Apua, peura osui autoon - mitä pitää tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shokissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Soita poliisille heti että saadaa raukka pois kitumasta metsästä. Poliisit ottaa yhteyttä paikalliseen metsästysseuraan tms. ja ne lähtee jahtiin koirain kanssa. Näin ainakin meitin isäntä ja haukku on tehneet tai siis saanneet ilmoituksen.

Eihän sitä herranjumala edes tiedä onko sille mitään kummempaa käyny! on ihan hyvin mahdollista että se on ihan kunnossa.

Ihan kunnossa 80 vauhdisa? Ei se sen kummemmasta materiaalista tehty ole kuin sinäkään. Olisitko sinä kunnossa?

No eipä kai ole, mutta huomattavasti isompi on, joka tietysti vaikuttaa asiaan niinku myös se miten siihen on osunut... joka siis oli tossa se suurin syy että elättelin toivoa että ois saattanu säilyä ehjänä. Mietin, miten näin pääsee käymään? Siis nythän on vielä ihan valoisaakin ja kaikkea.. Mietin vaan, en sano että ap olis mitään väärää tehny. En tosin itse ole eläissäni autoa ajanut että kaipa seki tähän mun ihmetykseen vaikuttaa.

Ihan noin tiedoks, eläimet ei kattele kelloja tahi mieti vuorokauden aikoja kun liikkuvat. Joo, hämärässä on eläimen helpompi liikkua "turvatusti" viholliselta. Mutta kyllähän ne voi liikkua ihan milloin vaan ja missä vaan. Ei siihen sääntöä ole. Hieman on kaukaannuttu todellisuudesta tässä. Eläin on aina eläin eikä ihminen voi määrittää tarkkaan mitään aikoja milloin "on turvallista liikkua".

Nytkin liikenteessä on hirvi-mullit, eli edellis kevään vasat jotka emät on vierottanut kun uusi vasa on syntynyt. Noilla mulleilla ei ole mitään "logiikkaa" käyttäytymisessä vaan ne poukkoilee miten sattuu kun ei ole emoa enää ohjastamassa.

lonkkaan. Miksihän ap kertoi jarrutaneensa, mutta ei väistäneensä. Tuossa tilanteessa jarrutus ei usein auta yhtään mitään, vaan nopea väistöliike.

Kerran olen sen erehdyksen tehnyt, että tein väistöliikkeen. Peura selvisi vahingoittumattomana. Auto meni mäsäksi ja minä selvisin kuin ihmeen kaupalla katolleen pyörineestä autosta hengissä. Vakuutus ei korvaa autolle sattuneita vaurioita, jos kosketusta hirvieläimeen ei ole. Tästä viisastuneena, enää en tee mitään äkkinäisiä liikkeitä, paitsi jarrutan.

Nyt kyydissä oli vielä muitakin kuin minä. Pienten lasten henkeä en todellakaan ala riskeeraamaan yhden kauriin takia..

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Se kipu tuollaisesta iskusta on varmaan valtava. Shokkihan sille eläimellekin ensimmäiseksi tulee ja sen jälkeen helvetinmoiset kivut.

Joo, kun aattelee metallisen esineen osumista 80km/h nopeudella suoraan lonkkaan. Miksihän ap kertoi jarrutaneensa, mutta ei väistäneensä. Tuossa tilanteessa jarrutus ei usein auta yhtään mitään, vaan nopea väistöliike.
Nythän näyttää ap ajaneen peuranpäälle, eikä peura tuleen apn päälle

Tässäkin tapauksessa oli akka ratissa, eikä se osaa reagoida muutenkuin polkemalla kauhuissaan jarrua, aivot ei anna väistämiskäskyä.

Älä jauha paskaa. Kai sä rouva majuri muistat, miksi miesten vakuutusmaksut ovat korkeammat kuin naisten? Oisko siksi, että fiksun liiknnekäyttäytymisen sijaan miehet ei osaa muuten reagoida naapurin hienompaan autoon ja siitä aiheutuneeseen vitutukseen, muuta kuin polkemella lisää vaan sitä kaasua ja vaarantamalla muita tiellä liikkujia?

No en ole koskaan ajanut eläimen päälle mutta toivon todella etten ole silloin yhtä torvi ja hysteerinen kuin sinä. Varmahan ei voi koskaan olla mutta en kyllä usko että noin onneton olisin. Mä olisin jopa valmis itse lopettamaan eläimen, jos vain löytyisi siihen varma työkalu. Joo tiedän ettei se ole joka tapauksessa aina edes sallittua, mutta siinä kohtaa olisi minulle tärkeämpää lopettaa eläimen kidutus.

Tässäkin tapauksessa oli akka ratissa, eikä se osaa reagoida muutenkuin polkemalla kauhuissaan jarrua, aivot ei anna väistämiskäskyä.

Joo, toi on kyl jännä miten erilaisia akat on noissa liikenne asioissa.
Itse en autoile, mutta ajan polkupyörällä useinkin. Monasti näkee miten nainen ajaa tien oikeaa laitaa, siis autokaistan reunalla. Sitten taakseen edes vilkaisematta ajaa tien yli vaikka autoja tuleekin kokoajan.
Ilmeisesti jokin vaihtomainen reaktio naisilla on pistää vaan silmät kiinni ja toivoa ettei pahempaa käy ja autot osaavat väistää tai jarruttaa.

