apua, mitä nyt tapahtuu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo lapsen oloissa ei kyllä oo mitään sellasta miks se pitäs meiltä pois viedä. :( ihan hirvee tilanne, mut joo kai ne tiliotteet on sinne vietävä ja sitten selitettävä joka penni mitä sinne on tullu. ei kai ne ketään nälkään tapa, mutta eiköhän sitä olla entistä tiukemmilla.

[QUOTE="minä";22931888]Hei,en pelotellut.vaan ihan yleisesti saako vanhemmat olla vanhempia edelleen täyspäiväisesti vaikka olisivat tehneet tälläistä toimintaa???lievän petoksen?

Me itse ollaan saatu myös toimeentulotukea ja pimitetty toinen tili jossa oli 3000€, rikos on jo vanhentunut emmekä todella ees tienneet tätä rikosta tehtäessä,että se olisi ollut kovin vakavaa...olin tällöin 18v.[/QUOTE]

mutta itse siis pelkäsin kun tajusin mitä olen tehnyt,että olen tehnyt petoksen josta olisi voinut saada esim. 2kk ehdollistakin niin pelkäsin tosi pitkään että lapsi viedään pois jos tämä tulee selville!
mutta olisiko se viety?

joo lapsen oloissa ei kyllä oo mitään sellasta miks se pitäs meiltä pois viedä. :( ihan hirvee tilanne, mut joo kai ne tiliotteet on sinne vietävä ja sitten selitettävä joka penni mitä sinne on tullu. ei kai ne ketään nälkään tapa, mutta eiköhän sitä olla entistä tiukemmilla.

Voi olla että petossyyte kyllä tulee teille. Uskon että lievä petos. Tai kai ne sossussa nyt tekee jotkut laskelmat että paljonko ovat maksaneet teille "turhaan" ja sitten siitä määräytyy onko petos lievä vai törkeä.

Sanotte vaan, että ette tienneet, että veronpalautuksista olisi pitänyt ilmoittaa ja joudutte nämä pari tonnia maksamaan takaisin. Pyydätte vanhemmiltasi vaikka vielä kirjallisen selvityksen "veloistanne" soskuun.

Ja tämä pimeä palkka, pystyisikö siitäkin "tekemään" jonkun "velkakirjan" näin jälkikäteen? Eihän sen ole mikään pakko palkka olla...

Alkuperäinen kirjoittaja minä - hmmmmm;22931902:
mutta itse siis pelkäsin kun tajusin mitä olen tehnyt,että olen tehnyt petoksen josta olisi voinut saada esim. 2kk ehdollistakin niin pelkäsin tosi pitkään että lapsi viedään pois jos tämä tulee selville!
mutta olisiko se viety?

Enpä usko että ois viety. Jossain se lapsi sitten linnan ajan joutuisi olemaan. Kai aika tapauskohtaista ...

Sanotte vaan, että ette tienneet, että veronpalautuksista olisi pitänyt ilmoittaa ja joudutte nämä pari tonnia maksamaan takaisin. Pyydätte vanhemmiltasi vaikka vielä kirjallisen selvityksen "veloistanne" soskuun.

Ja tämä pimeä palkka, pystyisikö siitäkin "tekemään" jonkun "velkakirjan" näin jälkikäteen? Eihän sen ole mikään pakko palkka olla...

Myöhäsitä se tässä vaiheessa mitään velkakirjoja on kirjoitella, ei ne sossutkaan mitään tyhmiä ole.

Törkeästä petoksesta saa linnaa. Lievästä sakkoja.

Törkeä petos. Jos petoksessa

1. tavoitellaan huomattavaa hyötyä,
2. aiheutetaan huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa,
3. rikos tehdään käyttämällä hyväksi vastuulliseen asemaan perustuvaa erityistä luottamusta tai
4. rikos tehdään käyttämällä hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa

ja petos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä petoksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Eiköhän esim. huomattavan hyödyn tavoittelun toteutuminen vaadi muutamia nollia summaan lisää. Miten voit verrata esim. jonkun liikemiehen 1 000 000e kavallusta jostain firmasta (joka menee syyteharkintaan nimikkeellä törkeä petos) ap:n 2000e pimittämiseen. Eiköhän ole hieman eri asioita.

