Apua! Miten hitossa hillitä raivoaan, kun alle 2v tekee pahojaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulen hulluksi...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulen hulluksi...

Vieras
Kiellot eivät toimi ollenkaan. Kieltämällä ja ottamalla pois pahanteosta juoksee vain vauhdilla takaisin tekemään loppuun sitä mitä aloitti. Jatkuvasti kaataa koiran kupit niin että lattia lainehtii. Plasmatv vetelee viimeisiään, kun repii koko ajan johtoja ja hakkaa esineillä telkkaa, tyhjentää toistuvasti tuhkat takasta, jne. Lista on aivan mahdoton. Toistuvat ja systemaattiset kiellot on yhtä tyhjän kanssa.

Ottaisin valiumia tai vaikka tenoxia, mutta kun raskaana ollessa niitä ei voi ottaa. Ja älkää p*rkele sanoko, että "se kasvatus"... Hermot menee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Koetat ensin rauhoittaa itsesi..
Kuuluu ikään ja lapsen tulee tutkiakin. Tuon ikäinen ei vielä kovin suuresti ymmärrä vaikka kuinka tahtoisi...pikku hiljaa ja hyvä tulee...

Meillä on pian seitsemän tarttumassa samaisiin johtoihin kun sisaruksetkin aikoinaan..
Aikansa kutakin ja lapset kasvavat, vanhin on jo 20v. joten kasvatusta kasvatusta.. ei siinä auta turvautua tenoxiin kun lapsia on tahtonut, noin vinkiksi.

Iloista odotusta vain sinullekin..

siihen ei auta mikään... koita ottaa vaikak jäähypenkki käyttöön... voit aina koittaa ohjata jonkin muun tekemisen pariin..
meillä se meni niin että mä ärjyin kuin palotorvi, poika joko keskeytti toiminnan tai sitten ei ja mä kannoin sen vaikka omaan huoneeseen suljetun oven taa miettimään et kannattaisko äitiä uskoa vai ei.. nyt 2,5v uskoo jo kohtalaisen hyvin... ja mitä tohon raivon hillitsemiseen tulee niin mä olen mennyt tupakalle... ei se ole sinåänsä asiaan vaikuttanut mutat olenpahan ainakin jaksanut sitten taas huutaa :D

Kokeile toisiko esim. Pikku Kakkonen tai vastaava rauhoittavana kun meno mnee liian villiksi.. ;)
Tai muuta puuhaa joka voisi rauhoittaa ja keskittää huomion muualle kuin pahan tekoon.. huomiota tuntuu toisaalta hakevan eli nappaa syliin ja lue vaikka.. :)

Jäähypenkki 2vuotiaalle! Uskomatonta, ota mieluummin syliisi!
Suljetun oven taa??

Kyllä täytyy sanoa, että murmur...jestas mitä neuvoja! Ja röökille sen jälkeen.

Onko omatunto puhdas? Epäilen........

Ap, saako lapsi miten paljon riehua ulkona? Saako tarpeeksi virikkeitä ja sun huomiota? itse olen huomannu että mun ale 2v tuhovimma on yhteydessä noihin asioihin. Ja aika+kiellot yhä uudestaan. Meillä alkaa jo pysyä kämppä pystyssä.

Juu tiedän, että kaveri on pieni, joka ei ilkeyttään niitä juttujaan tee, vaikka musta välillä niin tuntuu... Siksi apuja kyselenkin oman pääni kestämiseen, kun tuollainen elohopea on elämääni siunaantunut.

Meillä on tyttö 2v2kk. ja jäähy ollut käytössä jo puolisen vuotta! Nyt ei enää tarvitse monestikkaan laittaa jäähylle, riittää kun varoittaa ja kysyy haluatko jäähylle miettimään. Alkuun sinne jäähylle joutui laittamaan monta kertaa päivässä, muttei kannata antaa periksi, määrätietoisella toiminnalla se tulos syntyy :) Tsemppiä!

koiran kupit ylätasolle, takanluukut narulla kiinni, television johdot päiväksi kaappiin, jos esineillä hakkaa televisiota niin otat lelut heti pois ja nostat kaapin päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
siihen ei auta mikään... koita ottaa vaikak jäähypenkki käyttöön... voit aina koittaa ohjata jonkin muun tekemisen pariin..
meillä se meni niin että mä ärjyin kuin palotorvi, poika joko keskeytti toiminnan tai sitten ei ja mä kannoin sen vaikka omaan huoneeseen suljetun oven taa miettimään et kannattaisko äitiä uskoa vai ei.. nyt 2,5v uskoo jo kohtalaisen hyvin... ja mitä tohon raivon hillitsemiseen tulee niin mä olen mennyt tupakalle... ei se ole sinåänsä asiaan vaikuttanut mutat olenpahan ainakin jaksanut sitten taas huutaa :D

