Apua!olenko tulossa hulluksi vai mitä ihmettä tapahtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitäiskö huolestua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pitäiskö huolestua?

Vieras
Eli en tiedä mitä ihmettä mun päässä liikkuu mut olen nyt viikon sisällä nähnyt kaksi kertaa unta jossa tapan mun 4kuukauden ikäistä vauvaa!! Siis ne unet on jotain ihan hirveetä enkä mä ymmärrä miksi mä nään tommosia unia. En ikinä voisi kuvitellakkaan tekeväni vauvalleni tai 3 vuotiaalle taaperolle mitään mutta ne unet ihan siis pelottaa ne ja mulla on ihan hirvee olo niitten unten takia vaikka ne on vaan unia. Pitäiskö mun jo huolestua ja lähtee jonnekkin hoitoon? En nimittäin muista et esikoisen vauva aikaan olisin nähnyt tälläsiä unia ja tämä kuopus nukkuu huomattavasti paremmin kun esikoinen aikoinaan etten oikeastaan tunne oloani hirmu väsyyneeksikään.

Onko sinulla kipuja.? MInulla oli synnytyksen jälkeen pitkään nivelkipuja, ja näin raakoja unia. Vauvan tappamisesta näin näkyjä hereillä, niitä psykiatri selitti agressiivisiksi mielikuviksi, joita ei ollut tarkoitusta toteuttaa. Liittyivät synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Ihan normaalia tuo on. Vois jotenkin kuvitella et pää käy läpi niitä pelottavimpia asioita mitä tietää. Niin kauan ku nuo ahdistaa ja tuntuu pahalta ni en huolestuisi. Sit jos niihin jotenkin alkaa tottua tai ei enää välitä ni huolestuisin.

Normaalia. Anna itsellesi lupa nähdä aivan millaisia unia tahansa. Joskus uniin tulevat myös pahimmat pelot. Myös hereillä saa ajatella mitä vain, kunhan ei toteuta pahoja tekoja.

Siksihän näet tollaisia unia, kun rakastat lastasi niin paljon ja ahdistus siitä että lapselle tapahtuisi jotakin pahaa, purkautuu noin. Unet eivät ole mitenkään järjellä selitettäviä eivätkä loogisia, ne vaan peilaavat alitajuntaa. Se mitä tehdään unessa, ei tarkoita sitä mitä tekisi oikeasti, valveilla ollessaan.

Mä näin sellasia "näkyjä" vauva-aikana, jos otin vaikka sakset käteen, niin mä näin kuinka ne uppos vauvan kurkkuun yms. Tosi pelottavaa. En todellakaan halunnu tehdä mitään sellaista mutta välillä pelkäsin että kuitenkin teen, niinku jonku ulkopuolisen voiman ohjaamana. No en tehnyt, eikä noita enää tuu.

Äitiyteen liittyy paljon pelkoja ja vastuuta ja tuollaiset unevat kertovat niistä. Ei siitä, että haluat vahingoittaa vauvaa eli ole huoleti. Jos päiväsaikaa tulee masennusta, uupumusta tai jotakin muuta, niin niihin voi hakea apua. Tuollaiset ajatukset päivisinkään eivät kertoisi psykoosista ym. vaan pakkoajatuksista, joihin tietyntyyppisillä ihmisillä on taipumus.

Yhteistyössä