Apua sisustuksen (tuolien) valintaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaaleansininen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaaleansininen?

Vieras
Olen ostamassa kahta tuolia pienen ruoka/työpöydän ääreen. Huoneen seinistä kolme on valkoisia, yksi vaaleahkot harmaa. Lattia on pyökkiparkettia. Muut huonekalut ovat valkoisia ja vaaleaa (saippuakäsiteltyä) puuta. Huoneessa on pastellisävyjä yksityiskohdissa, esim. jakkaran istuimessa ja kattolampussa.

Olen miettinyt eripari tuolien hankintaa, mutten millään osaa päättää, kannattaisiko pysytellä vain vaaleissa puun sävyissä. Erityisesti olen iskenyt silmäni erääseen vaaleansiniseksi maalattuun tuoliin, mutta koska se maksaa n. 270 €, en halua tehdä virhevalintaa. Toisaalta tuntuu, että tuo yksi värillinen tuoli toisi kaivatun väriripauksen huoneeseen, mutta toisaalta mietin, kannattaisiko tällaisissa kalliimmista hankinnoissa pysytellä vain neutraaleissa valkoisen ja puun sävyissä ja tuoda väri huoneeseen tekstiileillä, jotka on edullisempi vaihtaa, mikäli niihin täysin kyllästyy? Tarkoituksena on ostaa tuolit, jotka käyvät ainakin seuraavat 10 vuotta.

Mites, jos ostaisit kirpparilta tukevanoloisen puisen tuolin ja rautakaupasta maalipurkin. Selvinnet satasella. Sit voisit tulevaisuudessa vaihtaa tuolin väriä jos alkaa kyllästyttää.

Tätäkin olen harkinnut. Voisi käydä kirppareilla ja antiikkiliikkeissä katsomassa, löytyykö sopivan tyylistä sieltä. Haussa vaan on skandinaavinen ja/tai minimalistinen / klassikkotuoli, jotka viedään nopeasti käsistä. En pidä shoppailusta, joten montaa kertaa en viitsi käydä kiertelemässä.

Uuden ostoa mietin myös, koska löysin juuri muotoilultaan silmää miellyttävän, suomalaisen suunnittelijan skandinaavisen ja minimalistisen tuolin. Siitä on saatavilla myös vaalean puun värisenä, eli vaikka päätyisin siihen, ei värivalinta siltikään ole varma.

Sovi ostaessa palautusoikeudesta. Jos ne ei miellytä silmää, niin palautat ne. Netistä tilatuilla on aina se palautusoikeus, liikkeestä ostaessa pitää varmistaa. Tosin etämyynnin palautuksesta voi mennä kuljetuskulut. Hyvin palvelevasta liikkeestä voi saada kokeiltavaksi molemmat versiot, joista voi päättää paikan päällä nähtynä.

Olin aikoinaan kallista mattoa ostaessa ihmeissäni, että sen sai laskun kanssa kotiin maksamatta mitään. "Tuokaa takaisin, jos ei ole hyvä. Jos pidätte, niin maksakaa lasku."

Tämä olikin hyvä vinkki! En ollut tullut ajatelleeksikaan tätä! Tosiaan netistä olen etsinyt mieleisiä, kun en tykkää kaupoissa pyöriä. Yhtenä valintaa vaikeuttavana tekijänä on ollut se, ettei kuvista voi olla oikein varma vaaleansinisen sävystä. Osassa kuvista väri on hyvin heleä ja vaalea, osassa raskaampi ja hivenen murrettu. Palautusoikeudesta sopiminen ratkaisisi tämänkin ongelman!

Otan vielä vastaan ajatuksia tai mielipiteitä siitä, onko vaaleansininen sellainen väri, että siihen voi sitoutua loppuelämäksi-ajatuksella? Voisihan se sitten myöhemmin toimittaa muutakin kuin ruokapöydän tuolin virkaa. Yritän välttää ostamasta mitään muodikasta, suosin ajattomuutta. Nyt sininen on ilmeisesti tehnyt paluuta sisustukseen muodikkaana värinä, joten haluaisin varmistua, etten nyt jotenkin tiedostamattani ole siihen vain siksi viehättynyt.

