Apua sitkeään hiivatulehdukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaana

Vieras
Nyt tosiaan tarvin kaikki vinkit. Olen raskaana rv 33, ja hiivatulehdus vaivannut pahana jo yli 2kk. Lääkärissä toki olen käynyt ja on näytteet otettu. Canesten kokeiltu, useampi kuurikin. Gyno-dactarin kokeiltu. Näiden perään yritetty myös Lactalia jotta ph pysyisi tasapainossa, sekä myöskin Femifloria. Hiiva palaa aina heti kun kuuri on ohi, eikä nuo ph:n tasapainottajatkaan siis tehoa. Nyt ei lääkärilläkään enää ollut muuta keinoa kuin Fluconazol, joka vei oireet viikoksi, mutta nyt ne on taas palanneet.

Lääkäriin toki otan taas yhteyttä, mutta olisko täällä jollain vinkkejä?

Monia juttuja olen kokeillut mitä netistä olen löytänyt, kuten että käytän vain puuvillaisia alushousuja ja pesen ne aina vähintään 60 asteessa. Syön maitohappobakteeria päivittäin, syön viiliä, juon piimää, yritän välttää sokeria ainakin jonkin verran. Raskaana ollessa vain tuntuu vaikealta ottaa ruokavaliosta kokonaan pois hiiva, sokeri ja vaaleat viljatuotteet. Tuntuu ettei sitten saisi syödä enää mitään.

Saatoin unohtaakin jo mitä kaikkea olen yrittänyt, mutta auttakaa nyt että pääsen vihdoin tästä kiusallisesta vaivasta.

Mulla on aikaisemmin sekä raskaana ollessa että "normaalisti" ollut hiivasta paljon päänvaivaa. Mulla auttoi siirtyminen kuukuppiin eli vaikka valkovuotoa olis runsaasti, koita olla ilman pikkuhousunsuojaa (jos sellaista oot käyttänyt). Lisäks kannattaa ainakin öisin olla ilman pikkuhousuja ja päivälläkin, jos kehtaa :) Alapesu pelkällä vedellä, mulla alkaa oireet heti, jos mitään pesuainetta käytän. Aikanaan hiivakierteen poikkisaamiseen auttoi lactalin lisäksi säännöllinen sipaisu perusvoidetta häpyhuulille + limakalvoille, jotka olivat siis mulla ainakin kuivat ja siksi hiivaherkät.

Minulla on yksinkertaisesti auttanu vain hiivaton,sokeriton ja vehnätön ruokavalio.
Paras keino. Suosittelen ainakin kokeiltavaksi.

Ja hyvänen aika jäähän sinulla vielä paljonkin ruokia mitä voit syödä.

Nyt mua kyllä väsyttää enkä lukenu tarkkaan tekstiäsi, mutta onko miehesti syöny hiivatulehdukseen kuurin? Jos ei, niin pyydä resepti hälle ja hoidat itsesti samaan aikaan (sinä et voi ottaa suun kautta olevia hiivalääkkeitä) niin ainaki on poissuljettu se, ettei vaiva tuu mieheltäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja toisilla näin;24026651:
No oot varmaan tehny kaiken tarvittavan. Helppaa varmaan sit kun raskaus on ohi.

Ei välttämättä. Minulla ei ainakaan ollut. Ainut mikä autto niin oli että yksinkertaisesti jätin sokerin, hiivan ja venhän pois. Tai minimoin ne hyvin vähäiseksi. Ilman sokeria pystyn olemaan pitkäänkin mut hiivaa tahtoo olla ruisleivässä.

Syö runsaasti hapankaalia. Auttaa sitkeään virtsatieinfektioihin ja hiivatulehdukseen. Kaveri ei ensin uskonut, mutta vaivat pahenivat niin, että jo alkoi hapankaali maistua. Kiitteli myöhemmin, että hyvin tehosi ja makuunkin tottui. Ihan hyvää esim. grillimakkaran kaveriksi.

Mies kannattaa muuten myös hoidattaa, jos tilanne jatkuu. Miehen hiiva saattaa olla oireeton, mutta jatkaa naisen hiivatulehdusta aina uudestaan ja uudestaan. Toki raskausaikana on helposti tuota hiivaongelmaa muutenkin kroonisena.

Pikkuhousunsuojia en ole käyttänyt muuta kuin Canesten- ja Gyno-Daktarin-hoitojen aikana, koska siitä lääkkeestä tulee sellaista töhnää aina seuraavana päivänä (kai se muuten on normaalia?).
Yöllä olen ilman pikkareita ja päivällä aina lääkekuurin jälkeen kun ei sitä vuotoa vielä tule niin runsaasti. Mutta kun oireet tulee takaisin niin se valkovuodon määrä on todella runsas, enkä kestäis ilman pikkareita olla.
Pesussa käytän jotain apteekista ostettua pesuainetta, joka on alapesuun tarkoitettu. Tosin ehkä tuonkin vois jättää pois.
Tuota perusvoiteen käyttöä voisin vielä kokeilla, mahtaisko esim. Bebanthen sopia? Sehän on myös limakolvoille tarkoitettu.

Ja uskon myös, että tilanne rauhoittuu synnytyksen jälkeen, koska aiemmin ei ole tälläistä vaivaa ollut. Ei aiemmissa raskauksissa eikä muutenkaan.
Nyt kuitenkin teen kaikkeni, että tilanne olisi edes vähän parempi jo ennen synnyntystä, koska olen kuullut, että jos synnytksessä on paha hiivatulehdus päällä, tulee helposti myös pahat repeämät, koska limakalvot ovat jo valmiiksi rikki ja todella arat ja herkät, kuin paperia.

