apua tarvitsisin 4kk vauvan nukuttamisessa

Meillä on nyt mennyt nukuttaminen lähes mahdottomaksi.

Tyttö nukkuu yleensä 3-4 päikkärit päivässä ja tämän lisäksi 11h yössä. Yleensä jaksaa olla hereillä n. 1,5-2h kerrallaan. Tähän asti aamulla ja päivällä nukuttaminen on ollut vaivatonta, yleensä olen vain laittanut tytön omaan pinnasänkyynsä tutin kanssa. Illalla ja yöunille nukuttaminen onkin sitten ollut jo haastavampaa.

Nyt ei sitten meinaa nukahtaa millään, ei auta laittaako aikaisemmin vai myöhemmin nukkumaan. Hirveä huuto on seurauksena lähes joka kerta. Olen yrittänyt rauhoittaa viereen, rauhoittaa syliin yms. Nyt sain lopulta rauhoitettua ja nukutettua heijaamalla vaunuja. Välillä saan hyydytettyä tytön kantoliinaan.
Syömään tyttö ei suostu ennen nukahtamista vaan aina vasta unilta herätessään (imetän).

Kuukauden sisään on opittu kääntymään selältä vatsalle ja alahampaat puhjeenneet, voiko tämä edelleen vaikuttaa?

Lisäksi tyttö heräilee öisin paljon. Eka unipätkä on n.3h (ennen oli 5h) ja siitä herätään 1-2h välein. Olen imettänyt 2h välein ja muuten tarjonnut tuttia jos hyytyisi sillä. Nyt tarkoituksenna on aloittaa maissivelli ja pullosta iltaisin, jos tämä auttaisi iltanukahtamiseen ja yöllänukkumiseen.

Onko kellään kokemusta vastaavasta ja apuja tarjottavana? Itseäni väsymys rupeaa painamaan ja jaksaminen on vähissä.
 
Meillä iltanukuttaminen muuttui totaalisesti, kun jätin pois iltaimettämisen ja tilalle tarjottiin pullosta velliä. Tällöin myös isän oli mahdollista nukuttaa tyttö, mikä tietysti helpotti minua. Kun tyttö oli 5 kk, hän alkoi syödä iltapalaksi puuroa ja unille mentäessä otti vielä pullosta maitoa. Pian tyttö jättikin itse pois yösyönnin, eli imetin käytännössä viimeisen kerran n. klo 19 ja seuraavan kerran vasta aamulla. Nyt tyttö 6kk ja nukkunut kuukauden omassa huoneessaan illasta aamuun asti (klo 21-6.30). Suosittelen siis, että otat vellit käyttöön ja jätät iltaimetyksen pois.
 
meillä ei maissivelli auta mitenkään yönukkumiseen,herää 2-5h välein vellistä huolimatta. puuro ois täyttävämpi,aletaan kokeilee sitä kohta kun poika on5kk.
meillä on sellainen jättijumppapallo, siihen istutaan poika syliin ja pientä "pomppimista".nukahtaa joka ilta siihen vellin jälkeen. käytettiin palloa ennen vatsakipuihin, nyt se on toiminu nukutuksessa..
 
Millainen on teidä iltarytmi? Oletko esimerkiksi kokeillut, että tissittelette illan aikana ja hämärrätte asunnon yötävasten, käytte hampaan ja kasvojen pesulla. Olette sohvalla sylikkäin ja rauhoitutte katselemalla vaikka telkkaria tai kirjaa. Sitten kun tuntuu että lapsi on rauhallinen ja olisi valmis nukkumaan, menette makkariin ja annat vielä pullosta iltavellit hämärässä (joko sylissä tai sängyssä ), jonka jälkeen pieni unilaulu silitellen ja hoivaten (sylissä/sängyssä ). Jätät lapsen sänkyyn ja poistut viereltä ja palaat jos alkaa itkemään lohduttomasti. Sama alusta, eli silittelyä ja hoivaamista ja sitten taas poistut, niin kauan kuin on tarvis.

Öihin en osaa sanoa mitään, kun meilläkin vielä huudellaan pitkin yötä ja syödään joskus tiehämmin ja joskus ei lainkaan. Tyttö siis 7kk.

