Apua! Millä pääsee eroon peräaukon haavaumasta? Tää on ihan kamalaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mökö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mökö"

Vieras
Synnytyksen jälkeen onnistuin sellaisen itselleni saamaan ja lääkärissä on kerran käyty. Määräsi mulle neoproctia, joka kyllä auttaa aina muutamaksi päiväksi, mutta sen jälkeen haavauma tulee aina uudestaan.

Vessassa käynnit stressaa ja ahdistaa ja tää koko juttu saa kyllä mielen maahan.
Juon paljon vettä ja koitan muutenkin syödä niin, että vatsa toimisi hyvin.

Millä te muut, jotka tästä olette kärsineet, olette päässeet tästä eroon?
Onko jollain kokemuksia siitä leikkauksesta? Kuinka kauan se kestää ja pääseekö heti kotiin?

Niitä nitraattivoiteitakaan en voi käyttää kun vauva on täysimetyksellä.

Huoooh.. :/

ootko ihan bepanthenia kokeillu? Itsellä se ainakin auttoi. Ja tietty semmonen kuitupitoinen ruokavalio, ettei mee kakka kovalle. Tsemppiä, itsellä synnytyksestä jo 3kk mut vieläkin muistan tuskan pöntöllä!

Syö kaksi kertaa päivässä Paljon salaattia ja päälle Paljon kylmäpuristettua oliiviöljyä. Suoli kaipaa voitelua ;) Lihaa kannattaa vähentää enkä mä leipääkään puputtaisi ihan ylettömästi. Kasviksia ja rasvoja ennemminkin lisää.

Punainen bepanthen on todella hyvä limakalvojen haavaumille. Itselle en ole käyttänyt, meillä pojalla havautui peräaukko pahan ripulin aikana ja Bepanthen auttoi todella hyvin paranemisessa. Ilmeisesti vähensi myös haavauman aiheuttamaa kirvelyä.

Itse sain III-asteen repeymän synnytyksessä eli peräaukon sulkijalihas osittain poikki. Mulla isoin apu toipumiseen oli apteekista saatava jauhe (jonka nimeä en valitettavasti muista), se avulla uloste pysyi löysänä eikä ärsyttänyt tervehtyvää arpea. Sekä ilmakylvyt.

ootko ihan bepanthenia kokeillu? Itsellä se ainakin auttoi. Ja tietty semmonen kuitupitoinen ruokavalio, ettei mee kakka kovalle. Tsemppiä, itsellä synnytyksestä jo 3kk mut vieläkin muistan tuskan pöntöllä!

En ole kokeillut bepanthenia. Mitä niistä käytit? Eikös niitäkin ole erilaisia..? Silläkö se lähti sinulla ihan kokonaan pois? Ja on siis täälläkin synnytyksestä jo kolme kuukautta, mutta edelleen tuskaillaan. :(

Siis tuliko haavauma synnytyksestä? Mulla oli joskus haavauma ja se oli hiivan aiheuttamaa

Mä en ole varma, että tuliko se haava ihan siinä synnytksen aikana vai vasta sen jälkeen. Synnytyksen jälkeen ei vatsa toiminut moneen päivään ja sitten vihdoinkin kun jotain tuli ulos niin se oli melkoisen työn takana, joten voi olla, että haavauma tuli myös siinä pöntöllä pinnistellessä. :/

Näkyykö se haava siellä? Mulla tuli kuopuksen synnytyksessä joku kanssa tuonne persreikään ja kakkaaminen oli yhtä tuskaa, ei kuitenkaan mitään mielestäni näkynyt siellä, koitin peräpukamapuikkoja ja niillä kipu lähti pois. Nyt kun oli tuo hiivan aiheuttama haavauma, kipu oli ihan samanlaista, ei vain niin kovaa, vaikka tuskallista olikin. Eli ehkei ne sit kuitenkaan ollut pukamia vaan ihan haavoja, mutta ne puikot auttoivat kuitenkin.

Ehkä se haava on siellä niin sisällä, ettei rasvat auta

Näkyykö se haava siellä? Mulla tuli kuopuksen synnytyksessä joku kanssa tuonne persreikään ja kakkaaminen oli yhtä tuskaa, ei kuitenkaan mitään mielestäni näkynyt siellä, koitin peräpukamapuikkoja ja niillä kipu lähti pois. Nyt kun oli tuo hiivan aiheuttama haavauma, kipu oli ihan samanlaista, ei vain niin kovaa, vaikka tuskallista olikin. Eli ehkei ne sit kuitenkaan ollut pukamia vaan ihan haavoja, mutta ne puikot auttoivat kuitenkin.

