APUA!Onko muille käynyt näin,ettei saa unta ollenkaan koko yönä????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy

Vieras
En vaan osaa nukahtaa...:(Vaikkka olen kuoleman väsynyt.Toissa yönä heräsin jo 2 jälkeen yöllä enkä saanu enää nukuttua.Mut tää yö oli pahin...miten jaksan tämän päivän,itkettää!!Mistä hakisin apua?Autaakko unilääkkeet?Ja miten ne vaikuttaa seuraavaan päivään?

Tää on kuin painajainen,kun ei nukahda koko yönä..ihan jo pelottaa seuraava yö.Mulla on ollut huolia ja murheita,kun olen sellainen jännittäjä yms.en osaa rentoutua sitten yölläkään.Ennen olen ollut hyvä nukkuja,eikä mitään ongelmia ole ollut.Kuinka kauan uskallan olla näin?Ennnekuin haen apua..

Painajaista tämä onkin. Minullakin huolia ja murheita aivan liikaa. Ja nekin aina yöllä vaan paisuvat ja uni katoaa,se vähäinenkin. No en tiedä koska itse haen apua. Mutta sydänsuruihin ei taida lääkettä vielä keksittykkään.

minulle ihan normaalia, menee kausittain ja joskus se unikin tulee, mitä enemmän sitä alat miettimään sen varmemmin se uni pysyy poissa. Minulla jo niin vanha "ongelma" et sitten vain valvon ja puuhailen, paljon saa yön aikana tehtyä :)

Niin ja mitä enemmän on ongelmia sen varmemmin niitä alkaa just yöllä pohtimaan. Itse olen selvinnyt ilman apua, mutta se on jokaisen tehtävä päätös itse, kun jokainen tuntee ne asiat erilailla. Minun "kauteni" tulee ja menee, kestää max pari viikkoa ja siinä on kyllä jonkin verran unta mukana, vain joitain öitä menee täysin ilman nukkumista.

Mulla on kyllä niin heikko olo että..Makasin vaan koko yön silmät kiinni,kauhea tuskan hiki virtasi vähän väliä..ja sydän jumputti.Minua ihan pelottaa,kun tämä niin uutta minulle.Entä jos en saa ensi yönäkään nukuttua? :( tiedän ettei sitä pidä miettiä,sitten ei varsinkaa uni tule..Kun tietäis että meneekö tää itsestään ohi vai käviskö mielenterveys toimistolla tänään juttelemassa.Töissäkin pitäis jaksaa.
Tuntuu että jännitän silmiäni niin paljon etten yölläkään saa niitä rennoksi ja siinä varmaan syy etten nukahda..

Mä olen aivan samanlainen,jos jokin mietityttää ei pysty nukahtamaan. Jonkun aikaa sitten olin kuusi yötä nukkumatta,ja olo oli sen mukainen. Kävin silloin lääkärissä ja sain mietoa rauhoittavaa lääkettä jota en ole ottanut,pelkkä tieto että,on apua jos tarvii toi unen takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on kyllä niin heikko olo että..Makasin vaan koko yön silmät kiinni,kauhea tuskan hiki virtasi vähän väliä..ja sydän jumputti.Minua ihan pelottaa,kun tämä niin uutta minulle.Entä jos en saa ensi yönäkään nukuttua? :( tiedän ettei sitä pidä miettiä,sitten ei varsinkaa uni tule..Kun tietäis että meneekö tää itsestään ohi vai käviskö mielenterveys toimistolla tänään juttelemassa.Töissäkin pitäis jaksaa.
Tuntuu että jännitän silmiäni niin paljon etten yölläkään saa niitä rennoksi ja siinä varmaan syy etten nukahda..

nouse ihmeessä ylös suosilolla ja tee jotain! Kun nouset ylös niin rauhoitut, luet tai tai tee jotain, mutta pahennat asiaa jäämällä sänkyyn. Ei se nukkumatta oleminen ole mitään erikoista, sen kanssa tulee toimeen, mutta sinun pitää myös itse tehdä asialle jotain, selvittää miksi niin on ja kelta niitä asioita päivällä ja tietoisesti pois sulke ne ajatukset illalla mitkä sinua nyt on valvottaneet.

