 5%) = 10
y = 10 : 0.05
y = 200

eli vastaus on 200. Noita hommeleita saa yhtälössä siirtää puolelta toiselle kun vaihtaa etumerkin, esm. + on - , - on + ja : on x , x = : :))

Löysin kirjan "Patikkaretkiä matematiikan maisemaan", jonka avulla prosenttilaskut aukesivat. Ei tarvita mitään kaavaviidakkoa. Tieto löytyy internetistä www.matikkaretket.fi

Tämä on jo hieman vaikeampi, mut kokeillaan löytyykö apua.
kuinka kauan 1000 euroa on ollut tilillä, jonka vuotuinen korko on 3,5% ja nettokorkotuotto on 6 euroa.
korkotuotosta peritään lähdevero 28%

Kuule opettaja. Saako tän "laskea" näin? Minäkin osaan laskea vaikka mitä omilla kaavoillani ja tavoillani, mutta enpä mä niitä voi lapselle opettaa, kun kirjoituksistakin sain vain B:n, vaikka jokaikinen vastaus oli oikein. Lasku kun oli väärin... Ainakin 15v sitten väärästä laskutavasta rokotettiin pitkässä matikassa. Tehtävän kuudesta täydestä pisteestä yksi tuli oikeasta vastauksesta, loput laskun eri vaiheista.

Niin että ope oliko toi sun tapas nyt se oikea?

Mulla on pitkästä matikasta laudatur vuodelta -93 ja toki nää prosentit tulee kuin vettä vaan, mutta ne tulee automaattisesti. Jos pitäis kaavoja vääntää, niin pitäis miettiä. En oo käyttänyt matematiikkaa, mutta ilmeisesti jotain lahjoja on ja silti mäkin oon unohtanut. No ihmekkös sitten, että joku keskiverrommin pärjännyt on pulassa.

Kun opiskelin yliopistossa ja siellä oli jollain ihan muulla kurssilla jotain prosenttijuttuja, niin yllättävän moni oli ihan pihalla. Vaikka suurimmalla osalla oli kouluajat ihan lähellä. Yksinkertaisetkin asiat rapautuvat kun niitä ei treenaa ja kaikkea ei voi treenata.

Kuule opettaja. Saako tän "laskea" näin? Minäkin osaan laskea vaikka mitä omilla kaavoillani ja tavoillani, mutta enpä mä niitä voi lapselle opettaa, kun kirjoituksistakin sain vain B:n, vaikka jokaikinen vastaus oli oikein. Lasku kun oli väärin... Ainakin 15v sitten väärästä laskutavasta rokotettiin pitkässä matikassa. Tehtävän kuudesta täydestä pisteestä yksi tuli oikeasta vastauksesta, loput laskun eri vaiheista.

Niin että ope oliko toi sun tapas nyt se oikea?

Hoh hoh. Taidat hieman liioitella, että jokaikinen vastaus oli oikea. Ai todistustehtävässä vastaat vain "epätosi". Ehkä hieman liioittelet nytten. Miten voi olla niin surkea, että ei osaa mitenkään esittää miten tuloksen saa. Nyt menee kyllä oman legendan piikkiin.

Oli vaan pakko tarttua tähän kun oli sen tason lööperiä.

Yhteistyössä