Apua. Teen itseni hulluksi angstaamalla jatkuvasti vauvan pään muotoa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut äiti

Vieras
Olen kirjoittanut aiheesta tänne aikaisemminkin. Taustana siis, että pari kuukautta sitten neuvolassa sanottiin, että vauvamme takaraivo on hieman litistynyt. Olen nyt kehittänyt tästä litistymästä itselleni jonkinlaisen hirveän ahdistuksen, joka vain jatkuu ja jatkuu... voisi jo sanoa, että minulla on asiasta pakkomielle.

Poden siis ahdistusta ja huonoa omaatuntoa aina, kun joudun pitämään vauvaa selällään. Pyrin nykyisin pitämään vauvaa lattialla mahdollisimman paljon vatsallaan ja olen jopa lopettanut vaunulenkit lähes kokonaan, jottei hän joutuisi makaamaan turhaan kopassa. Jos joskus on pakko käydä esim. kaupassa ja joudun ottamaan vauvan mukaan, koen syyllisyyttä siitä että tämä joutuu makaamaan "turhaan" sen 45-60 minuuttia, mitä kauppareissuun menee. Samaten poden syyllisyyttä, jos annan vauvan maata välillä selällään leikkimatolla, tai pidän häntä selällään vuoteella ja leikin hänen kanssaan. Kuitenkaan en pysty pitämään vauvaa koko ajan sylissäkään, eikä hän jaksa olla aina pelkästään vatsallaan, vaikka nykyään viihtyy niinkin päin jo melko pitkään kerrallaan.

Huomaan katselevani vauvan päätä vähän väliä ja miettiväni, kuinka pahasti se on litistynyt ja onko se mennyt huonompaan vai parempaan suuntaan kuin ennen. Ihmisten ilmoilla liikkuessa minulla on pakkomielle katsella muiden vauvojen päitä siinä toivossa, että näkisin että muillakin on samanmuotoiset päät ja se on ihan "normaalia". Ja sitten ahdistun lisää siitä, että kenelläkään muulla ei näytä olevan tuollaista pientä litistymää takaraivossa. Koen äitinä huonommuutta; mitä nuo muut osaavat tehdä eri tavalla, että heillä ei tätä ongelmaa ole? Miksi vain minä olen onnistunut "pilaamaan" vauvani pään, ja mahdollisesti aiheuttamaan tälle tulevaisuudessa oppimisvaikeuksia tai neurologisia ongelmia? Miksi tottelin, kun neuvolalääkäri käski tekemään vauvan kanssa pitkiä vaunulenkkejä? Miksi makuutin vauvaa lattialla selällään, kun neuvolassa sanottiin että vauvaa pitäisi pitää enemmän lattialla - enkä tajunnut, että olisi pitänyt pitää vain vatsallaan?

En ajattele asiaa koko ajan, mutta se tulee mieleen useita kertoja päivässä, ja välillä vaivun miettimään sitä niin paljon ja toistuvasti, että pelkään jo vauvankin huomaavan, että olen poissaoleva ja ahdistunut. Hyvinä päivinä onnistun olemaan ajattelematta asiaa kovin paljon ja pystyn puuhastelemaan vauvan kanssa normaalisti, mutta välillä koen että en osaa ahdistukseltani edes nauttia koko vauva-ajasta. Tuntuu, että olen tehnyt tästä ihan suhteettoman suuren ongelman itselleni - ja kuitenkaan en osaa olla välittämättä siitä ja keskittyä siihen, että minulla on ihana, kaunis, nauravainen ja suloinen vauva.

Anteeksi pitkä selostus, oli pakko päästä purkamaan jonnekin. Apua kaipaan. Mitä tässä voisi tehdä?

En mä usko että se mitään vakavaa on. Jos vauva nukkuu paljon selällään, se takaraivo voi siitäkin vähän mennä littaan.
Kuusikuista vauvaa voi jo vähän laittaa istumaan (en tiedä vauvan ikää).
Iän myötä oppii myös itse kääntyilemään. Eli kyllä se pään muoto pitäisi siitä korjaantua. :)

[QUOTE="Rosetta";28773745]En mä usko että se mitään vakavaa on. Jos vauva nukkuu paljon selällään, se takaraivo voi siitäkin vähän mennä littaan.
Kuusikuista vauvaa voi jo vähän laittaa istumaan (en tiedä vauvan ikää).
Iän myötä oppii myös itse kääntyilemään. Eli kyllä se pään muoto pitäisi siitä korjaantua. :)[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. Vauva täyttää juuri 5 kk ja osaa kääntyä itse vatsalleen. Kovasti yrittää myös jo punkea istumaan sylissä, mutta ei vielä varsinaisesti osaa istua omillaan.