Mutta mun muistaakseni toimeentulotukihakemuksessa on kohta, jossa käy ilmi että allekirjoittaja ymmärtää mitä kaikkea tohon hakemiseen liittyy (liitteet jne) ja lupaa ettei huijaa. :)

[QUOTE="mam";22931917]Enpä usko että ois viety. Jossain se lapsi sitten linnan ajan joutuisi olemaan. Kai aika tapauskohtaista ...[/QUOTE]

ehdollinen tarkoittaa että ei joudu linnaan ellei tee 1-3 vuoden sisällä uutta rikosta josta tuomittaisiin ehdottomaan.silloin sen ehdottoman päälle saisi ehdollisen vielä istua.

Eiköhän esim. huomattavan hyödyn tavoittelun toteutuminen vaadi muutamia nollia summaan lisää. Miten voit verrata esim. jonkun liikemiehen 1 000 000e kavallusta jostain firmasta (joka menee syyteharkintaan nimikkeellä törkeä petos) ap:n 2000e pimittämiseen. Eiköhän ole hieman eri asioita.

Olenko mä jotain verrannut?!

Mä vaan ihan aapeetä ajatellen kopioin ton teksin tosta, jotta ap voi itse päätellä kumman on tehnyt :) Se raja menee jossain 500eurossa, ei missään miljoonissa, tiedoksi vain.

joo,nyt oli kyllä joku kirjanpitäjä tuomittu 460 000 eurosta kahden vuoden vankeuteen,josta istuu siis puolen (vuoden).
ei alle kahden sadan petoksista linnaan joudu.ehdollista saa aika helposti ainakin yli viiden tonnin petoksista.
4000 euron kela-petoksesta sai eräs vies vastikään 80 päivää ehdollista.

Myöhäsitä se tässä vaiheessa mitään velkakirjoja on kirjoitella, ei ne sossutkaan mitään tyhmiä ole.

Ei sellaista, jossa päiväykset ovat viime vuodelta, vaan nyt ihan oma paperi soskua varten, jossa rahan antajat todistavat sen olevan laina.

Ei yleensäkään ole kovin yleinen käytäntö, että vanhemmat rahaa lainatessaan haluavat kirjallisen lupauksen siitä, että lapsi maksaa rahat takaisin.

Mä en asunu sillon miehen kanssa yhessä kun se sai sen päälle 1000e palkan n ja oli toimeentulotuen asiakkaana samaan aikaan. mutta sillon asuin kun äitini on esim laittanut sinne tilille jotai 50e summia sillointällöin.

Olenko mä jotain verrannut?!

Mä vaan ihan aapeetä ajatellen kopioin ton teksin tosta, jotta ap voi itse päätellä kumman on tehnyt :) Se raja menee jossain 500eurossa, ei missään miljoonissa, tiedoksi vain.

Ihan vaan ap:tä ajatellen pelottelit suotta. No laitapa sitten tieto myös missä lukee että törkeän petoksen raja menee 500e, ihan vaan ap:n takia että hänkin sitten näkee.

Oikeesti. Väärinhän ap on tehnyt mutta ei ole mitään järkeä toista pelotella hengiltä kuitenkaan.

Ei sellaista, jossa päiväykset ovat viime vuodelta, vaan nyt ihan oma paperi soskua varten, jossa rahan antajat todistavat sen olevan laina.

Ei yleensäkään ole kovin yleinen käytäntö, että vanhemmat rahaa lainatessaan haluavat kirjallisen lupauksen siitä, että lapsi maksaa rahat takaisin.

No toimeentulotukihakemuksessa kysellään myös velat. Tajuaahan ne siellä, että yrittää kusettaa jos nyt yht'äkkiä kiinni jäätyään alkaa niistä papareita toimittelemaan eikä oel koko velkoja ennen edes maininnut.