Toinen mihin olen itse pari kertaa törmännyt, niin nainen ajaa tien oikeaa laitaa pyörällä kuten pitää ja hälle tulee tarve kääntyä vasemmalla. Ihan pokkana ajetaan suoraan vastaantulevien eteen ennenkuin ajetaan tieltä pois.
Pari kertaa olen kiilautunut päistikkaa ojaan, kun tuollainen ajaa suoraan eteen.
He olivat kuulemma kääntymässä. Loogisesti he ajatteli, että kääntyessä ryhmitytään vastaantulevien kaistalle :)

Autolla taas he ajavat suoraan jalkakäytävän päälle, edes vilkaisematta tuleeko pyörätietä pitkin ketään. Tuollaisenkin etukulmaan olen pari kertaa törmännyt, kun aina ei voi tehdä paniikkijarrutusta ja väistää ei voi kun toinen tulee yhä vaan enemmän eteen.

Spede oli hyvä mies tuomaan komediaksi noita naisten logiikoita, ne oli niin täysin nappiin osuvia ettei ikään. http://www.youtube.com/watch?v=T-7KkYXv0zI Spede show - Naisen logiikka - Halpa ja huono auto

Soita poliisille heti että saadaa raukka pois kitumasta metsästä. Poliisit ottaa yhteyttä paikalliseen metsästysseuraan tms. ja ne lähtee jahtiin koirain kanssa. Näin ainakin meitin isäntä ja haukku on tehneet tai siis saanneet ilmoituksen.

Eihän sitä herranjumala edes tiedä onko sille mitään kummempaa käyny! on ihan hyvin mahdollista että se on ihan kunnossa.

No hyvän aika, jos osut eläimeen niin kyllä siihen sattuu? Vai sattusko suhun jos auto "vaan vähän kolhaisis sua takalistoon"?? Mistä teitä järjen jättiläisiä tippuu.

Ja nuo metsästyskoirat ottaa samantein vainun, varsinkin kun meidän toinen halli on just "verijälkikoira". Ne löytää sen vammautuneen eläimen.

Meidän riistapellolla majaili viime talvena sellainen peura jonka takajalka oli ruhjoontunut. Pysy hengissä kun sai siellä syödä. Mun teki pahaa kun oli niin pahan näköinen sen jalka, mut mies ei voinnut ampua kun ei ollut metsästysaika eikä voinnut olla varma miten se oli itsensä loukannut. Kuoleena mies sen tuolta metsästä löyti keväällä... Reilu peli pitäs kuitenkin pitää, jos satuttaa niin hoitaa sit kanssa asian niin että elukka ei kärsi.

No ehän mä ny herrajumala tarkottanu ettei siihen olisi sattunu! Vaan sitä että heti ollaan listimässä vaikkei tiedetä kuinka pahasti siihen on edes osunu.

Tuo luonnon laki kun on aika karu, ne pienetkin kolhut vaikeuttaa eläimen elämää ja jos tollainen eläin saadaan jäljestettyä niin silloin on sattunut "tarpeeksi". Noita eläimiä kun ei voi hoitaa mitenkään, ei ole sellaisia lääkäreitä tahi yleensä rahkeita.

Kyse on kuitenkin "vaan" eläimestä, hyvä ettei sinuun sattunut. Ja tosiaan ilmoitus asiasta on tärkeä niin saadaan eläimellekin kunniallisempi loppu jos niin on tarves/eläin löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lonkkaan. Miksihän ap kertoi jarrutaneensa, mutta ei väistäneensä. Tuossa tilanteessa jarrutus ei usein auta yhtään mitään, vaan nopea väistöliike.

Kerran olen sen erehdyksen tehnyt, että tein väistöliikkeen. Peura selvisi vahingoittumattomana. Auto meni mäsäksi ja minä selvisin kuin ihmeen kaupalla katolleen pyörineestä autosta hengissä. Vakuutus ei korvaa autolle sattuneita vaurioita, jos kosketusta hirvieläimeen ei ole. Tästä viisastuneena, enää en tee mitään äkkinäisiä liikkeitä, paitsi jarrutan.

Nyt kyydissä oli vielä muitakin kuin minä. Pienten lasten henkeä en todellakaan ala riskeeraamaan yhden kauriin takia..

Tiedätkö mitä olisi tapahtunut, jos tuo peura olisi ollut täykasvuinen hirvi ja tuota sun päälle ajamaa hieman hitaampi?
Et olisi siinä kertomassa, että nainen ei väistä, jarruttaa vain

Tiedätkö mitä olisi tapahtunut, jos tuo peura olisi ollut täykasvuinen hirvi ja tuota sun päälle ajamaa hieman hitaampi?

Tiedän, mutta nyt kyseessä olikin paljon pienempi eläin, kauris.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tiedän, mutta nyt kyseessä olikin paljon pienempi eläin, kauris.