Ja jos maissivelli ei tuota tulosta, voi ihan hyvin kokeilla riisivelliä.
 
Meillä auttoi ainoastaan puuron aloitus, aloitettiin heti 5-kuisena. 2 dl illalla puuroa, sitten rauhoittavat iltarutiinit ja imetys, omaan sänkyyn nukkumaan. Lisäksi aloin kokeilemaan sellaista, etten puuttunutkaan vauvan heräämisiin yöllä mitenkään, koska ei itkenyt, vaan ähisi tai jokelteli. Oli hieman väsyttävää kuunnella joskus n. tunninkin ajan klo 4 jokellusta omassa sängyssä, kun itse oli ihan poikki ja tiesi, että vauva nukahtaisi 5 min. jos imettäisi. Näin pidemmän päälle se kuitenkin taisi kannattaa, sillä nyt vauva nukkuu 12 h heräämättä. On nyt 6,5 kk. Meni muutama viikko, että loppui heräilyt, kun antoi vaan itsekseen turista, tai jos vähän itkaisi, kävin laittamassa tutin suuhun, mutta en imettänyt.

Muistan kyllä, että 5 kk tienoilla oli minunkin vauvallani sellainen tyytymättömyys-käninä-kausi, ja esim. päiväunille nukuttaminen oli hankalaa, unia oli kuten teilläkin 4 päivässä. Tuntui siltä, että sain jatkuvasti olla vauvaa nukuttamassa. Mutta se helpotti pian, siis toivottavasti teilläkin. Siinä iässä usein on kuulemma vauvalla sellaista kiukkuisuutta ja turhautumista, kun ei oikein osaa lähteä liikkeelle, vaikka kovasti haluttaisi... Ja unia voi rikkoa uudet taidot, esim. tuo mahalleen kääntyminen, jota harjoitellaan sitten yöllä ja päivällä.

Tsemppiä sinulle, ja puuroa vauvalle, heti kun on "lupa"!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jospi:
Millainen on teidä iltarytmi? Oletko esimerkiksi kokeillut, että tissittelette illan aikana ja hämärrätte asunnon yötävasten, käytte hampaan ja kasvojen pesulla. Olette sohvalla sylikkäin ja rauhoitutte katselemalla vaikka telkkaria tai kirjaa. Sitten kun tuntuu että lapsi on rauhallinen ja olisi valmis nukkumaan, menette makkariin ja annat vielä pullosta iltavellit hämärässä (joko sylissä tai sängyssä ), jonka jälkeen pieni unilaulu silitellen ja hoivaten (sylissä/sängyssä ). Jätät lapsen sänkyyn ja poistut viereltä ja palaat jos alkaa itkemään lohduttomasti. Sama alusta, eli silittelyä ja hoivaamista ja sitten taas poistut, niin kauan kuin on tarvis.

Öihin en osaa sanoa mitään, kun meilläkin vielä huudellaan pitkin yötä ja syödään joskus tiehämmin ja joskus ei lainkaan. Tyttö siis 7kk.

Ja jos maissivelli ei tuota tulosta, voi ihan hyvin kokeilla riisivelliä.
Iltarytmimme on aika lähellä kuvailemaasi. Käydään vaihtamassa yöpuku ja pestään kasvot, hampaat yms. Sitten sylissä oloa tutin kanssa ja rauhoittumista. Usein on keinutuolissa sylissäni kun katselen telkkaria. Tuo tissittely ei onnistu, syömisen kanssa meillä on jatkuvasti ongelmia ja tyttö syö vain herättyään unilta. Tämän takia ajattelinkin velliin ja pulloon siirtymistä viimeisenä syöttönä, jos se vähän helpottaisi tuota kiukuttelua. Ja tosiaan sänkyyn viedään vauva rauhallisena, sitten unilaulu ja tutti suuhun ja lähden pois. Tarvittaessa käydään tyynnyttelemässä ja laittamassa tuttia kunnes rauhoittuu.