Tää mun elämä on muuttunut viikon sisällä ihan painajaiseksi.Vaikka mitään erityistä ei ole tapahtunut.Olen vain ollut jännittynyt yms.Ja yöllä en edes ajatellut mitään,en vain nukahtanut.Kuinka jaksan lapsen viedä hoitoon ja itse töihin ja vielä pyöräilemällä...ahistaa!!Tästä tulee mulle nyt kauhea noidan kehä,kun mietin vain nukahtamista.Saisi edes muutaman tunnin nukuttua tai pienen hetken,mutta kun ei..
Luin netistä unilääkkeistä,niihin jää koukkuun,en taida uskaltaa käydä...Auttaiskohan pelkkä juttelu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

nouse ihmeessä ylös suosilolla ja tee jotain! Kun nouset ylös niin rauhoitut, luet tai tai tee jotain, mutta pahennat asiaa jäämällä sänkyyn. Ei se nukkumatta oleminen ole mitään erikoista, sen kanssa tulee toimeen, mutta sinun pitää myös itse tehdä asialle jotain, selvittää miksi niin on ja kelta niitä asioita päivällä ja tietoisesti pois sulke ne ajatukset illalla mitkä sinua nyt on valvottaneet.

Ei täällä oikein mitään voi tehdä,kun muut nukkuu..pieni asunto.Olen vain niin väsynyt,tarvitsen unta..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei täällä oikein mitään voi tehdä,kun muut nukkuu..pieni asunto.Olen vain niin väsynyt,tarvitsen unta..

voitko lukea tai lähde kävelylle, neulo tms. kuuntele musiikkia kuulokkeilla..

tuttu tunne, koko kesän oli huolien takia minulla samanlaista. Ja kyllä sitä voi jatkua paljon kauemminkin, tärkeintä on kuitenkinnukkua jossain välissä, itse en ainakaan unilääkkeitä käyttänyt.

Tää mun elämä on muuttunut viikon sisällä ihan painajaiseksi.Vaikka mitään erityistä ei ole tapahtunut.Olen vain ollut jännittynyt yms.Ja yöllä en edes ajatellut mitään,en vain nukahtanut.Kuinka jaksan lapsen viedä hoitoon ja itse töihin ja vielä pyöräilemällä...ahistaa!!Tästä tulee mulle nyt kauhea noidan kehä,kun mietin vain nukahtamista.Saisi edes muutaman tunnin nukuttua tai pienen hetken,mutta kun ei..
Luin netistä unilääkkeistä,niihin jää koukkuun,en taida uskaltaa käydä...Auttaiskohan pelkkä juttelu...

Itsekkään en uskaltanut unilääkkeisiin turvautua joten tuo toinen lääkevaihtoehto oli hyvä,ei ole riippuvuutta aiheuttavaa. Käyppä lääkärillä ja esitä toiveesi jostain muusta lääkkeestä kuin unilääkkeestä ja pyydä pari päivää saikkua jos tarvii töissä käydä.

Ota se asenne, että on "aivan sama" nukutko vai et. Elimistö lepää kyllä jo siinä, että olet makuuasennossa. Jos otat unesta ja nukkumisesta liian kovaa stressiä niin uni ei tule senkään takia.

jos et unilääkkeitä halua, niin nukahtamislääkkeisiin ei jää koukkuun. vaikuttaa siltä että nimenomaan nukahtaminen on sulla se ongelma ei nukkuminen. mitä enemmän jännität nukahtamista, sen vaikeampaa se on. :hug:

Tuttua.....Sullahan on selkeä ahdistuneisuushäiriö...ei muuta kuin lekuriin ja pyydät asianmukaisen lääkityksen. Ja myös nukahtamislääkkeisiin jää koukkuun.. Kun joku tuossa väitti ettei jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei...:
Tuttua.....Sullahan on selkeä ahdistuneisuushäiriö...ei muuta kuin lekuriin ja pyydät asianmukaisen lääkityksen. Ja myös nukahtamislääkkeisiin jää koukkuun.. Kun joku tuossa väitti ettei jää.

Kun luin tuon sivun,niin samanlaiset ovat minun oireet.Saattaa siis olla tuo kyseessä.Soitin mielenterveystoimistoon,ajan sain vasta maanantaille...Toivottavasti saisin kuitenkin nukuttuakin tässä välillä.Pelottaa kovin...pystyyköhän tästä selviytymään ilman lääkkeitä..

Pitkään unettomuuesta kärsineenä täytyy ikäväkseni todeta, että olet pitkän tien alussa. Tällä hetkellä minua helpottaa eniten tämä: Olen niin monta kertaa kahden tunnin yöunilla ajanut työpaikalle 40 km, tehnyt täyden työpäivän, ajanut takaisin, hoitanut lapset, että tiedän, että pärjään. Ei joka yö tarvita niitä kahdeksaa tuntia unta. Rentoudu ja mieti, että viimeistään neljäntenä yönä nukut. Tää kuulostaa yksinkertaiselta ja typerältä neuvolta, mutta usko tai älä: vähänkö on kokemusta!

