Apua! Rintatulehdus tulossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mm

Vieras
Mulla nelikuinen vauva, joka täysimetyksellä. Tänäaamuna toinen rinta kivikova ja kipeä; ei kuitenkaan kuumota eikä mulla lämpöä. Oon yrittäny imettää eri asennoissa ja hieroa varovasti rintaa, mutta tuntuu kovalta ja kipeeltä toiselta puolelta =( Äsken yritin lypsää, mutten saanut tippaakaan tulemaan..

sama hoito tehonnut mulla. usean kerran päivässä kävin suihkussa ja haudoin aika kuumalla vedellä kipeetä rintaa ainakin 10 min, tai mitä nyt pystyy kerralla olemaan. käsin tai pumpulla en saanut mitään aikaseks, koska en ollut ennen tulehdusta joutunut lypsämään = en varmaan ensin osannut. suihkussa lämpimän veden avulla lypsäminen sujui aika hyvin. ryhdy hommaan heti, ettei pahene. pikaista paranemista!!

Mä suosittelen kans kyllä tota lämmintä suihkua/saunaa jos vaan mahdollisuus on mennä. Ja joku kaalinlehti temppu oli kans, oliks se niin et kylmät kaalinlehdet liiveihin. Korjatkaa jos menee ihan metsään!

Jaksa vaan tarjota sita rintaa vauvalle, tyhjennys on paras hoito. Itsella vauva vajaat 7kk ja useamman kerran kaynyt noin, kuitenkin parantunut itsestaan aina ilman pahempaa tulehdusta.

Onko koko rinta kipeä, vai jokin tietty kohta erityisesti? Lämmintä suihkua ja hierontaa minäkin käytin alkavaan rintatulehdukseen. Mulla auttoi kun hierosin kainalosta rintaanpäin. Mulla tosin ei ollut koko rinta kipeänä. Ja sitten ahkeraa lypsämistä. Minä sain koneella paremmin tulemaan kuin käsillä. Kipeää se kyllä tekee...

Ja jos ei kotikonstit auta varaa vain aika lääkärille niin saat tarvittaessa ab kuurin. Soita vaikka neuvolaan ter.hoitajalle.

Koita pitää lämpimänä rintoja..esim lämmin kaurapussi rinnoille.
Kannattaa hieroa, josko maito lähtisi herumaan..
Rintatulehdus on hirmu kurja juttu :(
Punoittaako rinta yhtään?
Minulla alko kovettumalla ja vasta illemmalla nousi lämpö.
Oli perjantai, mutta päivystyksessä pääsin nopeasti lääkärille, koska vauva 3vkoa ja täysimetyksellä..en olis voinut jäädä odottelemaan pitkäksi aikaa!
Eli soita nopeasti neuvolaan jos alkaa vielä epäilyttää että olisi tulehdusta. Saat antibiootit ja olo paranee pian :)
?

Sun pitäis saada se maito tulemaan. Muuten sulla on kohta kuumetta ja tosi huono olo. Ota tulehduskipulääkettä noin tunti ennen suihkuttelua. Se laskee turvotusta ja maito tulee helpommin. Maitorahkakääreet on myös hyvä keino. Eli rahkaa rintaan reilusti ja kelmu päälle. Kaikkien konstien jälkeen sun pitäis kuitenkin päästä sinne lämpimään suihkuun. Sielä pitää olla kauan. Suihkussa voi lypsämisen apuna käyttää pientä froteepyyhettä. Sillä saa paremman otteen liukkaasta rinnasta ja pyyhkeellä voi siis painaa ja liuúttaa nänniä kohti..

Yhteistyössä