APUA!!!miten uusperhe lomailee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mimmu

Jäsen
15.05.2004
542
0
16
Täällä uusperhe, kolmatta vuotta yhdessä ja aina vaan takkuaa samojen asioiden kanssa, auttakaa pliis!!
:o

Miten järjestetään etelän matkat perheessä jossa molemmilla lapsia ex-liitoista, ja nyt yksi pieni yhteinen.

Ongelma on myös siinä että perheen vanhemmilla aikamoinen "tulotasoero"
ja toisen lapset siis tottuneet joka vuotisiin matkoihin.
:\|
nyt kuitenkin vaikeaa laittaa vaan tosiet lapset matkaan kun toiset tulevat kateellisiksi? Ja jos "hyvätuloisen puoliskon" lapset eivät siis myöskään pääse matkaan, tulevat ne lapset katkeriksi, että on nyt tämän uusperheen syytä etteivät enään pääse matkoille!!!
:'(

Miten tämä ongelma pitäisi ratkaista??????????????????????????

Ja jos lähdettäisiin vuoronperään jokaisen lapsen kanssa vaikka ikäjärjestyksessä niin pitääkö "rikkaamman" kustantaa toisen lapset?

;) Kiitos jo etukäteen!
Kertokaa miten teillä????

ainoa mitä keksin on että TEHKÄÄ NIINKUIN TEKISITTE JOS ETTE OLISI UUSPERHE VAAN AIVAN ....hmm...."TAVALLINEN".
sitä aina uuperheessä stressaa tavallisistakin asioista.(ainakin minä ;) ) joten miten tekisitte jos kaikki lapset olisi yhteisiä..?jäisikö joku pois?lähtisittekö kaikki?ja toimikaa sen mukaan.. :)

niin, kiitos joo, noihan se onnistuisi mutta kun tämä on vaan aina niiiiiiin vaikeaa!!! :o

-miten sitten kun se "rikkaampi" perheen aikuinen kokee ettei hän ole velvollinen kustantamaan niitä toisia lapsia? vaan ainoastaan omiaan? Miten silloin pitäisi tehdä???

Vai onko kaikki tulot yhteisiä ja niin myös kaikkien käytettävissä???

:whistle:

Miten muilla???

Meillä on menty aina normaalin perheen tyyliin vaikka ns.uusperhe ollaankin. En tiedä onko se helpompaa kun kaikki lapset ovat minun eli mulla on 4 ja niistä 2 on nyk. miehen.
Ex miehen tulo taso on samalla kuin meidän eli ei rahoilla pröystäillä. Hän saattaa tehdä jonkun luontoharrastuksiinda liittyvän matkan kesällä lasten kanssa mutta ei pihinä käytä missään huvipaikasa ulkomaista puhumattakaan eli meille jää ns.huvireissut.
Toissa kesänä oltiin viikko liiton majalla Punkaharjulla ja viime kesänä junalla Helsinkiin ja perinteinen Linnanmäki-Korkeasaari reissu.
Tosin 3vrk heltaisessä Helsingissa olikin muistelemisen arvoinen reissu mutta siitä joskus tuonnempana :kieh: :kieh:

Ne lapset mitkä asuvat ns. uusperheessä niidenhän pitäisi olla samassa "arvossa" oli ne sitten äidin tai isän edellisestä liitosta.
Sitten ne lapset mitkä asuvat muualla niin ne otetaaan mukaan jos on mahdollista.

Minun miehelläni on kaksi lasta edellisestä liitostaan, minulla ei ole lapsia. Lapset ovat meidän kanssa n. 40 % ajasta. En osallistu mitenkään lasten kustannuksiin, en lomamatkojen, enkä muihinkaan. Mielestäni se on lasten oikeiden vanhempien tehtävä. Ja koska mieheni maksaa isoa elatusmaksua lasten äidille (plus yhteiskunnan tuet äidille + vielä isovanhemmat kantavat sinne rahaa) niin mielestäni tässä tapauksessa kustannukset kuuluisivat lähinnä äidille. Tosin mieheni maksaa silti lapsille lähes kaiken.
Siksikin olen halunnut pitää rahat erillään mieheni kanssa, jotta en sentilläkään osallistuisi hänen exänsä elättämiseen. Hänelle kun näyttää muiden ansaitsemat rahat kelpaavan..

Kaikki vaan mukaan, vaikka mitä maksaisi. Pitää vaan sitten harventaa matkoja. "Rikkaammalla" voi mennä aikansa tottua kustantamaan enemmän. Elämässä on kuitenkin tehtävä valintoja.

