Apua, ottaako vaiko ei clomi..

Heipä hei!

Pikaista mielipide apua kyselen, että napsastako clomi vai ei! Taustana kerron että reilu kuukausi sitten kävin naistenklinikalla lapsettomuustutkimuksissa (sitä ennen söin yhden kierron clomeja terv.keskus lääkärin määräämällä reseptillä. Tutkimuksissa näkyi, kp 9 11mm folli, joka ei sitten kuitenkaan ole tulosta tuottanut). Sain kehotuksen olla omatoimisesti syömättä clomeja ja ensi toukokuussa olisi seuraava käynti, jolloin myös painoa toivottavasti vähemmän. Ylipainoa siis reippaasti liikaa :( Niin ja pco todettu siis.
Varasin kuitenkin jo uuden ajan Väestöliittoon, ajattelin etten voi odottaa noin pitkälle ja toki tässä koko ajan painoa tiputtelen hissukseen (onnistunutkin olen tuon käynnin jälkeen!). Eilen kuitenkin oli kp 5, ja pitkän mietinnän jälkeen otin clomin.. Käynti Väestöliittoon on ensiviikolla, kp 9. Mutta mitäpä tänään? Otanko clomin vaiko en? Mitähän tykkäävät Väestöliitossa jos olen niitä ottanut? Ja mitenhän siellä suhtautuvat muuten tuohon ylipaino asiaan?
Siis tiedän todella nämä ylipainon riskit ym, mutta silti haluan niin kovasti uuden vauvan. Esikoisen odotuksesta selvisin kuitenkin ihan hyvin, vaikka samoilla kiloilla silloinkin menin!
Toivottavasti joku osaa sanoa mielipidettään!! Kiitän siitä jo etukäteen...

-Manna

No itsehoitoa ei tietenkään voi suositella mutta jos otit eilenkin niin miksi et samantien söisi koko viittä päivää? Ja onhan sulla ultra kp9, joten tuskin ainakaan vahinkoja sattuu. Jos olet syönyt ennenkin ja tuubat on auki niin ei kai siinä mitään..

Hurjan pitkä aika odotella toukokuuhun asti.. :eek:
Ja välissäkö ei saisi kokeilla mitään hoitoa?? Painoko tähän vain on syynä?

Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Hurjan pitkä aika odotella toukokuuhun asti.. :eek:
Ja välissäkö ei saisi kokeilla mitään hoitoa?? Painoko tähän vain on syynä?
Juu näin käsitin että paino syynä (ylipainoa reilu 30kg), että jos laihduttaminen auttaisi ovuloimaan! Itseä kovasti mietityttää kun papereissa lukee kumminkin "selkeästi pco-tyyppinen" tai vastaavaa..
Olen lukenut metroformiinista ym mitä monet lääkärit suosittelee ylipainoisille, saa nyt nähdä sitten ensi viikolla mitä Väestöliitossa meinaavat.
Ja suuret kiitokset vastauksesta, taidan mennä napsaisemaan toisen clomin! Toivottavasti sitten kp 9 ei löydy useampaa follia kuin yksi... ;)

Just.. Sinähän oot kurjaa kohtelua saanut. :hug:

Mä oon kans lähtenyt sieltää 100kilosta alaspäin pari vuotta sitten kun lapsista aloin tosissani haaveilla. Tiputin (aivan liian) lyhyessä ajassa 26kg ja paino pysyi kauan 74kg:ssa. Nyt se on jo puolisen vuotta ollut 76-77kg. Ruoka siis maistuu liian hyvin ja hormonit hyrrää miten sattuu kun hoidoissa ollaan. Lisäksi mulla on koulussa ihan tarpeeksi raskasta ettei jaksa lenkkeillä. Tekosyitä siis riittää... :D
Haluaisin vielä 10kg pois.

Kyllähän se painonpudotus tärkeää on, varsinkin jos on pco. Se on silloin paras hoitokeino. Monilla Metut auttaa painonpudotuksessa. Mulla ei niistä ole ollut mitään apua. Enemmänkin tuntuu, että niistä on ollut haittaa kun ne aiheuttaa pahoinvointia ja en saata millään syödä proteiineja. Hiilareita söisin vaikka 24/7.. Pullaa, keksejä.... :p
Olis helpompi laihduttaa kun ei söis koko ajan hiilareita. Tosin mulle sanottiin, että nyt ei saa laihduttaa kun on nämä hoidot, ettei enempää sekaa elimistön tilannetta. Oli aika hassua kuulla tuollainen lause lääkärin suusta kun aina oon ollu ylipainoinen! :LOL:

Laihdutus ei ole helppoa. Se seuraa mukana joka minuutti niinkuin tämä lapsettomuuskin. Ne vielä yhdessä niin en ole lainkaan kateellinen muille samanlaisille.