Täähän kuulostaa melkein yhtä höyrypäiseltä kuin se kaksosten äitien elinvoimaisuutta kadehtiva... Mitäs jos nyt vaan keskityt ihan muihin asioihin vauvassasi. Tai sitten alat jo suunnittlemaan lapselle sellaista hiusmallia, ettei lattapää näy...

Minä keskustelisin tuosta huolesta neuvolassa. Ehkä ne osaisivat sinulle siellä kertoa, että asiasta ei tarvitse olla noin huolestunut ja ahdistunut. Sinulla on varmasti aivan täydellinen pieni vauva siellä, joten koita olla murehtimatta tuollaista asiaa. :)

Pää kehittyy vielä, meidänkin pallerolla oli takaraivo lytyssä tuon ikäisenä, nyt pää on ihan normaalimuotoinen. Kyllä neuvolassa puuttuvat asiaan, jos huomaavat epäkohtia. Joka kerta kuitenkin mittaavat pään.
Itsekin muistaakseni sauhusin asiasta, ja yritin pitää kyljellään/mahallaan mahdollisimman paljon.:D

Tytöllä taas hiukset eivät meinanneet kasvaa takaraivoon ollenkaan, muuten oli tukkaa mutta takaraivossa oli sellainen kalju pläntti:D Nyt on hiukset paksut, lähestulkoon pepanteriin saakka.

Ja mitä sitten vaikka oliskin erimallinen pää. Kyllä tänne maailmaan erilaisia ihmisiä mahtuu.:):hug:

Onko sulla taipumusta mielenterveysongelmiin? Onko joskus ennen ollut vastaavaa? Tuo ei enää kuulosta normaalilta. Sulle on kehittynyt joku neuroosi.
Ota yhteys neuvolaan ja kerro siellä ahdistuksestasi. Saatat tarvita apua.

Vauvsi on todnnäköisesti ihan täysin normaali. Suurin osa vauvoista nukkuu selällään eikä vauvat nyt siitä pilalle mene.

Meillä lapsella oli syntyessä toinen puolisko ihan littana päästä. Ja tuntui pysyvän niin kauankun selällään nukkui. nyt neiti on 2,5 v. eikä littanuudesta ole tietoakaan. Kauniin pyöreä pää on.

Huoli pois! Vauvojen päät muovautuvat helposti ja pyöristyvät kyllä takaisin. Tuon ikäistä voi jo rattaissa pitää kohollakin ja vaunuissakin voi nukuttaa kyljellään ja kesätamineissa mahallaankin eli vaunulenkkejä ei kannata lopettaa. Nauti vauvasta:)

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mun tytöllä oli pikkuisen littana takaraivo eikä neuvolassa edes huomattu sitä, kun tukkaa oli niin paljon. Itse kyllä huomasin ja pelkäsin, että pää jää sellaiseksi. Vauva alkoi nukkua kyljellään ja vatsallaan 7-8 kk iässä ja nyt 1-vuotiaana pää tuntuu ihan tasaisen pyöreältä. Nyt jo pikkasen naurattaa se oma vouhotus ja pelkääminen :)

Ja jatkan sen verran, että jos pakkomielle jatkuu, niin suosittelen keskusteluapua. Elämästä menee ilo jatkuvalla murehtimisella ja tilanne kääntyy helposti masennukseksi. Suurella todennäköisyydellä vauvasi pää on täysin normaali. Kannattaa muistaa, että aikuistenkin päät ovat eri mallisia ja usein hiusten alla piilossa;)

Kiitos rohkaisevista viesteistä. Juu, tiedän itsekin ettei tämä ole normaalia ja että asia on alkanut vaivata suhteettoman paljon... Uskon että pohjimmiltaan kyse on siitä, että olen koko vauva-ajan tuntenut epävarmuutta kyvyistäni hoitaa vauvaa oikein, ja se on nyt jotenkin kiteytynyt tähän yhteen asiaan.