Nyt ahistaa vieläkin enemmän..miten ihmeessä yhtäkkiä elämäni meni näin kauheaksi.Ennen en osannut kuvitellakaan että nukkumisesta voisi tulla ongelma!!!Ei kai tää voi tälleen vaan jatkua....Tulin töistä ja yritin hetken levähtää sängyllä,mutta enpä nukahtanut,vaikka tuntui hetken että voisi nukahtaa,mutta sitten taas "valveutuu" liikaa..itkettää!!!

Nyt ahistaa vieläkin enemmän..miten ihmeessä yhtäkkiä elämäni meni näin kauheaksi.Ennen en osannut kuvitellakaan että nukkumisesta voisi tulla ongelma!!!Ei kai tää voi tälleen vaan jatkua....Tulin töistä ja yritin hetken levähtää sängyllä,mutta enpä nukahtanut,vaikka tuntui hetken että voisi nukahtaa,mutta sitten taas "valveutuu" liikaa..itkettää!!!

Ensimmäinen asia, mitä sinun pitää tehdä, on lopettaa nukkumisesta stressaaminen.

Itsellä oli sama vaiva ennen aamuvuoroja.. Koko ajan mietti, että hitto mulla on enää x määrä tunteja jäljellä ja nyt pitäis jo nukkua. Lopulta nukahti joskus neljältä yöllä.

Siihen auttoi se, kun ei laittanut itselleen enää mitään "nukkumaanmenoaikoja", vaan valvoi niin pitkään kun siltä tuntui esim. telkkaria katsellen. Sitten meni nukkumaan kun oikeasti väsytti.

Yksi konsti, joka mulla on toiminut, niin sängyssä alkaa laskea numeroita sadasta alaspäin.. Yleensä on nukahtanut ennen nollaa. Jotenkin se vaatii ajatuksia keskittymään, kun luettelee tavallaan väärään suuntaan niitä numeroita, ei siis voi stressata samaan aikaan :)

Ap, rentoutusharjoitukset vois auttaa. Minulla ainaki tepsii jos en saa nukuttua. Itse valvon lähinnä yöyskän takia. Uni- tai nukahtamislääkkeisiin en lähtis sekaantumaan, niihin jää koukkuun ja nukkuminen vaikeutuu entisestään. Lääkeuni ei vastaa ollenkaan tavallista unta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mina:

Ensimmäinen asia, mitä sinun pitää tehdä, on lopettaa nukkumisesta stressaaminen.

Itsellä oli sama vaiva ennen aamuvuoroja.. Koko ajan mietti, että hitto mulla on enää x määrä tunteja jäljellä ja nyt pitäis jo nukkua. Lopulta nukahti joskus neljältä yöllä.

Siihen auttoi se, kun ei laittanut itselleen enää mitään "nukkumaanmenoaikoja", vaan valvoi niin pitkään kun siltä tuntui esim. telkkaria katsellen. Sitten meni nukkumaan kun oikeasti väsytti.

Yksi konsti, joka mulla on toiminut, niin sängyssä alkaa laskea numeroita sadasta alaspäin.. Yleensä on nukahtanut ennen nollaa. Jotenkin se vaatii ajatuksia keskittymään, kun luettelee tavallaan väärään suuntaan niitä numeroita, ei siis voi stressata samaan aikaan :)

Yritin eilen tuota numeroiden laskemista,mutta sadan kohdalla en enää jaksanut.Ja eilen mulla oli tosi väsynyt olo kun menin nukkumaan,mutta en vain nukahtanut.Enkä jaksa nousta mitään tekemään,kun väsyttää niin paljon..Toissa yönä sentään illalla vielä nukahdin,nyt tuntuu etten osaa nukahtaa ollenkaan.Ei pitäis stressata,mutta pelottaa valmiiksi jo seuraava yö ja sen takia täällä itkee pillitän väsymystäni.Ihana jos ees nukahtais vähäsen..mutta kun ei ollenkaan niin painajainen jäi viime yöstä!!:(

Ja sekin on outoa että hikoilen paljon yön aikana..ennen ei ole ollut sellaista.Jotenkin kun oppis rentoutuu..mies eilen silitteli mun hiuksia,mutta siltikään en nukahtanut.Yleensä se on takuuvarma konsti,koska se rentouttaa.

Voi että kun mua pelottaa...yritin loikoilla sängyllä ja saada unta,mutta eiiiii!!!!!Vaikka silmät ovat väsyneet,niin uni ei tule..kohta mies ja lapsi 4.vee tulee kotiin,ahistaa jo valmiix kun on näin vaikeeeta,eikä aina jaksais valittaa lapsen kuullen omista ongelmista!!!Surettaa lapsen puolesta ku sillä on tälläinen äiti,nyyh... :(

Yhteistyössä