Tämä olikin hyvä vinkki! En ollut tullut ajatelleeksikaan tätä! Tosiaan netistä olen etsinyt mieleisiä, kun en tykkää kaupoissa pyöriä. Yhtenä valintaa vaikeuttavana tekijänä on ollut se, ettei kuvista voi olla oikein varma vaaleansinisen sävystä. Osassa kuvista väri on hyvin heleä ja vaalea, osassa raskaampi ja hivenen murrettu. Palautusoikeudesta sopiminen ratkaisisi tämänkin ongelman!

Otan vielä vastaan ajatuksia tai mielipiteitä siitä, onko vaaleansininen sellainen väri, että siihen voi sitoutua loppuelämäksi-ajatuksella? Voisihan se sitten myöhemmin toimittaa muutakin kuin ruokapöydän tuolin virkaa. Yritän välttää ostamasta mitään muodikasta, suosin ajattomuutta. Nyt sininen on ilmeisesti tehnyt paluuta sisustukseen muodikkaana värinä, joten haluaisin varmistua, etten nyt jotenkin tiedostamattani ole siihen vain siksi viehättynyt.

Otan vielä vastaan ajatuksia tai mielipiteitä siitä, onko vaaleansininen sellainen väri, että siihen voi sitoutua loppuelämäksi-ajatuksella?
Se nyt on ihan sinusta itsestäsi kiinni, voitko käyttää sitä vaaleansinistä tyyliin loppuelämän. Pitkäaikaisia huonekaluja hankkiessa on turha katsoa mikä on muotia, silloin valitaan mikä itseä miellyttää niin paljon, että on valmis katselemaan sitä vuodesta toiseen :)

Netistä voi katsella sellaisia, mitä kiinnostaa ja sitten katsoa löytyisikö omalta paikkakunnalta jälleenmyyjää, missä näkisi ne luonnossa. Monesti ne on luonnossa aikamoinen pettymys - olen etsinyt erään toisen henkilön puolesta erästä pienkonetta tietyin ehdoin ja luonnossa nähtynä yksikään ei ole vakuuttanut ostamaan.

Totta, eipä sitä kukaan voi puolestani päättää :) Tarkoitus on nimenomaan, että kaikki huonekalut kestävät aikaa. Minulla on yksi viimeinen Ikean huonekalu vielä, josta aion hankkiutua eroon ja sitten kaikki kotona alkaakin olla kestävää, selkeää, minimalistista ja skandinaavista. Mutta nämä on hitaita projekteja, kun hankkii pala palalta vähän kalliimpaa ja ikuisesti kestävää.

Tuon ruokapöydän ostin netistä näkemättä sitä livenä. Muuten se on juuri mitä halusinkin, mutta pöytälevyn reuna on hiukan karhea, mikä olisi saattanut vaikuttaa ostopäätökseeni, jos olisin päässyt hypistelemään ennalta. Eli tosiaan hyvä huomio, että kannattaa katsastaa tavalla tai toisella ennen lopullista ostopäätöstä.

Lähipaikkakunnalta löytyy kuin löytyykin miettimäni tuoli liikkeestä (ainakin muissa väreissä), joten täytyy tehdä sinne retki.

Eli hänelle se sitten on ainakin ollut hyvä valinta. Vaikea jotenkin nyt 30-vuotiaana miettiä, mitkä värit ovat todella ajattomia. Tietysti valkoinen, mutta se meni jotenkin aivan yli tässä 2000-luvun alussa, ku oli näitä kokovalkoisia koteja. Toisena luonnolliset puun sävyt, mutta niissäkin vaihtelee, että välillä suositaan tummempia ja välillä vaaleampia.

Mielenkiintoinen on myös paluun tehnyt rottinki. Itsellä ollut koko aikuisuuden lapsuudenkodista mukaan saatu rottinkinen lehtiteline, joka on yllättäen alkanut näyttää nyt taas tosi hyvältä.

En ole oikein sellainenkaan sisustaja, joka tykkää edes tekstiilejä vaihdella. En halua ostaa kaikenmaailman vilttejä ja koristetyynyjä lojumaan. Tekstiilien kuositkin on sellaisia, että vaihtelevat tosi paljon muodin mukaan, joten olen pidättäytynyt vuosikausia yhdessä ja samassa valkoisessa torkkupeitossa.

Yhteistyössä