En varsinaisesti oikeastaan pelkää sitä, että vauvalle jää litteä pään muoto, vaan sitä että siitä tulee hänelle jotain vaivoja myöhemmin... Kuulemma litteäkalloisuus (siis jos se jää pysyväksi) voi aiheuttaa jotain neurologisia ongelmia. Asiaan liittyy sekin, että meillä oli 3 viikkoa tuon mainitsemani neuvolakäynnin jälkeen lääkäri, missä todettiin että vauvan päänympäryksen kasvu oli hidastunut aika paljon, ja tämä varmaan aiheutti sen että aloin huolestua asiasta näin kohtuuttomasti. Aloin siis pohtia, että johtuuko tuo kallon pienuus siitä, että vauvan pää on litistynyt jo ihan liikaa, jne.

Ensi viikolla on 5kk-neuvola ja ajattelin yrittää ottaa asiaa puheeksi, en vain oikein tiedä miten kun itsestänikin tuntuu hölmöltä sanoa näitä ajatuksia ääneen. Yritin sanoa asiasta jo viimeksi (jolloin tämä angsti ei ollut vielä päässyt näin pahaksi), mutta terkkari sanoi vain että vauvaa kannattaa pitää enemmän vatsallaan.

[QUOTE="a p";28773940]Kiitos rohkaisevista viesteistä. Juu, tiedän itsekin ettei tämä ole normaalia ja että asia on alkanut vaivata suhteettoman paljon... Uskon että pohjimmiltaan kyse on siitä, että olen koko vauva-ajan tuntenut epävarmuutta kyvyistäni hoitaa vauvaa oikein, ja se on nyt jotenkin kiteytynyt tähän yhteen asiaan.

En varsinaisesti oikeastaan pelkää sitä, että vauvalle jää litteä pään muoto, vaan sitä että siitä tulee hänelle jotain vaivoja myöhemmin... Kuulemma litteäkalloisuus (siis jos se jää pysyväksi) voi aiheuttaa jotain neurologisia ongelmia. Asiaan liittyy sekin, että meillä oli 3 viikkoa tuon mainitsemani neuvolakäynnin jälkeen lääkäri, missä todettiin että vauvan päänympäryksen kasvu oli hidastunut aika paljon, ja tämä varmaan aiheutti sen että aloin huolestua asiasta näin kohtuuttomasti. Aloin siis pohtia, että johtuuko tuo kallon pienuus siitä, että vauvan pää on litistynyt jo ihan liikaa, jne.

Ensi viikolla on 5kk-neuvola ja ajattelin yrittää ottaa asiaa puheeksi, en vain oikein tiedä miten kun itsestänikin tuntuu hölmöltä sanoa näitä ajatuksia ääneen. Yritin sanoa asiasta jo viimeksi (jolloin tämä angsti ei ollut vielä päässyt näin pahaksi), mutta terkkari sanoi vain että vauvaa kannattaa pitää enemmän vatsallaan.[/QUOTE]
Kysyt ilman muuta asiasta ja saat mielenrauhan!

Vauvan pään muotohan muokkautuu vielä 2-vuotiaaksi asti, ja sen jälkeenkin.
Meillä oli taas pojalla vauvana pallopää mutta jossain vaiheessa takaraivo litistyi ja aivot työntyivät eteenpäin. Kävi magneettikuvissa ja kaikki oli kunnossa, otsa oli voimakas vielä 3-vuotiaana mutta nyt 5-vuotias eikä tuota enää edes huomaa.
Se, tuleeko suurempia ongelmia, selvinnee vasta kouluiässä.
Nyt laiska suun motoriikka ja vieläpä vasenkätinen. :)
Joka tapauksessa, olisi kuulemma leikattu jos olisi 1-2 -vuotiaana huomattu, turhaan.. paljon siis tehdään turhia kosmeettisia leikkauksia pienille varmuuden vuoksi. :(

