APUA!! Onko normaalia että 4-vuotiaalla lapsella on pää kipeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maamikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maamikki

Vieras
Siis tuo mun poika on nyt pariinkin otteeseen aamulla herännyt ja valittanut että pää on kipeä. Olen sit antanut kipulääkettä ja kipu on hellittänyt ja poika ollut taas ihan normaali. Kipuihin ei siis ole vaikuttanut et poika ois muuten sairas, ihan terveenäkin saattaa valittaa päätään.

Itselläni ei ollut koskaan pää kipeä ennen lukio-aikoja enkä ole kuullut muidenkaan lapsilla olleen päät kipeinä. Siksi huolettaa.

meidän 5 vuotiaskin illlalla sanoi että pää oli kipeä. ei ollut lyönyt mihinkään. minä yli hysteerinen ihminen olin jo kuvittelemassa kaikkea.. :ashamed: :( mies veti maan pinnalle (taas). jos usein toistuu niin kannattaa varmaan käydä lääkärissä asian takia. silmät tulee ensimmäisenä mieleen, mikä vois vaivata.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainahan tuollainen kipu kannattaa selvittää, voisiko olla näössä vikaa?

No vasta oli 4-vuotis neuvola ja siellä sanottiin et näkö ok. Mut nyt kun muistelen niin ei se paras mahdollinen ollut, ei nähnyt poika ihan kaikkia. Mut sanoi terkkari jotenkin et riittää tuokin, et ei haittaa.

Mut se kun poika valittaa päätään aina aamulla kun herää???
Luulis et jos näöstä johtuisi niin silloin menis kipeeksi pää aina päivän mittaan kun silmät rasittuu.. En tiedä.

poika valitti yhteen aikaan melko useasti pääkipuja, mutta ei löytynyt näöstä mitään erikoista. Ja nyt kuusivuotiaana nuo päänsäryt ovat jääneet. Terveydenhoitaja neuvolassa sanoi silloin että on ihan tavallista tuo.

Alkuperäinen kirjoittaja Sandrah:
poika valitti yhteen aikaan melko useasti pääkipuja, mutta ei löytynyt näöstä mitään erikoista. Ja nyt kuusivuotiaana nuo päänsäryt ovat jääneet. Terveydenhoitaja neuvolassa sanoi silloin että on ihan tavallista tuo.

Huh, kiitti sulle. Ehkäpä ei oiskaan mitään outoa. Ja kiva kuulla et terkka sanoo et ihan tavallista. Pitää seurata ja jos jatkuu niin tutkia sit se näkö vaikka ekana.

Voihan pääkipua olla myös lapsella, mutta jos se on toistuvaa, eikä aiheuttajasta ole tietoa kannattaa asia selvittää. KUn sanoit, että se on aina aamuisin kipeä... Pureeko lapsi hampaitaan yöllä yhteen/narskutteleeko hampaita? Minkälainen ilma siinä huoneessa on, missä hän nukkuu? (onko ilmanvaihto riittävää/ lämpötila sopiva)

En halua pelotella, mutta lasten päänsäryn syy on aina syytä selvittää.
Jos lapsi valittaa päätään erityisesti aamuisin voihan olla, että kyse olisi vain vaikka huonon nukkuma-asennon /huonon tyynyn ja siitä seuraavan mahdollisen niskahartiaseudun jännityksen syy.
Toki syy voi olla jokin muukin. Voihan esim. se olla migreeniäkin, sitäkin lapsilla saattaa ikävä kyllä olla. :|
Valitaako päivän mittaan? Tuntuuko, että kipu rajoittaa lasta?
Sinuna ottaisin kyllä päänsäryn puheeksi lääkärin kanssa.

Poika nukkuu yksin joten en tiedä narskutteleeko hampaitaan. Ei mun mielestä. Huoneessa on jotain 22 lämpötila ja meillä on ihan koneellinen ilmanvaihto et pitäisi ilman hyvin vaihtua. Tähän mennessä on siis päätään valittanut 2-3 kertaa, et ei nyt niin paljoo ja useasti. Mut nyt kuukauden sisällä kaikki nuo kerrat. Ei koskaan valita enää päivällä kun olen sit aamulla lääkkeen antanut kun niin kipeän tuntuinen on ollut. Sillä on sängyssä kaksi tyynyä ja poika monesti laittaakin ne molemmat päällekkäin, tykkää jotenkin nukkua kahdella tyynyllä. Liekö siitä johtuukin, et huono asento niskalle. Kipu on aamulla sen verran kova et olen lääkkeen antanut ja se helpottaakin aina heti ja koko loppu päivänä ei ole mitään.

eihän lapsella ole liian paksu tyyny? Tulee ensimmäisenä mieleen.
Ja meillä on hampaitten narskuttaja, välillä on yöllä narskuttanut niin kovasti että aamulla on leuat kipeet, hammas lääkäkrin mielestä ei tarvii asialle tehdä mitään kun i viellä ole hampaat kuluneet :headwall: eli lapsi ei silloin VOI olla narskuttaja..