Apua, onko tämä lapseni "lihavuus" (=pömppö maha) enää normaalia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laihdutuskuurilleko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
meillä 3v neuvolassa lapsi 98cm ja 14,2kg. Ja oli tuolloin aika pullukka vielä..

Pullukka ? Meiän tyttö oli 4 -vuotisneuvolassa 95 cm ja 14 kg, eikä ole koskaan ollut pullukka. Alakäyrillä ollaan menty koko ajan ja paino ja pituus hyvin suhteessa toisiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
Minä olen painanut tuon verran 5 vuotisneuvolassa. :ashamed:

joten kaikkien muidenkin pitää? :( ootko kuin pitkä nyt aikuisena? kyselee 184senttinen nainen.. joka ei tasan oo painanut noin vähän 5v neuvolassa..

Älä hyökkäile. Sanoin vaan, lähinnä ihan huvikseen. Lapset on eri kokoisia.

en hyökkää, mut en ymmärrä, miksi tuollainen asia pitää tuoda esiin keskustelussa, jossa käsitellään 1,5vuotiaan painoasioita? =)

No ihan oikeasti, onhan tuo sen ikäiselle ja sen pituiselle aika reilu paino. Jos äiti itsekin on huolissaan...

no juu, mutta hei joku huutelee tässä keskustelussa läskiä, ei mitään järkeä.. kun tosiaan kaikki lapset ja aikuiset on aivan eri kokoisia.. ja erilaisia ruumiinrakenteita.. et ehkä mieluummin kannattaisi antaa niitä hyviä ravintovinkkejä?

joten kaikkien muidenkin pitää? :( ootko kuin pitkä nyt aikuisena? kyselee 184senttinen nainen.. joka ei tasan oo painanut noin vähän 5v neuvolassa..

en hyökkää, mut en ymmärrä, miksi tuollainen asia pitää tuoda esiin keskustelussa, jossa käsitellään 1,5vuotiaan painoasioita? =)

No ihan oikeasti, onhan tuo sen ikäiselle ja sen pituiselle aika reilu paino. Jos äiti itsekin on huolissaan...

no juu, mutta hei joku huutelee tässä keskustelussa läskiä, ei mitään järkeä.. kun tosiaan kaikki lapset ja aikuiset on aivan eri kokoisia.. ja erilaisia ruumiinrakenteita.. et ehkä mieluummin kannattaisi antaa niitä hyviä ravintovinkkejä?

Tuskin tolle kuiteskaan tarttee mitään tehdä... ajalla se tasottuu, jos jotain on, jos normaalisti syö, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joo mut liika leipä tekee lapsella tota pömppömahaa

Jep. Meidän tyttökin on jo kuus ja edelleen on pömppömaha. Viisivuotiaalla ja kolmevuotiaalla siskolla ei ole. Kuusvuotias syö liikaa vaaleeta leipää, vaikkei päivässä kuitenkaan syö energiamäärältään liikaa ruokaa. Lapselle pitää koko ajan olla huomauttamassa, kun haluaa aina vaan leipää, leipää leipää.....Ottaa päähän. Lapsi suuttuu, kun saa leivän sijasta muroja, jogurtti tai vastaavaa. Hedelmät ja puuro on kuulemma niin pahaa, ettei voi syödä. Hitto että ottaa päähän.

Jos teillä on neuvolaan kontrolliaika, niin kyllä ne siellä neuvoo, mitä tehdä. Ominpäin ja jonkun palstan asiantuntijan neuvojen perusteella ei ehken kannata alkaa lapselle kovin suurta ruokaremonttia tehdä... minä tunnen vajaa 1,5v vanhan lapsen, joka painaa liki 18kg ja on liki 90cm pitkä. Lapset on erikokoisia.

päivän aikana ja vähän määriä. Kerroit että saa illalla vain hedelmän? Kyllä minusta olisi hyvä syödä illalla myös muuta, esim. vispipuuroa, luonnonjgua, marjoja, tumma leipä+ juusto, kurkkua?