Kiitos Raitapaitainen vastauksistasi!
Lääkärin asenne oli todella vähän muutenkin tyly, vaikka siis ihan asiasta puhui että painoa on liikaa jne.. Jäi vain sellainen ikävä fiilis, että miltä sitten toukokuussa tuntuisi mennä sinne? Lapsettomuus (vaikka meillä siis onkin jo tuo esikoinen, mutta kakkosta vaan ei tule..) sattuu ihan tolkuttoman paljon, niin tuntuisi paljon mukavammalta jos asiaa hoitava lääkäri tuntuisi mukavalta ja empaattiselta. Noh.. mutta huomenna sitten sinne Väestöliittoon, saa nähdä mitä ne siellä sanovat. Etenkin kun nyt omatoimisesti aloitin nuo clomit. Toivottavasti ultrassa ei ainakaan näy useaa follia....!! Sitä pelkään.. :ashamed:

Hei Manna!

Jotenkin luulisin, ettei omatoimisuudestasi olisi haittaa, kun kerran olet menossa ultrattavaksi. Sehän siinä se suurin syy on, ettei saisi yksinään clomeja popsia - pitäisi aina ultrata.

Taisit aiemmassa viestissäsi puntaroida, auttaako laihdutus sinua ovuloimaan, kun on kuitenkin pco-tyyppiset munasarjat. Ehkä lisätsempiksi sinua auttaisi tieto, että pco saattaa parantua hieman laihdutuksen yhteydessä! Tällaisia juttuja olen lukenut - en kyllä ole asiantuntija. Ja etenkin, jos sinulla munasarjat ovat vain lievästi rakkulaiset, saattaa olla apua, jos ylipaino lähtisi ovuloimista häiritsemästä.

Minullakin on (kai lievästi) pco-tyyppiset munasarjat, mutta ovulaatio tapahtuu kyllä silloin tällöin. Ei kuitenkaan säännöllisesti. Luin jostain, että joku oli saanut pco:n kuriin vähentämällä hiilihydraatteja. Sitä ajattelin kokeilla minäkin, vaikka olen hoikka.

Kuulumisia Väestöliitosta! Ottivat minut hyvin vastaan, siitäkin huolimatta että olin omatoimisesti ottanut clomeja. Ultrassa ei valitettavasti näkynyt yhtään johtofollia, useita pieniä vain, että kovasti ei toivoa ole tälle kuulle!
Sain metformiini-reseptin ja seuraavaan kiertoon 2clomia päivässä. Otetaanko ne muuten samaan aikaan??
Toivottavasti tuo 2tablettia päivässä tuo parempia tuloksia.. Mutta nyt yllättävän hyvillä mielin, vaikka toivoa ei juurikaan tässä kuussa ole. Joulusta huolimatta toivon että saisin vähän kiloja tiputettua ja niistä metuistakin olisi apua!

Niin ja sitä piti kysymäni että käyttääkö kukaan Berocca plussaa?? Lääkäri mainitsi tuosta puhuessaan kolleegansa kanssa tilanteestani, hän kirjoitti sen paperille ylös mutta taisi unohtaa sanoa minulle siitä. Ilmeisesti siis olisi suositellut sitä. Tällä hetkellä syön Multitabsia (raskaana oleville tarkoitettua/sitä suunnitteleville).

Hienoa!!! Nyt sun asiat meni taas askeleen eteenpäin! :)

Metuja voi käsittääkseni ottaa samaan tai eri aikaan kuin Clomeja, ei sen niin väliä. Miten iso metuannos sulle määrättiin päivässä?

Pitääkin ostaa vielä tuota Beroccaa, nyt syön vain foolihappoa.

Sun munikset kuulosti ihan mun tekstiltä. Muista jossain vaiheessa, jos kahdesta clomista ei ole apua, et kysyt lääkäriltä, että oisko kannattavaa kokeilla 1tbl/pvä mutta pidempään. Esim. kp2-10. Sillä tavoin mulle saatiin johtofolli aikaiseksi.

Toki toivon, että sulle olis apua heti ekasta kahden tabletin kierrosta! :)

Eli tuota Beroccaa kannattaisi ostaa? Lisäksi monivitamiinien vai sitä pelkältään..?
Lääkäri sanoi clomeista että mikäli ei niistä kahdesta ole apua on niiden teho nähty! :| Vähän olin kummissani että eikö katota toista kuukautta perään samalla annostuksella enää.. mutta sitä en vielä ala murehtimaan!

Metuannos on nyt ekan viikon 1tabl/pv, seuraavalla 2tabl/päivä ja kolmannella viikolla 3tabl/päivä. 500mg oli vahvuutta.
Vielä noista lääkkeiden ottoajoista, että eikö metut kannattanut ottaa aterian yhteydessä? Clomit voisi sitten ottaa vaikka heti aamulla?

Mulla metut menee aamuin illoin 750mg. Ei niillä itseään hypoglykemiaan saa vaikka se "sokerilääkkeitä" ovatkin, etä sen puolesta ei syömisen ole väliä. Monille tulee niistä pahoinvointia. Mua ällöttää lähinnä proteiinipitoiset ruuat mutta pullaa ja keksejä menisi entiseen tahtiin. :D

Yhteistyössä