Se ei tee tuota logiikkaasi yhtään sen paremmaksi, kuten yllä sanottu, naisen logiikka ei ole liikenteeseen sopiva yleensä

Autokoulussa nimenomaan harjoiteltiin miten jarrutetaan ja väistetään. Jos on ajanut jo auton ympäri väistämällä ja peuran lyttyyn jarruttamalla, niin eiköhän olisi kertauksen paikka. Naisten pitäisi ehdottomasti ainakin 5 vuoden välein joutua kertauskurssille korjaamaan logiikkojaan

Älkää jankatko enää epäoleellisuuksia, naisen logiikkaa tms. p.askaa... Soita ap heti, ellet ole jo soittanut, apua mahdollisesti kituvalle eläimelle. Se on sinun velvollsiuutesi, eläinsuojelullinen nimittäin...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
LoL xxx://www.youtube.com/watch?v=DXlC6o3LAVM&feature=related Spede - Naisen logiikka - Pakkanen

tuon sketsin nimi on Spede Naisten Logiikka - Kevät Sää
katoppa http://www.youtube.com/watch?v=gxii-nXCqjA&feature=related Spede Show - Naisen logiikkaa - Ydinvoima, sopii nykyiseen ajankohtaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Älkää jankatko enää epäoleellisuuksia, naisen logiikkaa tms. p.askaa... Soita ap heti, ellet ole jo soittanut, apua mahdollisesti kituvalle eläimelle. Se on sinun velvollsiuutesi, eläinsuojelullinen nimittäin...

Ei se ole epäolennaista vaan tosiasia, josta joutuu viattomat kärsimään

Yli 70% liikenneonnettomuuksista on miesten aiheuttamia. Joten pidä nyt jo se pääsi kiinni.

Yli 70% liikenneonnettomuuksista on miesten aiheuttamia. Joten pidä nyt jo se pääsi kiinni.

Montako % autoilijoista on naisia / miehiä?
Montako % autoilevista naisista kolaroi?

Peuraa väistämään... just juu... Kun ite näin peuran tulevan tielle, painoin kaasun pohjaan ja otin peuran komeesti vasempaan etukulmaan, peura lensi kaaressa katon yli taakse tielle ja karjapuskuri oli sen verran vankkaa tekoa, ettei autoon tullut mitään. En stana ala mitään peuroja väistelemään, alle jos tulee, niin henki lähtee varmasti.

Ei se silti muuta tosiasioita. Tottakai menevälle sattuu vahinkoja enemmän, mutta naisilla ei olekaan nopeus koskaan syynä vaan heikko logiikka.

Yritin etsiä netistä tietoa noista prosentti määristä ja törmäsin het ekoissa linkeissä seuraavaan uutiseen. http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/auto-kaarsi-eteen-pyöräilijä-loukkaantui-kangasvuoressa/300772
"Vuonna 1956 syntynyt naisautoilija oli kaartanut henkilöautollaan Kangasvuorentie 4:n pihaan eikä ollut huomannut samansuuntaisesti pyörätietä ajavaa polkupyöräilijää. Pyöräilijä joutui jarruttamaan rajusti, minkä seurauksena hän lensi katuun."

Juuri kuten mulle on tapahtunut usein, nainen tulee suoraan eteen edes katsomatta onko muuta liikennettä. Naiset ajavat kuin ketään muita ei olisi olemassakaan kuin he.
Heti eka uutisen kommentoija tokaisee "Hyvin tyypillistä naiskuskeille: Ei edes käy mielessäkään, että pyörätiellä kulkee polkupyöriä kun täytyy se ainoa huomio kiinnittää siihen vaihteen ja kaasun käyttöön."
Toissalla sanotaan mm. "Jotkut naiset ovat ottaneet miesten ajotavan, tosin suhailevat silmät ummessa ja luottavat että eihän siellä mitään satu ja kyllä ne väistää."

Eli juuri niinkuin itsekin olen havainnut liikenteessä.

Eiköhän se pysähtynyt auto korjannut peuran lihat parempaan talteen. :D

Jos minun reitilleni osuu, takuulla poimin.

Autossa on Fiskarsin halkaisukirves tainnuttamista varten aina mukana. ;)

Sukulaiseni jotka ovat asuneet ikänsä poronhoito alueella, sanovat (ja muutkin paikalliset) että pahin virhe IHMISEN kannalta on tuntea sääliä poroa kohtaan ja koittaa väistää sitä kun törmäys on tulossa. Silloin tulee usein pahaa jälkeä- auto menee mäsäksi, ja usein kyydissä olevat myöskin.
Vastaavilla alueilla myös yleensä kun paha kolari sattuu, on uhrit usein "etelän ihmisiä", sillä paikalliset tietävät hyvin miten poroalueilla kuuluu ajaa.
Että ÄLKÄÄ tehkö niitä nopeita väistöliikkeitä- saatatte ajaa vastaantulevan nokkaan tai puuhun tms. Poro tai peura aiheuttaa paljon vähemmän hallaa kuin vastaava toiminto.

Yhteistyössä