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Jos teillä on neuvolaan kontrolliaika, niin kyllä ne siellä neuvoo, mitä tehdä. Ominpäin ja jonkun palstan asiantuntijan neuvojen perusteella ei ehken kannata alkaa lapselle kovin suurta ruokaremonttia tehdä... minä tunnen vajaa 1,5v vanhan lapsen, joka painaa liki 18kg ja on liki 90cm pitkä. Lapset on erikokoisia.

No ehkä odotan sinne neuvolakäynnille asti huolieni kanssa... Vaikka tuntuu, että siihen on liian pitkä aika...

päivän aikana ja vähän määriä. Kerroit että saa illalla vain hedelmän? Kyllä minusta olisi hyvä syödä illalla myös muuta, esim. vispipuuroa, luonnonjgua, marjoja, tumma leipä+ juusto, kurkkua?

Tämä päivä:

Aamulla:

Muroja+rasvaton maito
1/2 palaa paahtoleipää
maitoa

Lounas:

Kaksi pientä perunaa+kastiketta
1/2 palaa ruisleipää
maitoa

Välipala:

Jogurtti (n.1dl)
1/2 keksi

Päivällinen:

Makaronia (n.kaksi pientä kauhallista) + kastiketta
maitoa

Iltapala:

Appelsiini

Meidän poika oli 1-vuotiaana 83 cm ja 11,3 kg. Nyt 1,5 vuotiaana on 90cm ja 13,6 kg, joten iso kaveri hänkin. Mielestäni kuitenkin vain vankkarakenteinen eikä ylimääräistä ole. Ei nuo teidän tytön mitat mielestäni mitään huolestuttavia ole, eikä tosta nyt kannata liikaa stressata. Tietysti kannattaa kiinnittää ruokavalioon huomiota, jos tyttösi paino kovasti sua huolestuttaa. Mutta ei nyt sentään mitään dieettejä. Noi haukkumiset kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Tuskin tolle kuiteskaan tarttee mitään tehdä... ajalla se tasottuu, jos jotain on, jos normaalisti syö, eikö?

no ei mun mielestä, mutta näiden taivastelijoiden mielestä ilmeisesti pitäisi laittaa laihdutuskuurille?

Aamulla:

Muroja (on nyt mieltynyt näihin ja koska hoidossa aina puuro, niin vkonloppuna vähän vaihtelua)
1/2 palaa paahtoleipää
maitoa

Lounas:

Spagettia ja jauhelihakastiketta (tätä oli varmaan 2-3dl)
maitoa

Välipala:

muroja

Päivällinen:

jäi varsinaisesti väliin, kun oltiin vierailulla, jossa söi yhden letun+hilloa ja mehua

Iltapala:

Muroja
leipää

Meillä esikoinen oli 86 cm ja reilu 14 kiloa 1,5 vuoden ikäisenä. Kuopus on nyt just vuoden ja pituutta oli 81 cm ja painoa liki 12. Ovat poikia molemmat ja aika pitkälti samoilla käyrillä menevät. Esikoinen on jo kouluikäinen ja laiha kuin mikä eli kyllä se lapsenpyöreys lähti. Itse en ymmärrä miten tuollaisen 1,5 vuotiaan syömistä muka voisi rajoittaa? Asia on eri, jos teillä syödään herkkuja ja välipaloja jne. Meillä on ainakin aina syöty puuroa aamusin ja iltasin ja kaksi liha-ateriaa lounaana ja päivällisenä. Eikä mitään välipaloja. Kuopus ei ole mitään herkkuja vielä maistanutkaan ja esikoinenkin yli kahden ennenkuin maistoi.