Mä en asunu sillon miehen kanssa yhessä kun se sai sen päälle 1000e palkan n ja oli toimeentulotuen asiakkaana samaan aikaan. mutta sillon asuin kun äitini on esim laittanut sinne tilille jotai 50e summia sillointällöin.

No sitten eihän ne miehen tulot suhun vaikuta? Ja noi 50e on aika vähäisiä summia :)

Mäkin joskus toimeentulotuki asiakkaana sain äitiltä aina parin kympin tilisiirtoja muutamia kertoja kuukaudessa. Sossun setä vain sanoi että sitten kun näitä alkaa tulla paljon niin sitten merkataan tuloiksi, muuten se ei niistä välittänyt...

Eli kun toimitetaan ne tiliotteet sinne, mainitsenko että tuona aikana kun sai palkan (2010 tammikuu) emme asuneet vielä yhdessä. ja sitten selitän äidiltäni saamat rahat. mutta asumme silti nyt yhdessä, niin eikö se kuitenkin vaikuta muhun myös, jos mieheltäni nuo rahat peritään, saamme kuitenkin yhteistä tukea.

Ihan vaan ap:tä ajatellen pelottelit suotta. No laitapa sitten tieto myös missä lukee että törkeän petoksen raja menee 500e, ihan vaan ap:n takia että hänkin sitten näkee.

Oikeesti. Väärinhän ap on tehnyt mutta ei ole mitään järkeä toista pelotella hengiltä kuitenkaan.

Ketään en halua hengiltä pelotella!

Päihdelinkin keskustelualue • katso viestiketjua - Sossu +tiliotteet tuolla on ihmisillä kokemusta tästä/petoksista yleensä. Siellä ne kertovat omat kokemukset petoksen lievä/törkeä rajoista. Mutta ei se aina ole niin yksiselitteistä.

[QUOTE="Mam";22932006]No sitten eihän ne miehen tulot suhun vaikuta? Ja noi 50e on aika vähäisiä summia :)

Mäkin joskus toimeentulotuki asiakkaana sain äitiltä aina parin kympin tilisiirtoja muutamia kertoja kuukaudessa. Sossun setä vain sanoi että sitten kun näitä alkaa tulla paljon niin sitten merkataan tuloiksi, muuten se ei niistä välittänyt...[/QUOTE]

Sama juttu oli meillä.. sossun tädit eivät välittääneet vaikka tilillä näkyi myös 100 € siirtoja kun selvitti et ne ovat olleet ruokaan, lainaa tai lapselle hankittu jotain.. ja jos sanoin et lapselle ostettiin niin eivät vaatineet edes kuittia.. näin siis Turussa...

Mutta siinäkin on omat kommervenkkinsä, eikös siinä ainakin pidä olla takaisinmaksuohjelmasuunnitelmakin että menee läpi lainana. Ja jos ovat sossun asiakkaita niin tuskin pystyvät takaisinmaksusuunnitelmaa noudattamaan, eli ihan hevillä ei mene läpi lainana, varsinkaan vanhemmilta. Eikä kannata enää ketään muuta tähän sotkuun enää sotkea vaan ottaa vastuu.

joo noita 50-100e äitin laittamia vois tosiaan selittää sillä että lapselle on hankittu tavaraa valmiiksi, niinkun onkin, koska emme saaneet sossusta lapsen tavaroihin avustusta paitsi vaunuihin.

Minusta taas olisi ihan oikein, että ap miehineen saisi näpäytyksen.
Vituttaa niin että tukka lähtee päästä tämmöiset tuilla kikkailijat.

Ei se saatana ole helppoa muillakaan, mutta töitä tehdään ja ihan rehellisesti. Laita ap se ukkos oikeisiin töihin, i tartte tukia pimittää. Kusipäät!

eikös sossu ole se viimeinen tulonlähde. Miksi olette hakeneet sossusta raha, vaikka miehesi saa pimeää palkkaa ja vanhemmiltakin rahaa. Minusta tämä on järkyttävää?

Yhteistyössä