Ongelmana on nyt siis nuo päiväunet. Niille olen myös rauhoittanut ensin sylissä ja sitten sänkyyn tai vaunuihin. Vaunuihin hyytyy ihan nätisti heijaamalla, mutta tuolla sängyssä tulee ihan hirveät itku kohtaukset. Aikaisemmin ei sängynkään kanssa ollut ongelmia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Montalcino:
Meillä auttoi ainoastaan puuron aloitus, aloitettiin heti 5-kuisena. 2 dl illalla puuroa, sitten rauhoittavat iltarutiinit ja imetys, omaan sänkyyn nukkumaan. Lisäksi aloin kokeilemaan sellaista, etten puuttunutkaan vauvan heräämisiin yöllä mitenkään, koska ei itkenyt, vaan ähisi tai jokelteli. Oli hieman väsyttävää kuunnella joskus n. tunninkin ajan klo 4 jokellusta omassa sängyssä, kun itse oli ihan poikki ja tiesi, että vauva nukahtaisi 5 min. jos imettäisi. Näin pidemmän päälle se kuitenkin taisi kannattaa, sillä nyt vauva nukkuu 12 h heräämättä. On nyt 6,5 kk. Meni muutama viikko, että loppui heräilyt, kun antoi vaan itsekseen turista, tai jos vähän itkaisi, kävin laittamassa tutin suuhun, mutta en imettänyt.

Muistan kyllä, että 5 kk tienoilla oli minunkin vauvallani sellainen tyytymättömyys-käninä-kausi, ja esim. päiväunille nukuttaminen oli hankalaa, unia oli kuten teilläkin 4 päivässä. Tuntui siltä, että sain jatkuvasti olla vauvaa nukuttamassa. Mutta se helpotti pian, siis toivottavasti teilläkin. Siinä iässä usein on kuulemma vauvalla sellaista kiukkuisuutta ja turhautumista, kun ei oikein osaa lähteä liikkeelle, vaikka kovasti haluttaisi... Ja unia voi rikkoa uudet taidot, esim. tuo mahalleen kääntyminen, jota harjoitellaan sitten yöllä ja päivällä.

Tsemppiä sinulle, ja puuroa vauvalle, heti kun on "lupa"!
Mukavaa kuulla että vastaavaa löytyy muiltakin. Tosiaan tuota puurolupaa odotellaan kuin kuuta taivaalta, olen melkoisen varma että se tulee ratkomaan ison osan ongelmista.

Kunhan saadaan tuo tukevampi iltapala niin voisin varmaan myös kokeilla tuota yöimetyksen vähentämistä. Nyt olen jo tehnyt samaa kuin sinä eli jos vauva innoissaan jokeltelee ja säheltää klo 03 sängyssä niin olen antanut olla ihan rauhassa, joka kerta on kyllä nukahtanut omia aikojaan. Toki hiemanhan se siinä vieressä torkkuminen hattuun välillä ottaa :D
Enemmän meillä häiritsee se puolihorteessa säheltäminen ja käsien syöminen. Siihen olen yrittänyt tuttia tarjota tai sitten rintaa, ehkä tuota rinnankin tarjoamista voisin pidentään 3h.
 
Juu, sen puheen pulputtamisen ja äheltämisen kuuntelu keskellä yötä tosiaan oli hieman väsyttävää (vaikka joskus kyllä huvittikin kovasti). Siinä sitten itse yrität hievahtamatta maata ja nukkuakin... Mutta kannustan kyllä kovasti noihin yösyöttöjen ja muidenkin vauvan auttamisen (esim. tutti) välttämiseen, jos vauva ei itke, etenkin siinä puolen vuoden tienoilla. Usein kai vauva ei ole nälkäinen, mutta vauva ja äiti ovat molemmat tottuneet siihen, että kun vähänkin herätään, niin tissillä tai tutilla nukahdetaan uudestaan, ja siitä voi seurata turha kierre. En ole asiantuntija, mutta itselläni se vähitellen vähensi heräilyt nollaan! Varmasti moni vauva tarvitsee enemmän lohtua ja tukea myös yöllä, jotkut voivat tarvita vielä ruokaakin. Vauvan itkettämistä ja yksin jättämistä kyllä kammoksun. Mutta jos vauveli vaan herää ja höpöttelee ja puhisee ja piereskelee ja ähisee, niin voi kokeilla antaa olla vaan ja nukahtaa itsekseen!
 

Yhteistyössä