Tässä jotain hyviä neuvoja, joita kannattaa kokeilla. Ja sitten kantsii nyt jonkin aikaa yrittää rakentaa esteitä takan ja telkan ympärille ja pitää koiran vesikuppi vaikka eteisessä tms paikassa, jossa sen saa oven taakse. Me ollaan nostettu kukat ja koiran vesikuppi (jäkimmäinen on keittiön lattialla öisin ja silloin kun oon itse keittiössä) pois ja pidetäänkin niin kauan kunnes ne lakkaa kiinnostamasta. Yritä jaksaa touhuta taaperon kanssa ja olla sen kans ulkona, niin josko edes osa energiasta tulis kanavoitua siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ap, saako lapsi miten paljon riehua ulkona? Saako tarpeeksi virikkeitä ja sun huomiota? itse olen huomannu että mun ale 2v tuhovimma on yhteydessä noihin asioihin. Ja aika+kiellot yhä uudestaan. Meillä alkaa jo pysyä kämppä pystyssä.

Tämä on erittäin hyvä pointti. Ulkoilua pitäisi todellakin olla enemmän. Nyt on noin 1-2 tuntia päivässä.

Ja noista tupakkatauoista... Itsellä näemmä taas näkö alkaa toimia, kun saan märkä kaveri (koiran kuppi on taas kumollaan) sylissä avautua tällä palstalla... :D

Jos olet nyt jo tulossa hulluksi, niin peli on menetetty, kun vauva syntyy.. Ihailen itseäni, kun olen oppinut sulkemaan korvani 2 veen kiukuttelulta.. siis jos tahtoo jotain,enkä anna alkaa raivota. Ennen huusin välillä itsekin (hyi) eikä siitä totisesti mitään apua ollut. Nyt jatkan tyynesti sitä mitä olin tekemässäkin ja olen kuin en huomaisikaan tai KUULISI kiukuttelevaa lasta. (Kai lapsi kokee turvattomuutta kun joutuu yksin huutamaan??) Hetken kuluttua rauhoittuu ja unohtaa kiukun..

Kyllä nyt 2veelta saa jo tavarat olla paikoillaan ja tietää mikä kiellettyä. Johan tuo on kauan kaiken ymmärtänyt ja jotain puhuukin. Oot tuuliviiri, yksi päivä näin toinen noin, lapsi kokeilee rajojaan mikä tänään toimii.
Johdonmukaisuutta niin ei tarvii räjähtää.

kun tuollainen elohopea on elämääni siunaantunut.

.................

Ei kai se lapsen vika ole?? Ja kiitä kätesi, että olet sellaisen yleensä saanut. Kaikki eivät saa vaikka tahtovatkin ! Ja onhan sinun kestettävä koska lisääkin lapsukaisia odotat?
Voimia rauhoittua itse ja motivoitua siihen, että lapset ovat pieniä ja pienet huolet, lapset kasvavat ja huolet muuttavat muotoaan.
Meillä sekaisin kaikkea ja paras valtti on olla itse rauhallinen ja määrätietoinen eikä hurjana messuta. Ei nimittäin kauas vie...kokemusta kun on äitiydestä .

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Tämä on erittäin hyvä pointti. Ulkoilua pitäisi todellakin olla enemmän. Nyt on noin 1-2 tuntia päivässä.

Ja noista tupakkatauoista... Itsellä näemmä taas näkö alkaa toimia, kun saan märkä kaveri (koiran kuppi on taas kumollaan) sylissä avautua tällä palstalla... :D

niin siis tupakkatauko oli esimerkki, eli siis lähden pois tilanteesta jotta rauhotun... ei sitä pidä ottaa ihan kirjaimellisesti... voi mennä vaikak vessaan suljetun oven taakse laskemaan 50 jos se helpottaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja eksäksy:
Jos olet nyt jo tulossa hulluksi, niin peli on menetetty, kun vauva syntyy.. Ihailen itseäni, kun olen oppinut sulkemaan korvani 2 veen kiukuttelulta.. siis jos tahtoo jotain,enkä anna alkaa raivota. Ennen huusin välillä itsekin (hyi) eikä siitä totisesti mitään apua ollut. Nyt jatkan tyynesti sitä mitä olin tekemässäkin ja olen kuin en huomaisikaan tai KUULISI kiukuttelevaa lasta. (Kai lapsi kokee turvattomuutta kun joutuu yksin huutamaan??) Hetken kuluttua rauhoittuu ja unohtaa kiukun..