Täällä on ollut vastauksina erilaisia käytäntöjä. Ilmeisesti paljon riippuu siitä, onko lapsia ex-liitosta molemmilla vaiko vain toisella aikuisella.
Meillä on samantapainen uusperhe kuin alkuperäisellä. Meillä molemmilla on lapsia ex-liitoistamme, ja yksi yhteinen. Miehen lapset ovat viikonloppulapsia, minun lapsistani yksi asuu vielä meidän kanssamme, ja tietysti tämä yhteinen asuu myös kanssamme =)

Juuri tällä hetkellä tulomme ovat epätasaiset. Minä olen kodinhoidotuella ja mies töissä, tienaten tietysti enemmän.

Olemme mekin kovasti miettineet miten tasapuolisesti tulot ja menot, ja etenkin menot, jaetaan.
Emme pidä ajatuksesta, että kaikki laitettaisi tasan puoleksi 50/50 .
Emme pidä ajatuksesta, että tarkasti laskettaisi, ruokamenoja myöten, että maksettaisi vain omien lasten menot ja kulut.... kun mies korjaa ja ostaa varaosia minun lapseni moottoripyörään, minun pitäisi siis korvata sekä aika että rahallinen menetys? Ja kun minä hankin värikyniä, mies maksaa sen mitä hänen lapsensa sitten kuluttavat? Tai jos ostan miehen lapsille vaatteita (jotka jäävät tänne meille) tulen kotiin käsi ojossa ja mies maksaa summat minulle ..?

Tai että miehellä on varaa uudistaa vaatekaappinsa ja minä kävelen hiukset hompsottaen vanhoissa ja risaisissa..

Mies on ostanut ja maksanut minulle aika tavalla, myös joitakin laskujani.
Kun mies on jossakin touhuamassa minun lapseni kanssa, hän myös kustantaa kulut ja menot ruokaa ja harrastusmaksua myöten, mitä puuhapäivästä aiheutuu, eikä vaadi rahoja takaisin.

Lomamatkamme ovat suuntautuneet kotimaahan, ja kyllä ne on maksettu miten on, lähtökohtana ydinperheajattelu, jossa kaikkien lapset ovat molempien vastuulla.

Jos varakkaampaa osapuolta häiritsee ajatus, että hän elättää toisen lapsia, kannattaisi ehkä miettiä millaisella pohjalla suhde on ja onko suhteella jatkumisen edellytyksiä ollenkaan.

Se, mitä on valmis antamaan kumppanin lapselle - tai vastaavasti mihin ei ole valmis - sen antaa tai on antamatta loppujen lopuksi nimenomaan puolisolleen!

Olen aiemmin ollut tuollaisessa uusperheliitossa: minulla oli lapset ja pienemmät tulot. Miehellä oli varallisuutta ja isompi palkka. Hän narisi siitä usein: minun lasteni takia hän uhrautuu ja osti näin ison asunnon, minun lasteni takia hän osti tämmöisen auton - yksin hänen pärjäisi vähemmällä; yksin hän ei tarvitsisi sitä eikä tätä... :$ :headwall:
No, me erosimme. Hän saa nyt yksin pitää rahansa, tehdä matkansa sinne minne haluaakin. Ei ole hyyryläisiä nurkissa hyötymässä hänen tulotasostaan.
Muuten: me maksoimme erikseen kaiken. Esim. laskettelulomalla jonotimme peräkkän: hän osti hissilipun itselleen, ehkä joskus minullekin. Minä ostin lapsilleni.
Lomamökin maksoi hän, minä ostin ruuan ja teimme laskelmia että menot jakautuisi jollakin tavalla tasaisemmin, ja myös minun maksettavakseni tulee esim. osa bensoista. Koska oli nämä minun lapseni.. joiden takia piti hankkia isompi lomamökki.. ja niin edelleen..

uusperhemamma!
Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Lapsethan eivät ole syynä vanhempiensa eroon taikka tekoihin, kyllä vastuu on aikuisen. Miksi lasten tulisi kärsiä asioista, joille eivät mitään voi? Lapsi on yhtä arvokas, oli sitten oma, puolison tai naapurin... En toki tarkoita, että pitäisi koko kylän lapset elättää, mutta perhe on perhe, oli biologisia lapsia tai ei. Itse ostan esim. sisareni lapsille vaatteita yms. koska he ovat minulle rakkaita. Samoin puolisoni lapsille, en heidän äidilleen... :)

Yhteistyössä