APUA TARVITAAN!!

Neuvokaapas kokeneemmat..pitäisi saada 2,5-vuotias poika pois vaipoista.On tosi fiksu muksu ja tietää mitä varten on potta ja pönttö, mutta saa kauheita raivareita kun yritän saada aamupissalle potalle jne.
Osaa käydä melkein joka kerta kakalla pöntöllä tai potalla, mutta välillä tuntuu että tekee kiusallaan tarpeet housuun.Mikä avuksi?Aina ei kerkeä reagoimaan, kun on toi 10kk vanha tyttökin..
 
Meillä poika 2v8kk on ollut pariin otteeseen täysin kuiva,mutta takapakkia on taas otettu ja vaippoihin palattu. Olen ajatellutkin,että varmaan on pikkusiskolla 1v2kk osuutta asiaan...hyviä neuvoja en osaa kyllä antaa. Raivareita ei saa,mutta on taas vaan se vaihe ettei potat ja pytyt kiinnosta :/
 
Minä otin aikanaan kylmästi vaipan pois käytöstä, kun huomasin että lapsi osaa pidättää ja hallita pissaamistaan. Ihan aluksi annoin juoksennella kotona paljain pyllyin ja käytin pytyllä, kun se kiinnosti enemmän kuin potta. Meillä lapsi oli aikainen yksilö, päiväkuiva 1v10 kk ja yökuiva 2v. Satunnaisesti tulee tietenkin vahinkoja (ja usein useampi putkeen), mutta en niistä mitään numeroa tee. Pikkuveli (1v nuorempi) meilläkin oli harjoittelua häiritsemässä, mutta kylläpä se silti sujui. Nyt lapsi on 2v7kk eikä tulis mieleenkään enää vaippoja laittaa. Itse menee pissalle ja kakalle ja vetää ovenkin perässään kiinni ettei häiritä. Pyyhkimisessä vain enää apua tarvitsee.
 
Sama juttu meillä 2v tytön kanssa eli otin vain vaipan pois päiväkäytöstä. Tyttöhän ei suostunut ennen sitä ollenkaan potalle, mutta kun vaippaa ei enää ollut ja muutaman kerran tuli pissat housuun, niin johan halusi potalle ja vieläpä pöntölle kokeileen. Nyt ollaan päivät kuivana ja yöllä on vielä ollut vaippa. Meillä on ongelmana kakkaaminen eli tyttö ei suostu sitä tekemään muualle kuin vaippaan/housuun. Tosi vaikeaa opettaa pois siitä tavasta, kun kakka-aika ei ole mikään säännöllinen. Meilläkin on sellainen tilanne, että olen paljon kiinni 8kk:n ikäisen vauvelin hoitamisessa eli ei pysty keskittyyn siihen "kakattamiseen". Onko kellään vinkkejä tähän?
 
Meillä oli aluksi myös kakkavaippa käytössä. Tosin osasi ilmaista asian ja haki vaipan kun kakatti. Jos yritin pakottaa potalle, alkoi panttamaan mikä ei ole hyvä juttu. Meillä kakkavaipat poistui itsestään, kun meni hoitoon siinä 2 v ja näki samanikäisten lasten käyvän kakalla potalla.
 
Minä unohtaisin koko pottailun pariksi viikoksi jotta siihen liittyvät negatiiviset kuviot unohtuisi lapselta ja sitten jättäisin vaan sen vaipan pois, kuten edelläkin ehdoteltiin. Minä muuten huomasin et jos lapselle laittoi yöksi vaipan "varmuuden vuoksi" niin se oli aina aamulla märkä, jos taas sen jätti pois niin sänky oli kuiva. Voihan sen sängyn suojata jollain harjoittelun ajaksi. Älä stressaa asiasta! Kohta on kesäkin tulossa ja pyykkiä tulee paljon vähemmän B)
 
Älä hätäile, meille sanottiin neuvolassa et ei oo kiirettä, pojalla varsinkaan. Poika oli silloin 2 v ja 8 kk (pikkusiskon nla). Odotin kyllä vähän muunlaista kommenttia ;) . Aikanaan sekin oppi, ensin pissaamaan pönttöön ja ulos ja lopulta kakkaamaankin. Harjoitelkaa vaikka kesällä kun voi pissata ulos, se on jännää =) .
 
Meillä käytin pitkä "kamppailu" ja edelleen ollaan opetusvaiheessa, mutta voiton puolella. Vaippa vaan jätettiin pois, edelleen yöllä ja ulkona käytetään (kun talvi ja pojalla virtsatie ongelmia)
Aluksi käytin poikaa vessassa usein (2tunnin välein ) ja yleensä pissa tulikin. Onnistuessa kovat kehut, välillä äidiltä kovat taputuksetkin. Päiväkodissa antoivat aina tarran. meillä kanssa välillä aina kauhee tappelu pöntölle menosta, mutta jossain vaiheessa se vain jäi pois. Jos vahinko sattui kerroin miksi olisi hyvä ilmoittaa hädästä ja että se kuuluu tehdä pönttöön ei housuun. Nyt poika ilmoittaa hädästään, ja useimmiten ollaan aina keritty pöntölle. Vahinkoja ei satu enää päivittäin, yövaipatkin olleet nyt useimmiten kuivia. Ja vaikka pojalla olisi ulkona vaippa ilmoittaa hän hädästään ja silloin mennään vessaan.
N. 2kk meni että päästiin tähän pisteeseen, vaatii vaan pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaista opettamista. Kyllä jokainen lapsi sen oppii ennemmin tai myöhemmin.
 
Meillä oli myös käytössä palkitsemis-systeemi aina kun poika kävi potalla/pöntöllä tarpeillaan. Eli ostin ison tarra-arkin motskaritarrjoja (nämä tietty lapsen oman mieltymyksen mukaan) ja aina kun kävi vessassa sai valita tarran ja liimata seinällä olevaan pahviin. Toimi erinomaisesti ja jäi pikkuhiljaa pois, kun tarrat loppuivat. Myös kannustus tyyliin "kaikki isotkin pojat käyvät jo pöntöllä" auttoi... kärsivällisyyttä! Vahinkoja sattuu kaikista konsteista huolimatta, eikä niistä kannata välittää. Sitäkin enemmän kehuja sitten, kun onnistuu pissit/kakat pottaan! =)
 

Yhteistyössä