Apua! Mitä pitää tehdä kun on keskenmeno?

• Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä
Ei voi tehdä mitään. Jos pärjäilet kotona niin ota vaikka särkylääkettä kipuihin ja juo ettet kuivu.

Jälkitarkastukseen kannattaa varata aika kun vuoto on rauhoittunut, esim. viikon päästä, tarkistavat ettei kohtuun ole jäänyt mitään.

niin..
ei sun tarvitse nyt heti lähteä minnekään, jos vuoto on runsaiden kuukautisten luokkaa. Eivät ne mulle pyhäpäivänä päivystyksessä tehneet mitään. Maanantaina soitat sitten esim. neuvolaan, jossa ultraavat.

hoitsu
Jos on erittäin runsasta vuotoa niin sit päivystykseen niin laittavat sieltä gynen puolelle.

Muuten kandee ootella maanantaihin jos kivut pysyy siedettävinä buranalla. Soittelee sit äippäpolille tai tk:n että kattovat et kaikki tullu ulos.

ap
Kipuja ei ole yhtään. Ihan yllättäen tuli. Ajattelin että pissa tulee housuun mutta se olikin verta ja sitä tuli todella runsaasti housut reisiin asti ihan punaiset edestä. Sen jälkeen istuin puoli tuntia pöntöllä ja sitä vverta lirahteli ja tunsin jonkun isomman klöntin tulevan ulos. En uskaltanut katsoa mitä se oli.

Mulla ainakin oli ihan turhaa mennä sinne samana pvänä. Mulla tosin olis ollu muutoinkin neuvolalääkäri just samana pvänä jotenka kävin siel. Sit teki tutkimuksen ja sanoi, että hyvin suurella todennäköisyydellä kesken menee. Ja et jos kivut yltyy ni voi mennä päivystykseen samana pvänä. Sit menin samana pvänä, eikä siel ollu edes asiansa osaavaa lääkäriä paikalla, joka ois osannu ultraa käyttää!

Siinä ne sit tuumi, et no voit jäädä lepään yön yli, et ultrataan aamulla. En halunnu, halusin kotiin. Sit aamulla takasin ja ne ultras ja sanoivat, et hyvin on tyhjentyny, ei tarvitse toimenpiteitä. Ei ees jälkitarkastusta tehty. Siittäpä sit maksoin kahden pvän päivystysmaksun turhasta.

Eli iteki sanoisin, et oottelet vaan ja meet vaikka sitten huomenna tai ylihuomenna jollonka ne ultraa.

ohis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kipuja ei ole yhtään. Ihan yllättäen tuli. Ajattelin että pissa tulee housuun mutta se olikin verta ja sitä tuli todella runsaasti housut reisiin asti ihan punaiset edestä. Sen jälkeen istuin puoli tuntia pöntöllä ja sitä vverta lirahteli ja tunsin jonkun isomman klöntin tulevan ulos. En uskaltanut katsoa mitä se oli.
Mulla oli ekasta tollasia vuotoja viikoilla 12+ ja olin IHAN varma keskenmenosta, mutta aina oli ultrassa elossa ja nyt on 7vee tyttö...

Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos ei ole kipuja ja sinua ei ala verenhukan takia heikottaa, voit ihan hyvin olla kotona. Lääkärissä eivät voi tehdä mitään muuta kun todeta tilanteen ja antaa kipulääkettä, jos et sitä tarvi niin mukavampi on kotona. Soittele maanantaina itsellesi aika jälkitarkastukseen. Ja pyydä vaikka miestä hakemaan särkylääkettä kotiin jos illalla tulee kipuja. Ei välttämättä tule, jos enin osa tuli jo ulos.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Jos on erittäin runsasta vuotoa niin sit päivystykseen niin laittavat sieltä gynen puolelle.

Muuten kandee ootella maanantaihin jos kivut pysyy siedettävinä buranalla. Soittelee sit äippäpolille tai tk:n että kattovat et kaikki tullu ulos.
ei muuten välttämättä ole vielä keskenmeno; voi vuotaa istukan reunasta -mulle kävi näin ja jouduin gynelle vuodelepoon. hyvällä tuurilla voi vuoto lakata ja rauhoittua. mulla kylläkin kävi huonosti eli vuotoa oli loppujen lopuksi niin paljon tai se alkoi uudelleen, että vähän aikaa sen jälkeen kun pääsin kotiin raskaus meni kesken rv 11. sairaalassa sitten tehtiin ultra jolla tarkistettiin tilanne kohdussa ja lopuksi tehtiin kaavinta.
sairaalaan jouduin alussa rv 8.

eli soita äp:lle tai tk:hon ja kysy miten toimia...

vieras
soita synnärille ja kysy tuletko näytille? itel oli viikkoja 13 ja kamala veren vuoto kans alkoi. juuri samalla lailla et luulin et tuli pissa housuun. ei kipuja. olikin sitten joku suoni vaan puhjennut ja vauvalla oli kaikki hyvin...

Alkuperäinen kirjoittaja paniikki:
Verta yhtäkkiä vaan pursus ja pursus syöksymällä todella runsaasti. Viikkoja 9+4. Pitääkö mennä lääkäriin? Jos niin mitä lääkäri tekee?
Mee vaan lääkäriin. mä menin kahtena peräkkäisenä päivänä. Ekalla kerralla ei oikeastaan tapahtunut muuta kuin sain lepokäskyn ja toisella kerralla todettiin spontaani keskenmeno rv 9+2 sekä että kohtu oli tyhjentynyt eikä tarvittu kaavintaa.

vieras
Mullakin alkoi just 9+ viikolla samantapainen vuoto. Ei yhtään kipua. Menin lääkäriin ja ultrattiin ja siellä olikin elävä sikiö. Lääkäri arveli, että oli alunperin kaksosraskaus ja toinen meni sitten kesken.

höh
Alkuperäinen kirjoittaja eleanoor:
Alkuperäinen kirjoittaja paniikki:
Verta yhtäkkiä vaan pursus ja pursus syöksymällä todella runsaasti. Viikkoja 9+4. Pitääkö mennä lääkäriin? Jos niin mitä lääkäri tekee?
Mee vaan lääkäriin. mä menin kahtena peräkkäisenä päivänä. Ekalla kerralla ei oikeastaan tapahtunut muuta kuin sain lepokäskyn ja toisella kerralla todettiin spontaani keskenmeno rv 9+2 sekä että kohtu oli tyhjentynyt eikä tarvittu kaavintaa.
No mitä sä hyödyit lääkärikäynneistä?

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja provo:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja provo:
Taitaa olla provo. Tai toivon ainakin sen olevan.
miks ois provo?
Ihan liikaa keskenmenoja nykyään palstalaisilla. :(
yli puolet raskauksista päättyy keskenmenoon, ja tämä on ihan lääketieteellinen fakta, joten todellakaan siihen suhteutettuna palstalaisilla ei ole paljon keskenmenoja. Itselläni niitä on takana neljä.

Yhteistyössä