Apua, musta on tullu kyrmyniska! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hillis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hillis"

Vieras
Eilen huomasin peilikuvasta, että mullahan on ihan kamala kyömy tuolla yläselässä. Ei oo ennen ollu. Se tuntuu kädellä kosketellessa siltä, että selkäranka ois taipunu ulospäin suunnilleen siitä kohasta, mistä hartiat alkaa. Yks golfpallon kokonen kohta ja pari pienempää, ikään kun nikamia tai jotain.

Vähän sattuu jos sitä kohtaa painaa, mutta pää kääntyy ihan normaalisti eikä muuten satu. Mitään en oo tietääkseni nitkautellu enkä tehny mitään epänormaalia. Jos sitä ei lasketa, että kun oon viimesen vuoden punnertanu 2-3 päivänä viikossa, pari viime viikkoa oon punnertanu 5 päivää viikossa. En mitenkään erityisen rankasti ole sitäkään tehny enkä tajua mitä tekemistä sillä olis tän kanssa. Eikä tää tunnu eikä näytä miltään lihasjumilta. Näytän ihan Quasimodolta.

Oisko jollakin jotain kokemusta tai tietoa asiasta? Pitää varmaan näyttää lekurille, koska mietit tätä koko ajan.

Onko sulla ryhti muuttunut huonoksi vai onko sinne niskaan kasvanut joku epämääräinen kyhmy?

Jos vika on ryhdissä, niin eiköhän oikeanlainen kuntoutus auta. Jokunen kerta hierojalla, mutta muuten kokeilisit jotain ryhtiä parantavaa liikuntamuotoa esim. pilatesta.

Mulla on ollut lapeena skolioosivikaa ja hartiat on liian edessä. Ryhdin kanssa on siis tullu taisteltua enemmän tai vähemmän aina. Pää on mulle selkeästi vieläkin liian edessä ja joudun aina välillä tietoisesti ottamaan oikean asennon. Aina se ajautuu pieleen jossain vaiheessa.

Oon käyny kerta viikkoon pilateksessa yliopistoliikunnassa, mutta joku kuukausi sitten se jäi kesätauolle. Oon kyllä todennu sen just mulle sopivaksi lajiksi. Kuntonyrkkeilemässä käyn kanssa ja se on musta auttanu yleisesti tuohon ryhtiin. Ainakin yläkropan lihakset on saanu voimaa aika lailla. Kotona oon tehny lähiaikoina lihaskuntoa, punnertamista ja muuta. Ehkä pitää monipuolistaa tätä kotijumppapuolta. Kesällä ei kesätöiltä ehdi mihinkään liikuntatunneille. Ja en oo varma, onko tuo työmatkapyöräily tän kyhmyn kannalta mitenkään hyvää liikuntaa.

Eiköhän se syy löydy huonosta työskentelyasennosta tietokoneen ääressä. Työtkin on mulla suuressa määrin tietokoneen ääressä istumista. Ja sitten se gradu siihen päälle. Pitää lopettaa kaikki turha koneen ääressä istuminen.

Mustakin tää kyömy on kauhea. Ei paljon kiinnosta pitää toppipaitoja.

Olen huomannut itselläni saman ongelman, yläselkä / niskan alaolsa taittuu vähän eteenpäin ja näyttää niinkuin siinä yläselän päällä olisi ylimääräistä rasvaa. Piti googlata onko siihen jotain parannuskeinoa. Löysin tämän vanhan ketjun, ja ajattelinpa taas aktivoida sitä. Eli, olen pitkä, istumatyötä tekevä nainen, ja aina kärsinyt huonosta ryhdistä. En juurikaan urheile, harrastan lähinnä hyötyliikuntaa (kävelen paljon, nousen portaita jne.) ja nyt kun tajusin että minusta on tulossa "vanha, kyömyselkäinen nainen" (olen aiemmin kiinnittänyt huomiota, että vanhemmilla naisilla on usein tätä kyömyä yläselässä) tajusin, että minun on varmaan alettava tehdä asialle jotain. Mutta, voiko tätä enää mitenkään parantaa liikunnalla, hieronnalla, ryhdin parantamisella, jollain muulla (millä)? En halua Notre Damen kellonsoittajaksi! :(