Vähän samaa kun koiran kasvatuksessa se jääkausi josta luin eli ei huomioida. Huh!

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
koiran kupit ylätasolle, takanluukut narulla kiinni, television johdot päiväksi kaappiin, jos esineillä hakkaa televisiota niin otat lelut heti pois ja nostat kaapin päälle.

Olen yrittänyt mahdollisimman paljon tehdä tuota ennalta ehkäisevää työtä ja ilmastointiteippi on ollut meillä kova sana. Ongelma vain on, että ikävä kyllä mies unohtelee koko ajan asian ja hänen jäljiltään pikku-ukko paljon tuhojaan tekee. Helppoahan miehellä on, kun on päivät töissä, eikä ole omia unohduksen jälkiään korjailemassa...

Mutta nyt mun täytyy vaihtaa tolle elämäni auringolle kuivat vaatteet ja lähteä kauppaan.

Kiitos kaikille kuuntelemisesta ja neuvoista!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jäähypenkki 2vuotiaalle! Uskomatonta, ota mieluummin syliisi!
Suljetun oven taa??

Kyllä täytyy sanoa, että murmur...jestas mitä neuvoja! Ja röökille sen jälkeen.

Onko omatunto puhdas? Epäilen........

huoh, jäähypenkki on hyvä ratkaisu... syliin ottaminen ei tietyissä tilanteiossa onnistu... ja laspi omaan huoneeseen suljetun oven taa.. siellä saa riehua kun siellä ei ole mitään kiellettyä... ja tupakalle menen koska olen tupakoiva ihminen ja se 2min ulkona rauhottaa kummasti.. jaksaa taas lapsen riekkumista...
omatunto on erittäin puhdas, kiitos vaan kysymästä...

Vielä täytyy sen verran kommentoida, että meillä on todellakin ollut systemaattiset ja johdonmukaiset säännöt alusta asti, eli samoja kieltoja olen todellakin toistellut siitä hetkestä, kun kaveri jotain alkoi ymmärtämään. Eli turha sanoa, että johdonmukaisuutta...

Ja meille tuo elohopea on todellakin siunaus ja rakkain asia maailmassa! =)

ehkä vastaukseni oli hieman asian vierestä, mutta idea oli siis se että olen "psyykannut" itseäni pysymään rauhallisena. Ja tosiaan tuo eliminointi, eli tavarat lukkojen taa tai ulottumattomiin..

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksella:
Alkuperäinen kirjoittaja eksäksy:

Vähän samaa kun koiran kasvatuksessa se jääkausi josta luin eli ei huomioida. Huh!

Kerrotko kokemuksella sitten mikä meille olis paras ratkaisu?

meillä myös pojalla jäähypenkki ollut n puolivuotta (poika 2v 4kk) ja toimii... ymmärtää sen että siinä istutaan kunnes munakello soi... 2-3min ja jos tulee kesken pois niin takas ja aika alkaa alusta... tai sit tavaroita laitetaan hyllynpäälle ja saa takaisin kun osaa olla nätisti ja asiat keskusteltu... Syliin myös otan pidän paikallaan ja silmiin katsotaan ja jutellaan että mitä tuli taas tehtyä... ja aina kun kiltisti niin kehuja ja palkitaan jotenkin :) kokeilee välillä rankasti rajoja, mutta kuuluu ikään, se on vain väliaikaista :) meillekkin toinen tulossa piakkoin... rajat vaan visusti ja niistä pitää kiinni... Jos menee tekemään tuhmuuksia, syliin vaan ja pitää kiinni ja katsoo silmiin, puhuu asiat, kyllä 2v jo sen verran ymmärtää, meilä ainakin tuntuu et poika välillä tahalteen esittää tyhmää että ihan ku ei ymmärtäis :D

meillä 1v uskoo välillä, yleensä kerrasta jättää em johdot rauhaan(noo joksikin aikaan),välillä useamman kertaa saa viedä muuta tekemään ja palaa takasin.

5vuotias taas ei usko mitään, ikinä ei ole ollut niin helppo lapsi kuin tämä meidän 1vuotias on. johdonmukaisuutta rajoja,rakkautta ja kaikkea mitä kuuluukin on ollut. lisäksi oon valitettavasti joskus raivonnutkin pääpunaisena eikä mikään auta! kaiken kaikkiaan kuluttavaa hänen kanssa oleminen vaikka rakas onkin. joten tuo käytös se voi jatkua vielä kauankin jos on tempperamenttinen lapsi. tai niinkuin meillä luultavasti adhd. aina ollut levoton ja kova menemään aina.

Yhteistyössä