Mä oon käyttänyt lipolania / aqualania. Koitin tota bepantheniakin, mutta siitä tuli mulle vaan lisää kutinaa, oli jotenkin paksua/hengittämätöntä??? En tiedä miksi se ei käynyt, vaikka tosiaan on limakalvovaurioihin myös...

Miehellä ei tekemistä tän kierteen kanssa. En ole seksiin pystynyt lainkaan tän vaivan takia, eli ei siitä ainakaan voi johtua. Ja siis olen kyllä jättänyt esim. vaalean leivän, pullat, kakut, karkit ym. jo pois, mutta tuntuu jotenkin mahdottomalta jättää kaikki hiiva, sokeri ja vaaleat viljat pois. Tai sitten mulla on vaan tosi suppea ruokavalio.

Ehdottomasti alapään pesuaine pois. Se ei ole yhtään tarpeellinen. Bepanthenin lisäksi voisit öljyillä emätintä.

Pahat repeämät tulevat ulko- eikä sisäpuolelle ja siihen ei hiiva vaikuta. Aisoissa se kannattaisi pitää siksi että vauva saa hiivan (napaan, sammasta) ja mitä enemmän hiivasientä on, sitä pahemmin noi oireilee vauvalla.

Mulla lievästi atooppinen iho ja joskus tota aqualania kokeilin ja pahensi ihottumaa, enkä sitä sit oo enää uskaltanut edes ostaa. Kuitenkin humektan sopii, syytä en tiedä. Mutta voiskohan tota humektania kokeilla? Eikös ne ole aika samantapaisia aqualanin kanssa?

Mulla aiemmin tehty aina eppari, enkä noista repeämistä nyt siis niinkään tiedä, mutta mulla siis menee paikat rikki nytkin koko ajan esim. kun pyyhin vessassa, joten kyllä taitaa aika heikossa kunnossa olla että venyis yhtään.

Korjaan, että mulla on ollu Aqualan L-voidetta ja kun tuolta netistä katoin, se luokitellaan samaan kategoriaan kuin Humektaan eli kosteuttava perusvoide (ei hoitava tms.). Et varmaan häviä mitään vaikka kokeilisit...

Mulla aiemmin tehty aina eppari, enkä noista repeämistä nyt siis niinkään tiedä, mutta mulla siis menee paikat rikki nytkin koko ajan esim. kun pyyhin vessassa, joten kyllä taitaa aika heikossa kunnossa olla että venyis yhtään.

Siis tuleeko sulle haavoja välilihaan, kun pyyhit, vai jyystätkö sillä paperilla ulkoisten häpyhuulten sisäpuolelta? Ota käsisuihku käyttöön ja pyyhi vain "ulkopuolelta". Jos ei käsisuihkua ole tarjolla, niin kärsi tahmeasta olosta. Ja jätä se pimpinpesuaine pois.

Näin mäkin ajattelin, Humektan on muistaakseni vähän kevyempää kuin Aqualan, mutta ei niillä suurta eroa kuitenkaan ole. Sen takia en käsitäkään miksi Aqualan ei mulle sovi, mutta Humektan sopii. Vielä sen verran jos ehdit vastata, niin käytitkö tuota vain pesun jälkeen, vai ihan mennen tullen vessareissun yhteydessä?

[QUOTE="vieras";24026656]Minulla on yksinkertaisesti auttanu vain hiivaton,sokeriton ja vehnätön ruokavalio.
Paras keino. Suosittelen ainakin kokeiltavaksi.

Ja hyvänen aika jäähän sinulla vielä paljonkin ruokia mitä voit syödä.[/QUOTE]

Tuota olisin ehdottanut minäkin. Ja kannattanee mieskin hoidattaa, ettei jatkuvasti tartuta. Jalkasienessähän "hoidetaan" sukat ja kengätkin...

No siis käytännössä ne haavaumat tulee ihan siitä hiivasta itsessään (kerroinhan että on paha hiivatulehdus), mutta normaalisti paperilla pyyhiminen ei ainakaan asiaa auta, kuten ei myöskään liiallinen suihkuttaminen. Paikat siis on niin arat, että menee rikki joka kerta kun käyn suihkussakin.

[QUOTE="vieras";24026875]Siis tuleeko sulle haavoja välilihaan, kun pyyhit, vai jyystätkö sillä paperilla ulkoisten häpyhuulten sisäpuolelta? Ota käsisuihku käyttöön ja pyyhi vain "ulkopuolelta". Jos ei käsisuihkua ole tarjolla, niin kärsi tahmeasta olosta. Ja jätä se pimpinpesuaine pois.[/QUOTE]

Tosta käsisuihkusta vielä, että mun kropalla toimii homma niin, että yksi alapesu päivässä on ok. Jos enemmän - tulee hiivaa. Raskaana ollessa ja hiivan ollessa päällä pahimmillaan on vaan välillä "henkinen pakko" pestä vähän useammin, kun valkovuotoa tulee norona jne. Silloin mulla auttoi huolellinen kuivaus ja toi aikaisemmin mainostamani rasvaus. Ja muutenkin oon huomannut, että rasvaus aina just pestyyn alapäähän, muuten saattaa vaan lisätä kutinaa... Mä oon siis todella painiskellut tän aiheen parissa, kop-kop, onneks on ohi...