APUA!!! SIETÄMÄTÖN KUTINA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä nyt!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä nyt!

Vieras
Eli tuossa perjantaina makoilin auringossa, selkään tuli lievähköä punoitusta. Eilen päivällä alkoi kutittaa. Laitoin hydrokortisonia ja kestin jotenkuten. No viime yönä sitten heräsin lukuisia kertoja, oikeastaan en saanut nukutuksi lähes yhtään koko yönä. Olin kylmässä suihkussa, jolloin kutina hiukan lakkasi. Otin Ibusalia, koska luin että se auttaa kutinaan. No, eipä auttanut. Sitten rasvaa, ja nukun 15min. Sitten taas ylös ja takaisin suihkuun. EN KESTÄ!!! Olin viime yönä lähdössä päivystykseen (matka 100metriä) mutta sitten ajattelin että siellä on OIKEASTI TODELLA KIPEITÄ ihmisiä, eikä mun kutina ole mitään verrattuna toisten sairaskohtauksiin. Mietin että jos soittaisin päivystykseen ja pyytäisin lekuria kirjoittamaan esim. ataraxia puhelinreseptinä apteekiin, mutta en tiedä liekö kirjoittaa näkemättä. Mitä teen!?!? Tämän viestin kirjoittamiseenkin kuluu hurjasti aikaa kun pitää kiemurrella ja yrittää olla raapimatta. Mielipiteitä kiitos, että mitä teen :s

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitti vastauksesta! Mulla on kotona allergialääkkeitä (3 eri sorttia) ja tosiaan histamiinia sisältävää, eikä sekään auttanut...

Voi itku :/ Sitten kannattaa kyllä mennä päivystykseen käymään.Mäkin kärsin aurinkoihottumasta joten tiedän miten hirveää se kutina on :/

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Jos ihan ekana hakisit apteekista allergialääkettä?Sulla on todennäköisesti aurinkoihottuma.Apteekin henkilökunta osaa varmasti neuvoa.

Mulla tulee itellä aina joka kesä ensin hirveet aurinkoihottumat ennenkuin iho taas tottuu. Mulla ainakin auttaa after sun-voiteet tai aloe veraa sisältävät voiteet tai jos ei niitä löydy niin ihan tavallinen rasva, mutta niin että laittaa sen vaikka hetkeks jääkaappiin, niin viilentää kivasti. Koita josko siitä olis mitään apua, että rasvaat kunnolla ja koitat pitää sen alueen silleen ettei siihen mikään (esim. vaate) pääsis hankaamaan ja täten ärsyttämään lisää.

Pikaista paranemista, toi on tosi inhottava tilanne!

aloevera voidetta!
lidlistä ainakin sailoistavaa litkua missä on aloeveraa ja panthenolia (sitä mitä on bepantenissa), autto mulla aurinkokutinaan. ei toki ihan kaikkea poista, mutta olosta tuli siedettävä

Aurinkoihottuma Itsehoito

Pieniläiskäisen MMVI:n oireita hillitään hydrokortisonivoiteella tai voimakkaammilla, reseptillä saatavilla kortisonivoiteilla. Antihistamiini hillitsee kutinaa jonkin verran. Kortisonitabletit (Kyypakkaus®, Käärmepakkaus®) vähentävät oireita tehokkaammin kuin kortisonivoiteet tai antihistamiinitabletit. Niitä otetaan 2-3 peräkkäisenä päivänä. Suuri- ja koholäiskäinen monimuotoinen valoihottuma reagoi huonosti kortisonivoiteisiin, mutta kortisonitabletit ovat tehokkaampia. Antihistamiinitabletit tehoavat hyvin valonokkosihottumaan.

Hydrokortisonivoide auttaa jonkin verran myös valoekseemassa, mutta ei juuri kroonisessa aktiinisessa dermatiitissa.
Milloin hoitoon?

Suuri- ja koholäiskäinen monimuotoinen valoihottuma on aihe hakeutua lääkärin tutkimuksiin,samoin viikkoja tai kuukausia kestävä pieniläiskäinen valoihottuma, valoekseema ja krooninen aktiininen dermatiitti.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00204&p_haku=aurinkoihottuma

Jos on fiilis että mikään ei auta, kokeile tätä: Puhdista iho rasvajäämistä haalealla vedellä. Älä käytä pesuaineita tai hankaa liikaa. Ota tuorekurkku, siitä ohuenohuita pitkiä suikaleita (ei sen kuorta) kuorimaveitsellä tai juustohöylällä ja laita iholle. Anna olla n. 30 min. Älä huuhtele tai rasvaa.

Mulla tää toimii palaneeseen ihoon, viilentää ja rauhoittaa ihan älyttömästi, toimii hyttysenpuremiinkin.

sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan
eli uusiksi aurinkoihottuma@gmail.com

Yhteistyössä