Apua!!?! mitä tehdä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö paniikissa :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö paniikissa :(

Vieras
Olen 15v tyttö, ja epäilen että mulla on hiiva tai joku muu, koska "sieltä" kutittaa ja kirvelee ja on ainakin yksi haavauma joka vuotaa verta ja kirvelee niin pirskatisti... Minulla ei ole ennen ollut hiivaa tms, joten mitä minun pitäisi tehdä?? En halua mennä ainakaan omalääkärille, koska se on mies, ja olisi todella kiusallista kertoa vaivasta hänelle, kun en halua kertoa äidillenikään... vai menenkö terkkarille? Vai pitääkö mennä gynekologille? vai ostanko vain apteekista summamutikassa jotakin??

Auttakaa minnuu!! :'(

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö paniikissa :(;11593647:
Olen 15v tyttö, ja epäilen että mulla on hiiva tai joku muu, koska "sieltä" kutittaa ja kirvelee ja on ainakin yksi haavauma joka vuotaa verta ja kirvelee niin pirskatisti... Minulla ei ole ennen ollut hiivaa tms, joten mitä minun pitäisi tehdä?? En halua mennä ainakaan omalääkärille, koska se on mies, ja olisi todella kiusallista kertoa vaivasta hänelle, kun en halua kertoa äidillenikään... vai menenkö terkkarille? Vai pitääkö mennä gynekologille? vai ostanko vain apteekista summamutikassa jotakin??

nyt vaan pitää mennä lääkäriin. yleislääkäri käy ihan hyvin.

Nyt olisi tärkeä selvittää taustoja hieman. Oletko harrastanut seksiä viime aikoina?
Onko sinulla ollut antibioottikuuri, jonka komlikaationa voi tulla hiivatulehdus?
Suosittelen gynekologia, joka tuntee sekä eri sukupuolitaudit että muut alapäävaivat. En odottaisi kovin kauan, vaan menisin päivystykseen, jos mahdollista.
Pesu lämpimällä vedellä, ei pesuaineita alapäähän.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö paniikissa :(;11593647:

Mene ensin terkkarille. Hän voi järjestää, että pääset käymään naislääkärin vastaanotolla.

Kaikissa kunnissa lienee ilmainen ehkäisyneuvola, josta saa apua ehkäisyasioissa ja myös sukupuolitaudeissa. Haavauma kuullostaa ikävä kyllä herpeksen aiheuttamalta....

Kaikissa kunnissa lienee ilmainen ehkäisyneuvola, josta saa apua ehkäisyasioissa ja myös sukupuolitaudeissa. Haavauma kuullostaa ikävä kyllä herpeksen aiheuttamalta....

Eiköhän tuo ole kuitenkin hiivan aiheuttama. Tarpeeksi kun on kutittanut ja sitä raapinut, kyllä se haava tulee.
Periaatteessa apteekista saa Canesten-paketin ilman reseptiä hiivan itsehoitoon, mutta ensikertalaiselle suositellaan lääkärissäkäyntiä. Ja tietysti jos on mahdollsuus sukupuolitaudin olemassaoloon (suojaamaton yhdyntä), niin lääkärille.

Viimeksi muokattu: