Apua raskausajan migreeniin

Mulle on määrätty raskausajan migreenin hoitoon panacodia. Lääkäriltä saat reseptin.
Itsellä auttaa viileällä lattialla makaaminen, kylmäpakkaus pään päällä tai hyvin jäähdytetty tyyny (tyyny pakastimeen) ja panacod. Valot pois ja äänetön ympäristö.
Koita jaksaa.
 
Itse olen kärsinyt jokaisessa raskaudessa (nyt 3:s rv38) migreenistä.Kaksi edellistä odotusaikaa sinnittelin jotenkuten parasetamolin avulla.Nyt oli viikoilla 10-27 todella kamalia kohtauksia melkein päivittäin.Sain luvan äitiyspolilta käyttää migreenilääkettäni imigran 5mg-nenäsuihketta.Käyttävät sitä myös osastolla pahoihin kohtauksiin.Lääkärin mukaan on parempi ottaa yksi tehoava annos kuin syödä kourallinen esim.panadolia joka ei mulle auttanut.Jouduin vuorokauden kestäneen migreenin/oksentelun jälkeen lähtemään tiputukseen rv16,eikä ollut mukavaa.vaikka oli kamalaa ottaa "myrkkyä" lääkkeeksi niin imigran kuitenkin auttaa ja se läpäisee istukan vain 20% ja puoliintumisaika on 2h.Onhan epileptikoillakin oltava lääkitys raskausajan ja terveitä lapsia heillekin syntyy.Neurologi sanoi että toisilla raskausajan hormonit saa aikaan migreeniä,tosin se on harvinaisempaa kuin se että kohtaukset loppuvat odotusajaksi..kannattaa soittaa äitiyspolille,siellä on kokemusta odotusajan migreenistä enemmän kuin terv.keskuslääkäreillä.Jaksamista!
 
Samoin täällä on ollut pari kertaa paha migreenikohtaus nyt raskausaikana - normaalisti mulla ei oo koskaan ollut...
Mulla on auttanut neuvolan ohje, että heti ensimmäisiin valonarkuus & pääkipuoireisiin ihan maksimimäärä parasetamolia ja sitten tyyny silmille ja pimeään hiljaiseen paikkaan nukkumaan jos vaan pystyy.. Alkuraskaudesta sain migreenikohtauksen yhtenä päivänä kesken työpäivän, pakko oli lähtä kotiin eikä siinä vaiheessa auttanut enää mikään kun pääsi jo niin päälle - pari päivää kärsin aika täysillä.
 
Itse olen kärsinyt migreenistä koko ikäni. Normaalisti kohtauksia tulee noin 2 krt/kk, mutta nyt odotusaikana vähentyneet. Muutaman kerran ollut, joista tämän viikkoinen tähänastisista pahin. Maanantaina alkoi, samoin kuin oksentelu vartin välein. Kaksi päivää sitä kesti, keskiviikkona kävin lääkärissä ja verikokeissa todettiin, että nestetasapaino sen verran huono ettei enää kärsi samallalailla alkaa yökkimään tai tiputukseen joutuu. No iltapäivästä se jatkui puoleen yöhön, tosin ei niin rajuna. Lääkärikään ei osannut antaa mitään neuvoja, sanoi vaan että yritttää juoda sitä mikä menee alas. Kamalintahan tuossa on se, ettei mitkään pillerit auta kun kaikki tulee ulos, joten kivusta on vain kärsittävä. Lääkkeenä olen käyttänyt parasetamolia. (Minullakin normaalisti migreenin täsmälääkkeet.) Sitä on vaan yritettävä löytää sellainen paikka ja asento, jossa pystyy parhaiten kivun kanssa olemaan. Joskus on helpompaa tavallaan nukkua 'istualtaan' pää tuettuna tyynyjen kanssa seinää vasten kuin ihan makuuasennossa. Ja toisinaan auttaa, kun mies hieroo hartioita ja niskaa...

 
Jos oikein pahaksi menee, niin sitten tuota Imigrania. Mulla raskausaikana helpottaa migreeni, kerran tässä raskaudessa ollut kova kohtaus ja sain polilla Imigrania pistoksena. Muuten kyllä päänsärkyä riittää näin loppuraskaudessa... :/
 

Yhteistyössä