Älä välitä muista typeristä, syyllistävistä kommenteista. Et ole ongelmasi kanssa yksin. Minunkin elokuussa 3 täyttävä lapseni ei suostu vielä tekemään pottaan. Ollaan oltu viime kesästä saakka välillä ilman vaippaa sillä seurauksella että pissat tuli aina lattialle ja tyttö itki niin hysteerisesti että emme kokeneet sen olevan hyväksi lapsen itsetunnolle. Vaikka kuinka kerroimme, että vahinkoja sattuu eikä sillä ole mitään väliä, se ei auttanut vaan tyttö itki aivan lohduttomana. Ollaan kokeiltu kaikkea, lahjontaa, tarroja, rusinoita ja pikkuhousujen ostamista. Hän suostuu istumaan potalla mutta sanoo, ettei aio sitten pissata siihen. Ollaan laitettu vaippa takaisin ja odotettu että aika on kypsä. Niin ja neuvolassa tosiaan opastetaan, että odotetaan kun aika on kypsä, ei saa missään tapauksessa painostaa. Ja minusta potalla harjoittelu on helpompaa kuin suoraan pöntölle kun potan voi ottaa mukaan vaikka kesällä uloskin ja pöntölle ainakin minun tyttöni on vielä liian pienikokoinen supistajan kanssakin. Minulla on ainakin ystäviä, joiden lapset eivät vielä ole kuivia tai vasta oppineet ja ovat samanikäisiä kuin omani. En aio tästä nyt ottaa stressiä, kaikessa ei voi onnistua, olen onnistunut sitten monessa muussa asiassa ja älytöntä alkaa tällaisesta syyllistää kun toinen asiallisesti kysyy neuvoa! Kertoo mun mielestä aina huonosta itsetunnosta ja epävarmuudesta kun näkee niin paljon vaivaa että alkaa vieraita ihmisiä arvostelemaan tilanteita sen kummemmin tutematta.