APUA! Masuvauvan sydämen syke..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piip

Vieras
sykkeen pitäisi olla käsittääkseni välillä 120-160.

Eilen sitten taas kuunneltiin dopplerilla ja laskin sykkeen olevan vain 54 puolessa minuutissa eli vain 108 minuutissa. Laskin vielä uudestaan ja sain saman. Vähän ajan päästä kaveri alkoi liikkumaan ja syke sitten nousi.

Aiemminkin syke on kuulostanut hitaalta mutta mennyt juurikin tuohon 120 minuutissa. Neuvolassa syke on ollut aina vain vähän päälle 120.
Nyt oon tietysti huolesta soikeana... onko kellään muulla ollut noin hitaita sykkeitä ja kaikki ollut hyvin.. Pelkään kaikenmoista, tämä on jo 4 raskaus, esikoinen kuitenkin vasta tulossa... niin ja viikkoja on 26.

Asiallisia vastauksia kiitos. Neuvola-lääkäri on ensi viikolla.

No jos se vauva nukkui? Silloinhan syke on hitaampi... Onko sulla joku kotidoppler? Onkohan ne yhtä luotettavia kun nuo neuvolan laitteet??

Varmaankin neuvolalääkärissä asia selviää. Eiköhän kaikki ole kuitenkin hyvin :)

Kyllä niillä joskus esim.nukkuessa syke käy alle sen 120, pääasia on että tulee vaihteluita ja nousee takaisin sille normitasolle. Jos hirvee huoli, niin käy maanantaina neuvolassa. Liikkuuko normaalisti?

Eli mullakin neuvolass ajoskus on masuvauvoja, joiden syke on siellä alle 120, jos ei siinä parissa minuutissa nouse ylemmäs, äiti nousee sängyltä pois ja mitataan vähän päästä uudestaan, silloin yleensä normi.

Mitä useammin mittaat, sitä todennäköisemmin saat erilaisia mittaustuloksia, myös niitä matlaia sykkeitä.

niin siis kyllä kyseessä on kotidoppler... pitäisi varmaan heittää koko kapistus roskiin, se tekee mut hulluksi tämmösillä jutuilla.

kyllä tuo on nyt parin päivän aikana pitänyt melkoista myllerrystä.. mutta välillä on päiviä kun alkaa jo sekin vähän huolestuttamaan kun ei mitään tunnu. Mutta ei sille mitään voi kun pelkää aina sitä pahinta...

Pitää varmaan käydä vielä jossain vaiheessa yksityisellä, kun ei tuolla meidän neuvolassa ole ultraa ja muutenkaan en oikein luota sen henkilökuntaan syystä ja toisesta. =/

Kun odotin meidän viidettä lasta - vauvan syketaso oli lähes koko raskauden ajan matala, keskiarvo oli jotain 110 paikkeilla. Toki vaihtelua oli (niinkuin pitääkin). Kyllä mua aika paljon loppuraskaudesta käyrillä pidettiin, mutta koskaan lääkärit eivät olleet huolissaan. Tilannetta vain seurattiin. Kätilöt ennustivat isoa, rauhallista poikaa - no syntyi tyttö, jolla vauhtia riittää.

Synnytys meni ihan ok. Vauvalla oli väärä tarjonta ja jouduttiin käyttämään imukuppia. Silti synnytyksessäkään ei ollut mitään huolta vauvan sykkeistä. Lastenlääkäri kuunteli sydäntä ja oli sitä mieltä ettei ollut mitään syytä olla huolissaan tai edes tehdä mitään tutkimuksia.

Eipä tyttöä ole sen koommin tarvinnut tutkia. Ihan terve, normaali tyttö ja erittäin vilkas sellainen :heart:

Mitään syytä ei tuolle alhaiselle syketasolle mulle koskaan kerrottu tai ei siihen lääkärit edes mitenkään erityisesti huomiota kiinnittäneet. Itse olin loppuraskaudessa kovasti huolissani ja siksi kävin usein käyrillä synnärillä. Ymmärrän siis huolesi. Eikös se kuitenkin ole tärkeintä, että syketaso vaihtelee, ettei ole sellainen "monotoninen". Tsemppiä loppuraskauteen!!!

kiitos Mamma ja muut vastauksistanne.

Olen ollut tästä asiasta kyllä enemmän kuin huolissani ja mieskin jo kysyi että pääsisikö synnärille tarkistamaan tilannetta. Mitäs luulette, onko se turhaa pyytää lähetettä ja saanko sitä edes?

Alkuperäinen kirjoittaja piip:
kiitos Mamma ja muut vastauksistanne.

Olen ollut tästä asiasta kyllä enemmän kuin huolissani ja mieskin jo kysyi että pääsisikö synnärille tarkistamaan tilannetta. Mitäs luulette, onko se turhaa pyytää lähetettä ja saanko sitä edes?

kyllä uskoisin että saa. mulle kylläkin sanottiin kun kävin sydänäänten takia ylimääräisessä ultrassa että ei vauvalla ole oikeastaan mitään hätää paitsi jos syke alkaa olla 200. silloin sydän ei kestä. mutta parempi että käyt tarkistuttamassa kuin se, että stressaat jatkuvasti asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en oikein usko, että olet saanut laskettua sitä oikein. Tuohan tarkottaisi sitä, että sydän ei lyö edes yhtä kertaa sekunnissa.

kuinka monta sekuntia sun minuutissa on? 60 on siinä jota meillä käytetään ja jos syke on 108 niin kyllä se lyö enemmänkin kuin kerran sekunnissa. ;)

niin siis kyse oli siitä että sydän löi 54 kertaa PUOLEN MINUUTIN aikana, eli 108 kertaa minuutissa.

täytyy pyytää lääkäriltä lähete ensi viikolla. =) ainakin mielen rauhan vuoksi.

Nyt lähetään mummolaan.. kiitos kaikille>!