Apua SOSEIDEN aloittamiseen

Hei,

olen nyt aloittanut soseet ja vielä mietityttää että teenkö kaikki oikein.

Olen antanut nyt melkein joka päivä vähän maissiperunaa mutta poikani ei siitä tykkää joten pari tl olen jotenkuten saanut alas. Sitten olen maistattanut luumuakin n. 4 krt viikossa että suoli toimisi. Parina päivänä olen lisännyt maissiperunan joukkoon teelusikallisen porkkanasosestta mutta poika ei siitä välitä. Tänään annoin pari tl pelkästään porkkanaa ja se meni ihan hyvin, näytti tykkäävän tai sitten oli sen verran nälkäinen sillä maitoa meni sen jälkeen n. 120ml

Miten nyt jatkossa etenen? Maistatanko joka viikko uuden maun ja annan pelkästään sitä sen viikon ajan ja sitten kun kaikki maut on kokeiltu niin sitten voi antaa esim kasvista aamupäivälä ja hedelmää sitten myöhemmin.

Vai annanko aamupvällä tuttua kasvissosetta ja myöhemmin uutta makua?

Aloitanko hedelmäsoseiden maistelun vasta sitten kun kaikki kasvismaut on kokeiltu? Maistatin kyllä yhtenä pvänä vadelmaapäärynää mutta ei siitä hirveästi myöskään välittänyt.
 
Hei, meillä ei vauva suostunut syömään lämpimiä ns. kasvisruokia ollenkaan, itkun ja kiukun takana ja sylki vaan pois. Mutta kun laitan kasvista ja lusikanpäähän hedelmää niin johan uppoaa. eli meillä täytyy syödä sekameteli soppana. itse aloitin kasviksilla 3kk vanhana ja annoin heti komasosa purkin ja jos ei mitään niin annoin sen mitä jaksoi syödä. annoin jo parin päivän jälkeen perunamaissia jne. sit kun ymmärsin et ne ei mee muuten ku hedelmäsoseen kans sekaisin niin aika rohkeesti olen hedelmäsoseitakin antanut, ensin annoin persikkaa ja mangoa sit niitä yhdessä esim. persikkamahgo tai persikkapäärynä. Niistä ei tullut mitään niin aurinkoinen,punaposki, metsämarjat, kuningatar. Banaania annoin vasta 4kk+ ja omenaa en ole kyllä vielä antanut. Mä en oo ymmärtänyt tuota annetaan yksi teelusikka ja sillä siisti. Tokko tuo yksi teelusikallinen mahalle mitään tekee jos on tehdäkseen. ehkä kolmasosa purkista on hyvä aloitus kokeilu. Ja me tosiaan ekana maisteltiin ihan vaan kasviksia. Mut toki jokainen tyylillään. Nyt kun olen vauvalle saanut menemään lämpimät ruuat hedelmän kanssa niin nyt olen aina ruokailun aikana antanut ihan pelkkää lämmintä että oppisi vielä syömään ilman hedelmäsotkua. Ja kyllä pikkuhiljaa on syönyt ihan pelkän lämpimän ruuankin ilman makeaa. Ei se ole niin että jos annat kasvisten seassa hedelmää ettei vauva koskaan enää suostuisi pelkkää kasvistä syömään. Meillä ainaki lapset vaan kiukustuu ja soseiden syönti enemmän tökkii jos annetaan vaan yks tl kerrallaa, eihän siihen edes pääse makuun. Nytkin kun antaa sosetta pari ensimmäistä teelusikkaa niin yleensä vähän puistattaa tai katsoo silleen et; hei mitä sä mullle annat, mut sen parin lusikan jälkeen ruoka onkin hyvää kun suu tottuu. Mutta tosiaan tämä on vain minun mielipide :)
 
NAJ
Mä aloitin soseet 6kk iässä, ensin maissia 1 tl ekana päivänä, toisena 2 tl, kolmantena 3 tl jne. Viikon kuluttua annoin syödä sen minkä jaksaa, ja lisäsin seuraavan maun ja uutta makua ekana päivänä maissin sekaan 1 tl, tokana 2 tl ja kolmantena 3 tl, sen jälkeen taas uusi maku ja tein samalla tavalla että taas 1 tl jne kunnes kolmannen päivän jälkeen niin paljon kuin maistui, tässä vaiheessa oli siis sekaisin kolmea eri makua. Tein soseet uuden maun tulessa kuvioihi mukaan suhteella 1 tl uutta makua 2 tl jo maistettuja makuja.

uuden maun annoin aina aamulla (kuten aloitusvaiheessa soseet muutenkin) jos olisi tullut vatsavaivoja, olisi huutanut sitten päivällä. Kolme viikkoa taidettiin syödä kasvissoseita, sitten mukaan hedelmät. 7kk iässä aloitetiin viljat, kaksi viikkoa maisteltiin viljoja (viikko ekaa makua, toisella viikolla kahta eri viljaa) sitten jouduttiin aloittamaan lihat 7,5kk iässä (olisin halunnut odottaa 8 kk ikään asti, mutta kasvun takia oli pakko aloittaa aikaisemmin) lihoja maisteltiin myös ensin yhtä makua viikko, sitten toisella viikolla jo kahta eri lihaa. Seuraava uusi tuote tuli vasta 10 kk iässä kun aloitettiin hapanmaitotuotteet, tässä samalla tavalla ensin viikko jogurttia, sitten nopeampaan tahtiin. Tämä siksi että suolisto saa rauhassa tottua uuteen ruoka-aineeseen. 8-10 kk maisteltiin sitten erilaisia hedelmiä, viljoja, lihoja, lisää kasviksia.

Alkuun syötiin vain yksi ateria päivässä kuukauden ajan, mutta sitten lisätiin aamupuuro kun viljat tuli mukaan, päivällinen kun lihat tuli mukaan ja iltapuuro 8kk iässä.

T:NAJ+Neiti 10kk
 
Meillä bataatti oli parempaa kuin peruna, kuorit ja pilkot yhden ison bataatin, keität ehkä n. 15 minuuttia että on pehmennyt, sitten soseutat esimerkiksi sauvasekoittimella hieman keitinvettä mukana, eikä mitään muuta tarvita.
Bataatti oli minunkin mielestä hyvän makuista, se on makeampaa ja ehkä voisi muistuttaa hieman porkkanaakin josta vauvasi pitää.
Loput voit pakastaa mitä jää.
 

Yhteistyössä