Ja noista vaatteista. Kaverin vauva oli aina alakäyrillä ja siltikin oli housuja, kun ei vyötäröstä mennyt (eräs tietty teiniperse-vaatteita suosiva ketju). Ilmeisesti jo lapsesta asti pitäisi ihmisten olla anorektisen laihoja :(

Just kattelin vanhoja kuvia ja meidän esikko poika oli tooooosi iso ja pyöreä ihan vauvasta>2v.asti.Sit alkoi kummasti hoikistua ja nyt 5v. on sopivan kokinen tai enempi luikku kun liikkuu paljon.Eli älä huolestu vielä pyöreydestä vaan katso että saa terveellistä ruokaa sopivassa määrin.

Mun poikaa sanottiin neuvolassa ylipainoiseksi, kun hän oli 1 v 10 kk iässä 95 cm ja 15 kg. Ei kyllä ollut ylipainoinen mistään kohtaa...

Isokokoisuus ei kai periydy, pituus kyllä muttei paino. Elintavat ja ruokailutottumukset kyllä siirtyy useinkin "isältä pojalle".

Mutta ei kai 1,5 v lapsi voi lihava olla, jos syö normaalia kotiruokaa (ei pullaa, karkkia, jätskiä yms) ja liikkuu kuten taaperot yleensä liikkuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tämä päivä:

Aamulla:

Muroja+rasvaton maito
1/2 palaa paahtoleipää
maitoa

Lounas:

1/2 palaa ruisleipää
maitoa

Välipala:

Jogurtti (n.1dl)
1/2 keksi

Päivällinen:

maitoa

Iltapala:

Appelsiini

sellaisia, että en antaisi. myöskään makaroni ei ole hyvää ravintoa pidemmän päälle, säännöllisesti. Miten teet kastikkeet? Suurustat, kermaa?

Noista teidän syömisistä kannattaisi jättää pois noi murot ja korvata toi paahtoleipä ruisleivällä. Se pitää kauemmin nälän poissa, eikä tule niin paljon kaloreita. Jogurtti kannattaa myös korvata maustamattomalla jogurtilla, johon laittaa sitten vaikka hedelmän paloja tai marjoja. Tuossa ei myöskään ollut mitään salaattia/kasviksia. Niitä kannataa pienelläkin olla lautasella.

Muroja kolmesti päivässä? Ne on aika turhia mun mielestä, ja kieltämättä lihottaviakin (riippuu toki muroista). Vaalea leipä ja vaalea pasta on myös aika turhia :/ ja sokeroitu jogurtti lihottaa.

En mä laittaisi lasta laihikselle, mutta kiinnittäisin kyllä huomiota siihen mitä hän syö. Vaihtaisin paahtoleivän ruisleipään, sokeroidun jogurtin luonnonjogurttiin, tarjoaisin hedelmää ja vihannesta välipalaksi murojen sijasta, yms.

Mulla on kolme tyttöä. Tässä on mitat siinä suurinpiirtein 84 sentin kohilla. Tarkkoi lukui en pyty laittaan, koska nää on suoraan neuvolakortista, missä mennään aina tiettyinä ikäkausina.
Esikoinen 2v 87 cm ja 12,5 kiloa
Keskimmäinen 1,5 v 84 cm 12,5 kiloa
Kuopus 2v 85 cm 11,8kiloa
Kaikki olleet tuossa iässä suht.norm. kokoisia, eikä ole neuvolassa huomautettu mistään ylipainosta. Toivottavasti sait osviittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tämä päivä:

Aamulla:

Muroja+rasvaton maito
1/2 palaa paahtoleipää
maitoa

Lounas:

1/2 palaa ruisleipää
maitoa

Välipala:

Jogurtti (n.1dl)
1/2 keksi

Päivällinen:

maitoa

Iltapala:

Appelsiini

sellaisia, että en antaisi. myöskään makaroni ei ole hyvää ravintoa pidemmän päälle, säännöllisesti. Miten teet kastikkeet? Suurustat, kermaa?

En laita kermoja tms kastikkeisiin. Nestesuurustuksella. Muutenkaan ei ruoka mitenkään rasvaista, koska itsekin tarkkailen painoani.

Jogurtti on niitä Danonino vai mitä ne lasten jogurtit on, joissa ei paljon sokeria??

Yhteistyössä