Ehkä se haava on siellä niin sisällä, ettei rasvat auta

Mitäs puikkoja sulla sitten oli? Ja tuo neoproct, mitä se lääkäri mulle määräsi on mulla käytössä puikkona sekä voiteena. Ja niin kuin sanoin niin se kyllä auttaa, mutta vaan muutamaksi päiväksi.. Hulluksi tässä tulee tämän kanssa. :/

[QUOTE="mökö";28672354]Mitäs puikkoja sulla sitten oli? Ja tuo neoproct, mitä se lääkäri mulle määräsi on mulla käytössä puikkona sekä voiteena. Ja niin kuin sanoin niin se kyllä auttaa, mutta vaan muutamaksi päiväksi.. Hulluksi tässä tulee tämän kanssa. :/[/QUOTE]

En kyllä enää muista minkänimistä se oli. Voin vain kuvitella tuskasi, se on jotain aivan järkyttävää käydä kakalla jos on haava siellä, tuntuu kuin repeis koko peräaukko :(

Mulla synnytyksestä 3kk. Sama ongelma vaivannu siitä lähtien enemmä tai vähemmän. Sain nitrovoiteen ja se auttoi nyt heti vaikka olenki täysimetyksellä. Lääkäri sanoi että on ok. Max 8vk käyttöä.
Ongelma hieman palasi vaikka käytin nitro (rectogesic) voidetta. Nyt tutkin nettiä ja joku vinkkasi magnesium tabletteja. Samana päivänä ku aloitin magnesiumin nii ongelma katosi. Ilmeisesti mulla ollut haava joka on parantunut bepanthenia käyttäessä, kuitenkin sulkijalihaksen kramppi ollut se kivun aiheuttaja ja nyt se kipu on vihdpin poissa.
Suosittelen kokeilemaan, koska tuon haavauman kipu on sellanen että voi olla vaikea tunnistaa mistä se johtuu.
Alotin magnesiumin 4pv sitten ja nyt olen kun uusi ihminen! Voin taas hengittää :-)

Toinen vinkki mistä luin oli siankärämö, koitappa lukea siitä kans! Luontaistuote.

Mulla kesti miltei 6 kk, että parani. Aina se kuitenkin meni vähän paremmaksi, vaikka välillä vähän aukesikin. En edes yrittänyt voidella, kun oli sellaisessa paikassa, ettei yhtään tehnyt mieli ronkkia. Säännöllinen kahvinjuonti riitti mulla pitämään mahan "säännöllisenä".

Käytin just tuota punaista bepanthenia, sormeen ja sit vaan reilusti sisälle ja peräaukon ympärille. Tuolla lähti. Ja tosiaan ruokavalion merkitys valtaisa, aina kun vähänkään kovalla maha niin haavauma repesi uudelleen. :(.

Vielä jatkoa:

Juo paaaaaljon vettä. Tosi tärkeetä!
Kun kipu on kovaa niin mulla helpottaa se et makuulle ja jalat ylös!
Kuuma suihkuttelu kakan jälkeen. Niin kauan että tuntuu paremmalta.
Syön kuitulisää, vi-siblin (apteeksista)
Syön luumupiltin joka päivä
Kakan pitäis olla niin löysää ettei tarvii ponnistaa ollenkaan! Ja sit ku on kakkahätä niin on mentävä.
Luin että jollakin auttanu sinkkivoide tooosi hyvin. En ole ehtinyt kokeilemaan

Varo neoproctin käyttöä! Siinä on kortisonia ja se ohentaa limakalvoja = voi aiheuttaa pahemman haavauman. Neoproct on peräpukama lääke.

Xiocain kipugeeliä pyydä lääkärin kirjottaa, se auttaa ulostamis kivuissa. Laita ennen vessaan menoa.

T. Magnesiumin suosittelija :-D

Noita peräpukamavoiteita ei tosiaan kannata käyttää, ne pahentavat tilannetta pidemmän päälle. Joko se nitraattivoide tai ehkä tuo Bepanthenkin auttaa (en ole itse kokeillut). Leikkaukseen menoa kannattaa harkita useammin kuin kahdesti, peräpään leikkauksissa paraneminen on yhtä hidasta helvettiä ja tulos ei useinkaan ole sitä mitä haluttiin (peräaukon leikkauksissa voi jopa olla tuloksen pysyvä pidätyskyvyttömyys, jos oikein huonosti käy).

Mulla tuli myös. En käynyt lääkärillä, eli ei ole todistettu että se haavauma oli, mutta luulen niin :D Auts.

Koitin syödä paljon kuituja, join vettä, käytin Bepanthenia ja suihkuttelin usein käsisuihkulla. Meni se siitä ajan myötä ohi, mutta taisi siihen viikkoja mennä..

Gastrokirurgi määräsi diltiatseemivoidetta, kaksi kuukautta täytyy ainakin käyttää, joillakin voi paranemiseen mennä kuusikin kuukautta. Puudutusgeeliä ulostamiskipuihin ja ruokavalio kuntoon. Nuo peräjutut tuntuu olevan huonosti hallussa tavallisilla yleislääkäreillä terveyskeskusten kesäkandeista nyt puhumattakaan. Mene suosiolla gastroenterologille, niin katsoo tilanteen, pääset vähemmällä sörkkimisellä ja turhilla kokeiluilla.

Tee uusi vauva!! Heh, no ehkä ei sittenkään, mutta omalla kohdallani se auttoi. Toisen raskauden ja synnytyksen jälkeen mulle tuli näitä peräpään vaivoja ja etenkin tuo haavauma oli tooooodella kurja ja tuskallinen ongelma. Sitten syntyi kolmas lapsi ja kaikki vaivat hävisivät.

Jos et lämpene ajatukselle uudesta vauvasta vielä...:), niin sitten suosittelen pitkiä lämpimiä suihkuja käsisuihkulla joka vessakäynnin yhteydessä.

Kiitos kaikille vastanneille!

Millä tavalla se magnesium sitten auttaa? Sitä voisinkin varmaan kokeilla ja varmaan ainakin sitä bepanthenia täytyy sitten ostaa.

Lisää vinkkejä otan myös mielelläni vastaan. :)

Yhteistyössä