Lisäyksenä vielä ettei se litteäkalloisuus / epäsymmetrisyys johdu aina nukuttamisasennoista vaan Husukkeen lääkäri epäili enemmänkin että on jo kohdusta saakka alkanut muotoutumaan omaan muotoonsa, liittyy esim. sydämen muotoiseen kohtuun.
Ja lienee osin perinnöllistä sillä ei itsellänikään täysin symmetrinen pää ole vaan hieman littana takaraivolta.
Meillä tosin pojan pää kasvoi hurjaa vauhtia ja meni yläkäyrillä, esikoisella taas toisin päin, oli epäsymmetrinen ja pieni pää. Esikoinen aloittaa koulun ja osaa jo lukea ja innokas opiskelemaan joten ei ole hänen oppimiskykyihinsä pään muoto vaikuttanut.
Kolmannella kasvaa keskikäyrällä mutta ei ole pallon muotoinen hänenkään päänsä..

Eikö AP:lle ole sanottu ammattilaisten puolesta että tuo on normaalia ja hyvin yleistä?

Ei ilmeisesti kun katselet toisten vauvojen päätä ja toivot että olisi normaalia, se on, nyt rauha maahan.

Ei tuon ikäisen vauvan kuulukkaan olla pää pystyssä jatkuvasti, niskalihakset kehittyy pikkuhiljaa, ei ole mitään syytä panikoida.

Kallo on vielä hyvin pehmeä koska synnytyksen takia se on pakko ollakkin pehmeää sen luun. Kestää jonkin aikaa että alkaa kovettumaan.

Neuvolassa on käyty, ja terkkari (tällä kertaa eri kuin yleensä) sanoi ettei ole mitään syytä huoleen, vauvan pää on hyvän muotoinen. :)

Näistä teidänkin viesteistä sain jo paljon mielenrauhaa, ja olo on ollut viime päivinä huomattavasti helpottuneempi. Kiitosta vielä kaikille vastanneille...!

Eräs lastenlääkäri sanoi ettei sillä oikeastaan ole kuin hetkellista haittaa jos lapsi on paljon yhdessä asennossa. Tietysti pää saattaa olla littanampi jommalta kummalta sivulta tai takaraivosta, mutta kaikilla pyöristyy pää jahka alkaa itse liikkumaan.

Eli siis pysyvää haittaa ei ole.

Sinulla ap taitaa olla taipumusta ahdistuneisuuteen muutoinkin? Pyri siitä eroon, esim. asiasta on paljon kirjallisuutta ja terapia voisi auttaa ja joku mielekäs harrastus.

Erittäin yleistä tuo kallon 'litteys'. Mutta ap:lle uskaltaisin diagnosoida yleistyneen ahdistuneisuushäiriön. Tunnustan tuosta paniikista itseni. Lapsillani olen ehtinyt pelätä hyvin paljon monenlaista, aivokasvaimesta touretteen. Vaikka järjellä jotenkin tajuaa ettei kaikkiin pelkoihin ole syytä niin silti se pelko on niin lamaannuttava että alkaa ajattelemaan ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin pelätty sairaus tmv.

En millään suostu uskomaan, että kenenkään muun vauvalla ei taatusti ole yhtä littana pää, mitä minun uusavuttomalla tuttavapariskunnalla. Tunnen heidät koiraharrastukseni parista ja suoraan sanottuna en soisi heidän omistavan edes sitä koiraa. :D

Se vauvan pää on oikeasti tosi muotopuoli, se lattanapäämuoto näkyy ihan kasvoissa asti. Hiukan ollaan yritetty neuvoa sitä äitiä siitä ja on se nyt yrittänytkin skarpata vauvan kanssa. Mutta noh, kaikista ei ole äideiksi, eikä varsinkaan iseiksi.

Sulla kuitenkin kuulostais olevan asiat kohtalaisen hyvin. Ja kyllä pieni lattaisuus suoristuukin ajan kanssa.

mun tytöllä on pää aina vaan suipponeva (onko toi sana?) vasemmalle, koska se otettiin imukupilla ulos... en ole murehtinut, luulis että se siitä normalisoituu, ja se on nyt kohta 11kk.. tai sit se vihaa mua teininä, ku en jaksanu synnyttää sitä ilman apuja, ja pilasin sen pään :,(

Yhteistyössä